Primadona (drama lipur lara 2005)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Primadona
Fail:Primadona MDe.jpg
Genre
PenciptaMD Entertainment
Ditulis olehZara Zettira
PengarahLono Abdul Hamid Usman Gumanti
Pengarah kreatif
Shania Punjabi
Dibintangi oleh
Penggubah lagu tema
Sella CR
Lagu pembukaan"Primadona" oleh Sella CR
Lagu penutup"Primadona" oleh Sella CR
PenggubahHerbanu PW
Negara asalIndonesia
BahasaBahasa Indonesia
Bilangan musim1
Bilangan episod25 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutif
  • Karan Mahtani
  • H.M. Solihin
Penerbit
PenyuntingGusnadi
Pemasangan kamera
  • Januar Aprianto [a]
  • Jun Mahir [b]
Tempoh siaran60 menit
Syarikat penerbitan
MD Entertainment
Syarikat pengedaran
Trans Media
Penyiaran
Saluran asalTrans TV
Siaran asal17 Januari 2005 (2005-01-17) – 4 Julai 2005 (2005-07-04)
Pautan luar
Tapak sesawang penerbitan MD Entertainment

Primadona adalah drama lipur lara Indonesia terbitan MD Entertainment yang ditayangkan perdana 17 Januari 2005 pukul 20.00 WIB di Trans TV. Drama lipur lara ini diarahkan oleh Lono Abdul Hamid dan dibintangi oleh Al Fathir Muchtar, Anneke Jodi dan William Alvin.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Dua gadis kembar bernama Prima & Dona dipisahkan sejak lahir sehingga tidak mengenali antara satu sama lain.

Ketika ibu mereka, Puan Barata, mengandung; suaminya mengalami kemalangan yang teruk di luar bandar. Dalam perjalanan ke suaminya, dia bersalin. Seorang wanita yang baru kehilangan anaknya menolongnya. Puan Barata tidak menyedari bahawa dia mengandung anak kembar. Semasa melahirkan dia pengsan, dan wanita itu mencuri salah seorang kembar, menamakan dia Dona. Puan Barata tidak menyangka yang dia mempunyai anak kembar. Dia hanya mempunyai yang pertama, yang dinamakannya Prima. Semasa Prima kecil, ibu bapanya meninggal dunia dan dia dibesarkan oleh ibu saudaranya Yuli dan bapa saudara Ismail. Dia tidak pernah tahu kasih sayang ibu bapanya terhadapnya.

Prima hidup sebagai anak tiri yang tidak diingini; kecantikannya tersembunyi di sebalik pakaian yang ringkas. Dia mempunyai sedikit hubungan dengan dunia luar dan ini menjadikannya seorang wanita muda yang janggal dan tidak bahagia. Satu-satunya sinaran mentari dalam hidupnya ialah neneknya, Puan Hartini, seorang wanita tua yang lumpuh akibat strok. Dona dibesarkan dalam keadaan yang sangat berbeza. Kehidupan kemiskinan menjadikan dia seorang wanita muda yang licin dan licik dan Dona seorang penipu. Dona bergaul dengan Agil dan Iksan dan mereka semua mempunyai profesion yang sama. Iksan dan Dona sentiasa bersaing dalam segala hal, walaupun Iksan diam-diam mencintai Dona.

Puan Hartini ingin mengahwinkan Prima dengan lelaki bernama Wibi. Makcik dan pakcik Prima mahu merosakkan rancangan ini dengan merogolnya. Prima sempat melarikan diri dari rumah sebelum ini berlaku. Pada masa yang sama dan di bahagian bandar yang sama, Dona baru sahaja melarikan diri dari balai polis selepas ditangkap kerana penipuan terbarunya. Puan Yuli dan Encik Ismail menangkap Dona, manakala ibu palsu Dona, Puan Acih, membantu Prima. Selepas peralihan, perubahan dalam anak perempuan mereka mengejutkan kedua-dua keluarga. Prima yang sebelum ini patuh dan pemalu bertukar menjadi gadis yang berani dan suka bertengkar. Dona membawa sesuatu yang baru ke dalam rumah dan kehidupan Puan Hartini. Dengan kehadiran Dona Bu Hartini, dia mendapat perhatian yang lebih, kesihatannya bertambah baik dan dia mula boleh bercakap semula. Puan Hartini tahu Dona bukan Prima dan begitulah Dona tahu perkara sebenar.

Wibi terkejut apabila bertemu dengan Prima (Dona) yang sangat berbeza dengan gadis yang disangkanya dikenalinya. Walaupun begitu, dia tetap menyukainya (Dona), kerana dia seorang gadis yang cantik, walaupun dia sedikit nakal. Puan Acih juga terkejut dengan perubahan Dona (Prima). Dona yang dahulunya seorang kanak-kanak liar dan tidak pernah membantu di rumah, kini menjadi sangat taat dan mengambil berat. Apabila Iksan menjemput Dona, dia terkejut dengan perubahan sikap Dona (Prima).

Cinta tumbuh antara gadis-gadis dan teman-teman baru mereka tapi siapa yang akan berakhir dengan siapa? Dan akankah si kembar bisa bersatu kembali dan memahami kebenarannya? Saksikan kisahnya di Primadona!

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Watak
Al Fathir Muchtar Ikhsan
Anneke Jodi Prima
Dona
William Alvin Wibi
Didi Petet Pak Ismail
Ully Artha Bu Yuli
Roni Galoeng Agil
Ade Irawan Nenek Hartini
Niniek Arum Tante Leha

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Episode 1—7
  2. ^ Episode 8—25

Pranala luar[sunting | sunting sumber]

Templat:MD Entertainment