Peranakan Cina

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Peranakan Cina
Gambar perkahwinan pasangan Peranakan Baba Nyonya – Chung Guat Hooi, anak perempuan Kapitan Chung Thye Phin and Khoo Soo Beow, anak lelaki Khoo Heng Pan di Pulau Pinang– diambil dari muzium Penang
Jumlah penduduk
8,000,000 (dianggar)[1]
Kawasan ramai penduduk
Indonesia, Malaysia, Singapura[2], Thailand (Phuket dan Ranong)[3]
Bahasa
Bahasa Baba ,Bahasa Melayu , Bahasa Malaysia , Hokkien Pulau Pinang dan Bahasa Cina, Bahasa Indonesia, Bahasa Jawa, Bahasa Betawi, Bahasa Siam , Bahasa Thai Selatan
Agama
Buddha Mahayana, Kristian, Konfusianisme, Taoisme, Islam
Kumpulan etnik berkaitan
Diaspora cina, Tionghoa Benteng, Tionghoa pulau Bangka, Cina Malaysia, Cina Thai, Cina Singapura, Tionghoa Indonesia , Kiau Seng , Baba Yaya
Peranakan Cina
Nama Bahasa Cina
Bahasa Cina峇峇娘惹
Thai name
Thaiบาบ๋า-ย่าหยา/Baba Yaya
Melayu
MelayuCina Peranakan/Cina Selat/Baba Nyonya
بابا ڽوڽا (Jawi)
Indonesia
IndonesiaTionghoa Selat/Kiau Seng

Peranakan Cina (Tulisan Jawi:ڤرانقن چينا) adalah segolongan keturunan kaum Cina yang unik kedudukannya di kalangan kaum Cina di dalam kumpulan etnik yang dinamakan Peranakan yang terdapat di Semenanjung Tanah Melayu, tertumpu di Negeri-negeri Selat, khususnya di negeri Melaka(asal), Pulau Pinang di Malaysia dan Republik Singapura. Terdapat juga Cina Peranakan ditemukan di negara Gajah Putih (Thailand) khususnya di Tanjung Salang (Phuket) dan Rundung (Ranong) bernama Baba Yaya dan di Indonesia (Tangerang, Medan, Kepulauan Riau & Bangka Belitung) bernama Kiau Seng. Bagaimanapun, sebahagian mereka enggan mengakui bahawa mereka adalah orang Cina atau Melayu tetapi sebaliknya mendakwa bahawa mereka mengamalkan cara hidup Melayu dan Cina , mereka amat berbangga dengan kedudukan ini. Tambahan pula, mereka mengeji pendatang-pendatang Cina yang baru, [4] dan mempunyai kelab tersendiri yang tidak membenarkan pendatang-pendatang Cina masuk. Mereka memanggil diri mereka sebagai "Baba" atau "Peranakan" kerana kebudayaan mereka, yang berasal daripada warisan tradisi Cina, mempunyai unsur-unsur pengaruh kebudayaan Melayu , Jawa dan Siam. Penyesuaian dan resapan budaya mereka terhadap suasana sosio-budaya di persekitaran mereka di zaman silam, iaitu melalui perkahwinan campur yang berlaku di antara kaum-kaum Cina dan Melayu , Jawa atau Siam kebanyakannya masih mengekalkan agama tradisional Cina dan Buddha, namun telah ramai yang memeluk agama lain seperti Kristian dan Islam yang amat popular di kalangan remaja.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pendatang Cina pertama yang menetap di Kepulauan Melayu tiba dari wilayah Guangdong dan Fujian pada abad ke-10 C.E. Mereka disertai oleh bilangan orang Cina yang lebih besar pada abad ke-15 hingga ke-17, berikutan dengan pembukaan semula maharaja Ming terhadap Cina- hubungan perdagangan orang Melayu pada abad ke-15.

Pada abad ke-15, beberapa negara kota kecil di Semenanjung Tanah Melayu sering memberi penghormatan kepada pelbagai kerajaan seperti China dan Siam. Hubungan rapat dengan China telah terjalin pada awal abad ke-15 semasa pemerintahan Parameswara apabila Laksamana Zheng He (Cheng Ho), seorang Cina Muslim, melawat Melaka dan Jawa semasa ekspedisinya (1405–1433). Menurut legenda pada 1459 CE, Maharaja China menghantar seorang puteri, Hang Li Po, kepada Sultan Melaka sebagai tanda penghargaan atas penghormatan baginda. Golongan bangsawan (500 anak menteri) dan orang suruhan yang mengiringi puteri pada mulanya menetap di Bukit Cina dan akhirnya berkembang menjadi golongan Cina kelahiran Selat yang dikenali sebagai Peranakan.

