Star Awards

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Star Awards
红星大奖
Anugerah semasa:
Star Awards 2024
Dianugerahkan untukKecemerlangan dalam hiburan berbangsa Cina di Singapura
NegaraSingapura
Disampaikan olehMediacorp
Anugerah pertama1994
Liputan televisyen/radio
RangkaianSingapura
Mediacorp Saluran 8
Mediacorp Saluran U
•meWATCH
YouTube MediaCorp Entertaiment

Malaysia (melalui satelit)

Astro AEC
Astro GO

Star Awards (Bahasa Cina: 红星大奖) ialah anugerah untuk merit seni dan teknikal di mana Mediacorp mengiktiraf penghibur di bawah pekerjaan mereka untuk persembahan cemerlang tahun ini.

Anugerah diberikan setiap tahun dalam satu majlis. Pemenang pelbagai kategori dianugerahkan trofi, dengan reka bentuk awal yang menampilkan pelbagai bentuk bintang. Bintang itu kemudiannya dikeluarkan dan trofi itu direka bentuk sebagai lajur berbentuk S, menggambarkan bintang itu.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Penyampaian Anugerah Bintang pertama telah diadakan pada 26 Februari 1994, berlangsung di Pusat Penyiaran Caldecott, Teater TV Mediacorp dengan penonton kira-kira 500 orang. Tiada majlis pra-pertunjukan dan pasca anugerah lain yang diadakan pada tahun itu. Pemenang diumumkan semasa penyampaian majlis itu, majlis itu turut menyampaikan pertandingan populariti, dengan Li Nanxing, Chew Chor Meng dan Zoe Tay masing-masing memenangi anugerah Pelakon dan Pelakon Paling Popular. Drama Bersiri Terbaik pertama hanya dianugerahkan semasa Anugerah ketiga pada tahun 1996 kepada Tofu Street untuk persembahan keseluruhan yang cemerlang. [1] Penama ditentukan oleh sepasukan hakim yang digaji oleh Mediacorp dan pemenang dipilih melalui undian majoriti daripada keseluruhan panel penilai. Chew Chor Meng, Li Nanxing, Terence Cao, Sean Say, Desmond Sim, Chen Liping, Chen Xiuhuan, Pan Lingling, Aileen Tan, dan Zoe Tay menerima anugerah sebagai 10 Artis Paling Popular, dengan lima anugerah diberikan kepada artis lelaki dan wanita ; artis-artis ini telah dianugerahkan oleh populariti di kalangan penonton televisyen berdasarkan daripada orang ramai melalui undian teks telefon dan SMS. Sejak tahun 1997, bilangan penerima bagi setiap kategori telah diperluaskan kepada sepuluh.

Superlatif oleh Pelakon/Pelakon yang menang[sunting | sunting sumber]

Year
(Ceremony)
Pelakon lelaki pelakon wanita kategori Siri
2024 Jeremy Chan Pelakon Terbaik Semua Itu Bergemerlapan
Top 10 Artis Lelaki Paling Popular -
Kym Ng Pelakon Wanita Terbaik Sehingga akhirnya
Pengacara Program Terbaik Detektif Rasa Lama S4
Zhang Ze Tong Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik Semua Itu Bergemerlapan
Anugerah Bintang Meningkat Paling Popular -
Aileen Tan Pelakon Pembantu Wanita Terbaik Shero

Institusi dan pencapaian[sunting | sunting sumber]

1994-2010an[sunting | sunting sumber]

  • Fann Wong ialah penerima Pelakon Wanita Terbaik pertama untuk peranannya dalam "Chronicle of Life," (Bahasa Cina: 缘尽今生) menandakan dia sebagai penerima anugerah sulung sejak anugerah itu diperkenalkan pada tahun 1995.
  • Li Nanxing menerima anugerah untuk persembahannya dalam "Wounded Tracks," (Bahasa Cina: 伤城记) memberi penghormatan kepada peranan utamanya yang cemerlang, manakala Zhu Xiufeng diiktiraf untuk peranan sokongannya dalam drama "Chronicle of Life,"(Bahasa Cina: 缘尽今生).
  • Anugerah Pencapaian Khas, yang diberikan antara 1995 dan 2003, memberi penghormatan kepada artis atas sumbangan penting mereka, kemudian dihidupkan semula pada 2018 dengan Marcus Chin sebagai penerima.
  • The recent award in 2022 and 2023 ends with the Best Actor and Actress award, but recent ceremonies' last award would be Top 10 Most Popular Male or Female Artistes award, a popularity contest open for all nominated Mediacorp Artistes.1
  • Kategori kepelbagaian telah diperkenalkan dalam majlis 1998, memperluaskan kelayakan untuk memasukkan program kepelbagaian dan artis mereka.
  • Artis Kegemaran Sepanjang Masa menggantikan Anugerah Pencapaian Khas pada majlis 2004, memberi penghormatan kepada artis yang memenangi anugerah Top 10 Artis Lelaki atau Wanita Paling Popular sebanyak sepuluh kali.
  • Majlis diadakan setiap tahun pada bulan April untuk meraikan bakat televisyen dari tahun sebelumnya, dengan perubahan dalam penjadualan selama bertahun-tahun.

