MediaWiki:Uploadtext/ms-ownwork

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Memuat naik fail yang anda cipta

Laman ini adalah untuk memuat naik fail yang anda, peribadinya, diciptakan. Untuk memuat naik fail dari berbagai sumber, sila kembali ke muat naik pintar.

Sila baca pesanan penting ini dahulu
Borang ini patut digunakan untuk muat naik imej yang anda cipta dari gurisan. Tindakan skan atau fotokopi kerja orang lain tidak dianggap "kreatif". Tambahannya, ia penting yakni imej anda tidak memasukkan seni klip parti ketiga melainkan seni klip itu merupakan domain awam. Imej ini harus keseluruhannya ciptaan anda - bermakna yakni anda mengambil gambar itu, melukis yang dilukis.
Sila pertimbangkan untuk memuat naik imej anda ke Wikimedia Commons. Commons merupakan arkib dari imej yang dilesen secara bebas (bukan kegunaan adil) yang automatiknya boleh didapati kepada semua projek.
Langkah 1. Pilih nama fail yang sesuai dan masukkan huraian.
  • Tukarkan destinasi nama fail kepada sesuatu yang berhuraian. Jangan gunakan nama fail asal!
    Bagus: John Doe in 1997.jpg
       Teruk: IMG0592.JPG
  • Tuliskan huraian jelas untuk imej yang anda muat naik dalam kotak "sunting ringkasan".
    • Tandakan apakah gambar itu, siapa yang ambil, dan bila ia diambil setepat yang mungkin.
    • Masukkan nama dari rencana yang sepatutnya ia berada
Langkah 2. Bebaskan kerja anda dibawah lesen bebas, seperti GFDL atau lesen CC-BY-SA.

Semua imej yang dicipta pengguna harus dibebaskan dibawah lesen "bebas". Untuk tujuan dari Wikipedia, "bebas" bukan hanya bermaksud yang anda berkuasa atasnya, tetapi bermaksud yang anda membenarkan sesiapa jua guna, ubah, dan edarkan semula kerja anda untuk sebarang tujuan. Pembebasan ini tidak boleh dibatalkan.

Wikipedia tidak menerima imej yang dilesenkan untuk kegunaan "bukan-komersial", dilesenkan hanya ke Wikipedia, dimana kebenaran diperlukan untuk guna semula, atau itu tidak dibenarkan kerja pemerolehan untuk dicipta. Misi Wikipedia ialah untuk memberikan kandungan bebas dan mempunyai imej yang dibebankan oleh larian skim lesen batasan berlawanan dengan misi itu. Sebarang imej yang dibebaskan dibawah lesen batasan akan dipadam atas penemuan.

Sesetengah lesen yang anda boleh pilih termasuklah:

  • Domain awam - dengan membebaskannya ke domain awam, anda melepaskan semua hakcipta darinya
  • GFDL - ini merupakan lesen sama dimana semua teks sumbangan anda ke Wikipedia dilesenkan
  • Creative Commons CC-BY-SA - lesen lebih mudah yang membenarkan sesiapa jua gunakan imej ini selagi mereka hargai anda.