Lelaki Cina di Melaka mempunyai anak dengan budak perempuan Jawa, Batak dan Bali. Keturunan mereka berpindah ke Pulau Pinang dan Singapura pada zaman pemerintahan British. Lelaki Cina di Asia tenggara kolonial juga mendapat isteri hamba dari Nias. Lelaki Cina di Singapura dan Pulau Pinang dibekalkan dengan isteri hamba Bugis, Batak, dan Bali. Kerajaan kolonial British bertolak ansur dengan pengimportan isteri hamba kerana mereka meningkatkan taraf hidup hamba dan memberikan kepuasan kepada penduduk lelaki. Penggunaan wanita hamba atau pembantu rumah sebagai isteri oleh orang Cina berleluasa.

Orang berketurunan Cina di Phuket, Thailand membentuk populasi yang ketara, kebanyakannya berasal daripada pelombong bijih timah yang berhijrah ke pulau itu pada abad ke-19. Kaum Peranakan di sana dikenali sebagai "Baba Phuket atau Baba Yaya" dalam bahasa tempatan, merupakan sebahagian daripada ahli masyarakat Cina, terutamanya di kalangan mereka yang mempunyai hubungan kekeluargaan dengan orang Peranakan di Pulau Pinang dan Melaka.

Orang Cina yang berkahwin dengan wanita Jawa tempatan dan memeluk Islam mewujudkan komuniti Peranakan Cina Muslim yang berbeza di Jawa. Orang Cina jarang sekali terpaksa memeluk Islam untuk berkahwin dengan wanita abangan Jawa tetapi sebilangan besar keturunan mereka melakukannya, dan Muslim Batavia menyerap komuniti Cina Muslim yang adalah keturunan mualaf. Penerimaan Islam ketika itu adalah penanda status peranakan yang tidak lagi bermakna. Keluarga Semaran Adipati dan Jayaningrat berasal dari Cina.

Peranakan dipandang tinggi oleh orang Melayu. Sesetengah orang Melayu pada masa lalu mungkin telah mengambil perkataan "Baba", merujuk kepada lelaki Cina, dan memasukkannya ke dalam nama mereka, apabila ini pernah berlaku. Ini tidak diikuti oleh generasi muda, dan orang Cina Malaysia sekarang tidak mempunyai status atau penghormatan yang sama seperti orang Peranakan dahulu.

Di Pulau Pinang, wanita Thai menggantikan wanita hamba Nias dan wanita hamba Batak sebagai isteri lelaki Cina selepas tahun 1830-an apabila perhambaan dihapuskan.

Ramai Peranakan di Jawa, Indonesia adalah keturunan lelaki Cina bukan Islam yang berkahwin dengan wanita Islam Jawa abangan. Kebanyakan lelaki Cina tidak memeluk Islam kerana isteri Jawa mereka tidak meminta mereka, tetapi minoriti wanita Jawa meminta mereka untuk memeluk Islam sehingga masyarakat Cina Muslim yang terdiri daripada mualaf muncul di kalangan orang Jawa. Pada separuh akhir abad ke-19, orang Islam Jawa menjadi lebih berpegang kepada peraturan Islam kerana pergi haji dan lebih ramai orang Arab tiba di Jawa, memerintahkan berkhatan untuk mualaf. Orang Islam Batavia pada abad ke-19 menyerap sepenuhnya orang-orang Cina Muslim yang telah memeluk Islam yang pada asalnya mempunyai kapitan dan komuniti mereka sendiri pada akhir abad ke-18. Baki orang biasa Cina Peranakan bukan Islam yang berasal dari lelaki Cina dan wanita Islam Jawa umumnya berhenti berkahwin dengan orang Jawa dan orang Peranakan elit berhenti berkahwin sepenuhnya dengan orang Jawa dan sebaliknya mula hanya berkahwin dengan sesama orang Cina Peranakan pada abad ke-19, kerana mereka menyedari bahawa mereka mungkin terserap oleh Muslim.

