MyWikiBiz

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
MyWikiBiz
Maklumat umum
URLmywikibiz.com
JenisPerniagaan Edit the value on Wikidata
Tersedia dalamPelbagai bahasa
Ditubuhkan2006 Edit the value on Wikidata
PengasasGregory Kohs (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Kandungan dan sokongan
PendaftaranPilihan (diperlukan untuk menyunting halaman)
Dilancarkan pada2006
Status terkiniAktif
Perangkaan
Kedudukan Alexa 1,430,673 (Mac 2016)[1]
Lokasi
Ibu pejabatWest Chester (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

MyWikiBiz ialah direktori wiki yang membolehkan orang dan perusahaan menulis tentang diri mereka sendiri. Jenama itu bermula sebagai sebuah perkhidmatan yang membuat artikel Wikipedia untuk membayar perbadanan; pengasas dan pemilik MyWikiBiz, Gregory Kohs, tidak lama lagi disekat dari Wikipedia.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kohs dan kakaknya memulakan usaha MyWikiBiz pada Julai 2006, sebagai perkhidmatan penyuntingan berbayar, menulis kandungan untuk dimasukkan ke dalam laman Wikipedia dan laman komuniti yang lain. Kohs dikenakan antara $49 dan $99 USD untuk rencana.[3] Pada masa itu, walaupun diketahui secara luas bahawa Wikipedia digunakan oleh syarikat-syarikat dan firma perhubungan awam, sumbangan sedemikian sering tersembunyi, hanya untuk dijumpai kemudian.[4][5] Pengasas bersama Wikipedia Jimmy Wales menyatakan penentangan terhadap idea perkhidmatan penyuntingan berbayar.

Beberapa hari selepas MyWikiBiz dilancarkan, akaun pengguna laman web itu telah disekat oleh Wales atas alasan "penyuntingan dibayar bagi pihak pelanggan". Ia merupakan salah satu daripada beberapa sekatan seperti itu secara peribadi oleh Wales dalam sejarah Wikipedia.[6] Wales melihat masalah itu sebagai salah satu "konflik kepentingan dan rupa ketidakpatuhan yang timbul daripada editor dibayar untuk menulis oleh subjek artikel". Beliau dan Kohs mencapai persetujuan, di mana Kohs boleh membuat artikel "seperti Wikipedia" di lamannya dan kemudian mereka boleh "dikikis" ke Wikipedia oleh penyunting Wikipedia. Perjanjian itu kemudiannya dibongkar, dan Kohs disekat daripada mengedit Wikipedia.

Dalam bukunya The Future of Internet - And How to Stop It, Jonathan Zittrain mengatakan bahawa Wales percaya bahawa MyWikiBiz telah "spam Wikipedia dengan iklan korporat dan bukannya artikel" sudut pandangan yang netral ", tetapi juga bahawa MyWikiBiz memujuk beberapa ahli Wikipedia untuk bantahan yang lebih rendah kepada artikel semata-mata kerana sumbernya.[6]

The Chronicle of Higher Education berkata "sukar untuk merasa terlalu buruk untuk MyWikiBiz," dan bahawa "jika ensiklopedia itu serius mendapat penerimaan daripada akademi, tentunya ia mempunyai kepentingan dalam mensasarkan syarikat-syarikat untuk membayar untuk memperbaiki kehadiran mereka di laman web ini."[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mywikibiz.com Site Info". Alexa Internet. Dicapai pada 2017-03-16.
  2. ^ a b Read, Brock (2007-01-24). "Wikipedia Blocks a Pay-for-Play Scheme". The Chronicle of Higher Education. Dicapai pada 2008-08-27.
  3. ^ Bergstein, Brian (2007-01-24). "Idea of paid entries roils Wikipedia". MSNBC/Associated Press. Dicapai pada 2008-08-20.
  4. ^ Peer, Mathias (2006-08-24). "Wikipedia-Artikel, die man kaufen kann (Wikipedia articles that you can buy)". Die Welt (dalam bahasa German). Dicapai pada 2008-08-20.CS1 maint: unrecognized language (link)
  5. ^ Noisette, Thierry (2006-08-11). "Wikipedia, nouvel enjeu de relations publiques (Wikipedia, a new issue of public relations)" (dalam bahasa French). ZDNet. Dicapai pada 2008-08-27.CS1 maint: unrecognized language (link)
  6. ^ a b Zittrain, Jonathan (2008). The Future of the Internet – And How to Stop It. Yale University Press. m/s. 140. ISBN 0-300-12487-2.