Portal:Chile

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Laman utama   Penilaian   Rencana   Templat   Terjemahan   Papan tanda   Senarai perkara untuk dibuat   Portal

Chile

Flag of the Republic of Chile
Flag of the Republic of Chile
Coat of Arms of the Republic of Chile
Coat of Arms of the Republic of Chile
Location of Chile
Location of Chile

Chile, secara rasminya Republik Chile (Sepanyol: Mengenai audio iniRepública de Chile  ), ialah sebuah negara di Amerika Selatan menduduki pantai yang panjang dan sempit al jalur desak antara Andes pergunungan dan Lautan Pasifik. Lautan Pasifik membentuk keseluruhan sempadan barat negara, dengan Peru di utara, Bolivia di timur laut, Argentina di timur, dan Drake Passage di bahagian selatan negara itu. Chile mendakwa 1,250,000 kilometer persegi (480,000 bt2) dari wilayah di Antartika.

Rencana pilihan

Anggur Carménère adalah kepelbagaian anggur wain yang asalnya ditanam di daerah Medoc di Bordeaux, Perancis, di mana ia digunakan untuk menghasilkan dalam wain merah dan kadang-kadang digunakan untuk tujuan mengadun dengan cara yang sama seperti Petit Verdot.

Seorang ahli keluarga anggur Cabernet, nama "Carménère" yang berasal daripada perkataan Perancis untuk lembayung (carmin) selepas warna anggur pada musim gugur. Anggur ini juga dikenali sebagai Grande Vidure, sinonim bersejarah Bordeaux, walaupun semasa Kesatuan Eropah peraturan melarang import-import Chile di bawah nama ini ke dalam EU. Bersama-sama dengan Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Merlot, Malbec dan Petit verdot, Carménère dianggap sebahagian daripada asal enam anggur murni dari Bordeaux, Perancis.

Sekarang jarang ditemui di Perancis, kawasan terbesar di dunia ditanam dengan pelbagai ini adalah dalam Chile dalam Amerika Selatan, dengan lebih daripada 4000 Hektar s (2006) ditanam di Lembah Tengah. Oleh itu, Chile menghasilkan sebahagian besar wain Carménère yang terdapat hari ini dan apabila industri wain Chile tumbuh, lebih ujikaji sedang dijalankan ke atas potensi Carménère sebagai anggur mengadun, terutamanya dengan Cabernet Sauvignon.

Carménère juga ditanam di Veneto Timur dan wilayah Friuli-Venezia Giulia di Itali dan dalam kuantiti yang lebih kecil di daerah California dan Walla Walla di Amerika Syarikat.

Di Australia, 3 keratan Carmenère diimport dari Chile oleh pakar viticultural terkenal Dr Richard Smart pada lewat 1990-an. Selepas 2 tahun di kuarantin, hanya 1 terselamat rawatan haba untuk menghapuskan virus dan adalah mikro dibiakkan (segmen tunas individu yang ditanam di atas gel nutrien) dan bidang yang ditanam oleh Narromine Vine Nursery. Anggur pertama dari nurseri telah ditanam pada tahun 2002 oleh Amietta Ladang Anggur dan Kilang Wain di Lembah Moorabool (Geelong, Victoria) yang menggunakan Carmenère dalam gabungan Angels' Share mereka.

Biografi pilihan

Isabel Allende Llona, (lahir 2 Ogos 1942), adalah seorang penulis novel Chile. Allende, yang menulis dalam "realisme ajaib" tradisi, dianggap salah satu yang pertama wanita novelis berjaya di Amerika Latin. Beliau adalah sebahagian besarnya terkenal dengan sumbangan beliau kepada Latin-Amerika sastera, novel seperti "Rumah Semangat-Semangat" dan "Bandar Dada", yang telah sangat berjaya. Beliau telah menulis novel berdasarkan sebahagian pengalamannya sendiri, sering memberi tumpuan kepada pengalaman wanita, tenunan mitos dan realisme bersama-sama. Beliau telah memberi syarahan dan dilakukan menempah lawatan yang luas dan telah mengajar sastera di beberapa kolej Amerika Syarikat. Dia kini tinggal di California bersama-sama dengan suaminya, setelah menjadi kerakyatan Amerika pada tahun 2003.

Dalam berita

Gambar pilihan

Tahukah kamu?

  • ... bahawa Ojos del Salado adalah gunung tertinggi di Chile dan gunung berapi tertinggi di dunia?
  • ... bahawa mumia Chinchorro adalah contoh mumia mayat manusia tertua, sejak beribu-ribu tahun sebelum mumia Mesir?

Kategori


Topik

Portal berkaitan

Wikimedia

Chile on Wikinews     Chile on Wikiquote     Chile on Wikibooks     Chile on Wikisource     Chile on Wiktionary     Chile on Wikimedia Commons
News Quotations Manuals & Texts Texts Definitions Images & Media

Purge server cache

  1. ^ Comisión aprueba HidroAysén pero exige medidas en favor de la zona
  2. ^ Al menos 30 detenidos deja nueva jornada de protestas contra HidroAysén en todo Chile
  3. ^ Associated Press (6 Mac 2011). "Magnitude-6.2 earthquake shakes northern Chile". Houston Chronicle. Dicapai pada 8 Mac 2011.
  4. ^ USGS (2 January 2011). "Magnitude 7.1 - Araucanía , Chile". Dicapai pada 8 March 2011.