Ujian DNA yang dilakukan ke atas Peranakan Cina di Singapura menunjukkan bahawa Peranakan yang bercampur dengan Melayu kebanyakannya berketurunan Cina Han dari bapa dan keturunan Melayu dari ibu. Peranakan di Malaysia dan Singapura terbentuk apabila lelaki Cina bukan Islam dapat mengahwini wanita Melayu Islam suatu masa dahulu tanpa memeluk agama Islam. Ini tidak lagi berlaku pada zaman moden di mana sesiapa yang berkahwin dengan wanita Melayu diwajibkan memeluk Islam.

Peranakan, Cina Selat, Baba Nyonya adalah semua nama untuk keturunan lelaki Cina Han dan isteri Jawa, Sumatera dan Melayu mereka. Lelaki Cina Han tidak membenarkan wanita mereka meninggalkan China, jadi mereka berkahwin dengan orang Jawa Muslim tempatan dan wanita Asia Tenggara yang lain. Wanita Dayak telah dikahwini oleh lelaki Cina Han yang menetap di Borneo seperti yang dinyatakan pada abad ke-18. Seorang lelaki Dayak bernama Budi menyebut seorang lelaki Cina berkahwin dengan kakak Budi dan dia sukakan orang Cina tetapi dia membenci orang Madura kerana dia bercakap tentang pembunuhan beramai-ramai peneroka Madura. Melayu dan Dayak secara etnik membersihkan peneroka Madura dari mereka dan di Kalimantan Barat bermula di Sambas dari Disember 1996 hingga Februari 2001 selepas pergaduhan Sampit pada Disember 2000.

Orang Cina mungkin orang terpenting di Borneo. Mereka telah menjadi pedagang dan peneroka di pantai dari luar zaman bersejarah, dan, seperti yang baru dinyatakan, telah untuk tempoh yang sama panjang bercampur dengan orang asli; supaya beberapa Dayak kaum Dusun terutamanya mungkin hampir dikelaskan dengan mereka. Mereka bukan sahaja peniaga yang mengumpul kekayaan semata-mata untuk kembali bersamanya ke empayar mereka sendiri, tetapi pelombong, petani, dan pengeluar, tanpa mereka sukar untuk membangunkan negara. Filipina, Singapura, dan Borneo menerima, mungkin, bilangan pendatang yang lebih besar daripada negara lain. Di Borneo mereka bertaburan di seluruh pesisir pantai, menjalankan banyak perdagangan sungai, dan menggantikan dalam banyak cara orang Melayu yang kurang bertenaga. Tetapi mereka kebanyakannya ditemui di Borneo Barat, terutamanya di daerah perlombongan, seperti di Sambas dan Montrado (Menteradu) di wilayah Belanda. Bilangan telah diselesaikan di sekitar Bau dan Bidi, di Sarawak, dan di ibu negara, Kuching. Di Borneo Utara, beribu-ribu gangguan berlaku pada pembukaan negara, dan sejumlah besar bekerja di ladang tembakau yang baru ditubuhkan. Di Labuan, dan di Pengaron di Borneo Selatan, lombong arang batu diusahakan oleh orang Cina, dan mereka masih bertindak sebagai pencuci sagu di bekas pulau itu. Diikat bersama oleh masyarakat dengan undang-undang yang ketat, sistem kerjasama mereka membolehkan mereka makmur di mana orang lain akan gagal. Di Borneo Barat, mereka menjadi begitu kuat untuk menentang Kerajaan Belanda, yang menghadapi kesukaran besar untuk menundukkan mereka. Pada tahun 1912, orang Cina terlibat dalam rusuhan ganas besar-besaran menentang pemerintahan kolonial Belanda di Surayaba dan Batavia di Hindia Belanda.

