Pemimpin belia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pemimpin belia adalah seseorang yang bertindak untuk memperjuangkan kepentingan terbaik belia dengan bekerjasama. Tujuan utama seorang peguambela belia adalah untuk memastikan belia mempertahankan hak asasi mereka sambil membantu dalam pembangunan kemahiran dalam pelbagai aspek kehidupan seperti pendidikan, kesihatan, perumahan, pekerjaan, dan hubungan sosial, antara lain. Advokat belia bertujuan untuk mencegah belia daripada mengalami penurunan harga diri ketika berinteraksi dengan orang dewasa yang memiliki peranan otoritatif dan profesional dalam kehidupan mereka, contohnya hakim, peguam, guru, dan lain-lain. Travis Lloyd, seorang penceramah yang mengkaji topik ini, menggambarkan seorang peguambela belia sebagai individu yang memainkan peranan sokongan yang penting dalam proses sosial dan undang-undang dalam kehidupan generasi muda, terutamanya golongan gelandangan dan belia angkat yang kurang mendapat sokongan keluarga. Dalam konteks undang-undang, Persatuan Kebangsaan Mahkamah Belia menggambarkan peguambela belia sebagai seseorang yang memberikan sokongan kepada responden atau defendan belia semasa proses perbicaraan. [1]

Seorang pemimpin atau advokat hak belia tidak hanya memastikan hak asasi belia terpelihara, tetapi juga memastikan perspektif dan perasaan mereka terhadap perkhidmatan atau sistem didengar. Banyak penyokong belia mempunyai pengalaman peribadi yang serupa dengan apa yang belia mereka bantu hadapi. Ini adalah penting kerana ia membolehkan pemimpin belia bersimpati dengan pelanggan mereka. Biasanya, belia yang melalui perkhidmatan atau sistem (seperti kesihatan mental, keadilan juvana, penyalahgunaan bahan, jagaan angkat, atau gelandangan) boleh mengalami kurangnya kemanusiaan, di mana pendapat, perasaan, dan wawasan mereka diabaikan, meninggalkan kesan trauma yang lebih besar. Apabila seorang advokat belia (yang memahami situasi dan perasaan tersebut) memasuki kehidupan belia, ia sering menjadi titik perubahan bagi mereka dan dapat membawa mereka ke arah yang stabil dan berjaya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "National Association of Youth Courts - Youth Court Glossary". Diarkibkan daripada yang asal pada 6 October 2008. Dicapai pada 17 December 2008.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

  • Pemerkasaan belia
  • Kerja belia
  • Peguambela Khas Dilantik Mahkamah
  • Guardian <i id="mwOQ">ad litem</i>