Perang Tujuh tahun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Perang Tujuh Tahun adalah perang ketenteraan global yang berlangsung dari tahun 1756 hingga 1763 antara kuasa besar dunia pada masa itu. Perang ini dicetuskan oleh persaingan antara United Kingdom (dalam kesatuan dengan Hanover) dan House of Bourbon (di Perancis dan Sepanyol), dan antara Hohenzollerns (di Prusia) dan Monarki Habsburg (Empayar Rom Suci dan Empayar Austria) dan diakhiri oleh Perjanjian Paris dan Hubertusburg pada tahun 1763. Akibat perang ini, kira-kira 900,000 hingga 1,400,000 orang mati.

Britain dapat mengusir musuh-musuhnya di jajahan dan Menguasai Perancis Baru, Florida Sepanyol, beberapa pulau di Caribbean, Senegal, dan juga memperoleh keunggulan dari pos Perancis di India. Orang asli Amerika dikecualikan dari perjanjian damai, dan tidak dapat mendapatkan semula status mereka akibat pemberontakan Pontiac. Di Eropah, Frederick II dari Prusia gagal menyelesaikan serangan awal terhadap Austria, dan lawannya yang lebih unggul hampir memusnahkan tentera Frederick di Kunersdorf. Walau bagaimanapun, Frederick berjaya bangkit dan memulihkan status quo ante bellum. Kenyataan William Pitt bahawa" Amerika dimenangi di Jerman " merujuk kepada usaha ketenteraan Prusia yang membolehkan Britain memberi tumpuan kepada mencapai keunggulan laut dan mengehadkan penglibatannya di benua Eropah. Perancis dan sekutunya dapat menduduki wilayah Prusia dan Hanoverian sejauh Frisia Timur, tetapi cita-cita Perancis untuk menyerang Tanah Besar Britain telah dipatahkan oleh sekatan laut British, yang juga mengganggu laluan bekalan ke jajahan Perancis. Penglibatan Sepanyol sebaliknya mengakibatkan negara itu kehilangan Florida, walaupun ia mendapat Louisiana Perancis sebagai balasan.

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

Pautan luaran[sunting | sunting sumber]