Antara keturunan Cina Selat (Peranakan) di Sulu, Filipina ialah Abdusakur Tan II, gabenor

Ramai orang Cina Selat (Peranakan) berhijrah dari Singapura ke Jolo, Sulu dan Mindanao untuk tinggal dan berdagang di kalangan orang Islam Moro seperti orang Tausug dan Maguindanaon dan menjual senjata, senapang, meriam dan candu kepada mereka sebagai pertukaran dengan gutta-percha. Tausug dan Cina berkahwin antara satu sama lain dan orang Cina juga memeluk Islam. Moros melakukan serangan juramentado berani mati terhadap Jepun. Moro juramentados menggunakan candu dalam serangan mereka terhadap tentera AS. Pegawai tentera Amerika Charles Wilkes melihat Sultan Sulu Moro Mohammed Damaliel Kisand (kesilapan ejaan Jamalul Kiram) dan anak-anaknya menghisap candu dan dia mempunyai mata merah kerananya

Datu Uto menerima senapang Spencer dan Enfield daripada saudagar Cina Selat (Peranakan). Meriam gangsa pusing Lantaka telah dijual oleh orang Cina kepada orang Moro yang memerangi Amerika[5].

Wanita Bali, wanita Bugis dan wanita asli lain di Indonesia yang berkahwin dengan lelaki Cina Han telah dikebumikan mengikut adat Cina dengan aksara Cina pada batu nisan mereka dan bukannya dibakar.

Cina Selat, Baba Nyonya atau Peranakan adalah berketurunan perempuan Melayu dan lelaki Cina.

Jenis etnik Peranakan[sunting | sunting sumber]

Nama Keturunan Bahasa Hidangan terkenal Tempat !
Baba Nyonya (Cina peranakan) Cina Bahasa Melayu , Bahasa Baba Ayam kapitan & Laksa nyonya Melaka(asli), Penang, Terengganu, Kelantan , Sarawak & Singapura
Chetty (India Peranakan)&(Cina Peranakan) India , Cina Bahasa Melayu , Bahasa Baba , Bahasa Chetty Pulut tartal Melaka(asli) & Singapura
orang Kristang (Serani) Portugis , Belanda , Cina , India , Melayu Bahasa Melayu , Bahasa Kristang & Bahasa Inggeris Ikan Bakar Portugis Melaka(asli), Kuala Lumpur, Pulau Pinang & Singapura
Arab Peranakan (Arab-Parsi-Hadrami) Arab , Melayu Bahasa Melayu , Bahasa Arab Nasi Arab Pulau Pinang, Kedah, Kelantan, Terengganu, Melaka, Johor & Singapura
Jawi Peranakan (India Muslim/Mamak) India , Melayu , Cina Bahasa Melayu Nasi kandar Penang(asli) & Singapura
Peranakan Samsam (Peranakan Siam-Melayu) Siam , Melayu , Cina Bahasa Melayu & Bahasa Siam Perlis , Kedah & Kuala Lumpur
Peranakan Sino (Peranakan pribumi Sabah) Cina , Kadazan , Dusun , Rungus , Sungei , Bisaya , Murut , Iban Bahasa Sabah Hinava Sabah & Brunei
Tatana Peranakan Cina , Kadazan , Dusun Bahasa Sabah Pinatung Beaufort & Kuala Penyu (Sabah)
Baba Yaya (Peranakan Selatan Thai) Cina , Siam , Melayu Selatan Thai Bahasa Siam , Bahasa Cina , Padkrapao Phuket(asli), Selatan Thailand
Kiau Seng (Peranakan Tionghoa Indo/Tionghoa selat) Tionghoa , Jawa , Orang Indo Bahasa Jawa , Bahasa Melayu , Bahasa Indonesia Jenis Soto Medan, Kepulauan Riau, Bangka Belitung, Batavia & Tangerang, Kalimantan (Indonesia)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Chinese Indonesians can't be put in boxes". The Jakarta Post. 26 Mei 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 25 Februari 2014. Dicapai pada 10 Februari 2014.
  2. ^ Peranakan Publications. "Tionghua Indonesian Chinese Peranakans". Peranakan.hostoi.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Jun 2013. Dicapai pada 10 Februari 2014.
  3. ^ Caroline S. Hau (2014). The Chinese Question: Ethnicity, Nation, and Region in and Beyond the Philippines. NUS Press. m/s. 251. ISBN 978-9971-69-792-1.
  4. ^ Victor Purcell. Orang-orang Cina di Tanah Melayu, m.s. 66, 1997. Penterjemah: Nik Hasnaa Nik Mahmood, Penerbit Universiti Teknologi Malaysia. ISBN 983-52-0095-5.
  5. ^ Shazlan, Ahmad (14 Mei 2024). "Sebuah novel Filipina peperangan antara Cina Peranakan dan Jepun". Books. Dicapai pada 1 Januari 2015.

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]