2010-2020s[sunting | sunting sumber]

  • Majlis 2010 memperkenalkan anugerah baharu seperti Watak Lelaki dan Watak Wanita Kegemaran dan Anugerah Roket, memfokuskan kepada sumbangan dan penambahbaikan artis.
  • Majlis Anugerah Bintang ke-20 pada 2014 memperkenalkan Anugerah Media Sosial dan Anugerah Artis Serantau Paling Popular . 2014 menyaksikan semakan dalam kuota kategori anugerah, menjejaskan penyampaian anugerah tertentu seperti Penyampai Berita Terbaik dan Pendatang Baru Terbaik .
  • Majlis 2015 menandakan kali terakhir mereka diadakan di Pusat Penyiaran Caldecott sebelum berpindah ke kampus Mediacorp . Semasa Rancangan 1 pembentangan, Jeanette Aw muncul sebagai pemenang utama, memperoleh kemenangan merentasi majoriti kategori pada malam itu. [2]
  • Majlis 2016 menyaksikan perubahan dalam penyampaian anugerah dan kejadian terakhir kategori anugerah Kegemaran dalam talian dan upacara perasmian pertama yang memperkenalkan Anugerah Artis Evergreen Terbaik . Kategori baharu, 'Hos Program Terbaik', telah dicipta dengan penggabungan dua anugerah pengehosan (Hos Rancangan Varieti Terbaik dan Hos Program Info-Ed Terbaik) kerana gaya persembahan yang sama dalam kedua-dua program variasi dan info-ed, serta sebagai kriteria kelayakan yang sama. Malangnya, kategori teknikal beralih ke belakang pentas semasa prosiding tahun 2016. Akibatnya, aspek penting acara ini telah ditinggalkan daripada siaran, mengehadkan pengiktirafan dan penghargaan terhadap kecemerlangan teknikal yang dipamerkan oleh calon dan pemenang dalam bidang masing-masing.
  • Pada majlis 2017 itu, kategori pengundian dalam talian turut diperkemas, dengan lebih menekankan anugerah Top 10 Artis Paling Popular, manakala anugerah Watak Lelaki dan Wanita Kegemaran, dan anugerah Pasangan Pada Skrin Kegemaran, serta Anugerah Media Sosial digugurkan kerana perubahan itu. Disebabkan pertukaran dalam mengukur jumlah penonton televisyen, anugerah Program Kepelbagaian Penilaian Teratas dan Anugerah Bersiri Drama Penilaian Teratas turut digantung.
  • Majlis 2018 menyaksikan rombakan ke arah Anugerah Populariti 10 Teratas, manakala tinjauan pendapat 1,000 orang mewakili demografi yang luas di seluruh penduduk Singapura, dijalankan secara bebas oleh syarikat penyelidikan pasaran bertauliah, akan digunakan untuk menyenarai pendek pencalonan. Keputusan tinjauan pendapat menimbang 50% berbanding jumlah gabungan, manakala 50% lagi adalah daripada undian awam (dengan 50% ditimbang pada undian telepoll dan undian dalam talian setiap satu). Kriteria kelayakan untuk kategori prestasi dan populariti juga disemak, membuka kepada artis bukan Mediacorp; artis yang layak kini dikehendaki mengetuai peranan dalam program atau bermain sebagai peranan sokongan/pembantu hos dalam sekurang-kurangnya tiga program yang layak atau sekurang-kurangnya 30 episod daripada semua program yang layak, yang mana berkenaan. Artis Evergreen Terbaik juga diakses pada artis veteran berdasarkan tahun kalendar penuh, berbanding dengan satu program. [3]
  • Majlis 2019, bertepatan dengan jubli perak majlis pada 14 April 2019, memperkenalkan dua kategori untuk menampilkan miniseri, iaitu Drama Bersiri Pendek Terbaik dan Program Varieti Bentuk Pendek Terbaik.

2020-sekarang[sunting | sunting sumber]

  • The 2021 ceremony, initially announced to be held on 26 April 2020 and announced that the event is postponed to the second half of 2020 due to the ongoing COVID-19 pandemic, making it the first ceremony in 13 years since the revision of the eligibility period in 2008 where the ceremony would not be held on the month of April;[4] On 7 August 2020, the ceremony was pushed to 18 April 2021 and expanding the eligibility to include 2020 programs, resulting in the increase of nominations for most of the award categories, from the traditional five to seven.[5] The ceremony also introduces radio awards coinciding the 85th anniversary of radio broadcasting in Singapore. For the first time since 2014, the award ceremony was announced to be held outside studios, located on the Jewel Changi Airport and Terminal 4.3[6]
  • Majlis 2022 membawa kembali anugerah populariti yang telah dihentikan semasa anugerah terdahulu. Mereka telah diperkenalkan sebagai MyPick!Anugerah dan anugerah telah disampaikan dalam siaran langsung belakang pentas dan bukannya upacara Utama.
  • Majlis 2023 menyaksikan pengenalan anugerah Bintang Meningkat Paling Popular dan rombakan ke arah Anugerah Populariti 10 Teratas. Penama tidak lagi disenarai pendek ke dalam 40 penama Terbaik, sebaliknya mereka layak selagi mereka telah bertindak dalam peranan Utama atau hos utama dalam program yang layak atau peranan Sokongan atau hos episod dalam 3 program yang layak/30 episod secara keseluruhannya merentas semua program yang layak, sambil mempunyai lebih daripada 5 tahun pengalaman lakonan skrin profesional dan/atau pengehosan skrin/audio sebelum majlis anugerah, Bintang Yang Meningkat Paling Popular mempunyai keperluan yang sama, tetapi mereka boleh dicalonkan sebagai peranan Pembantu atau hos episod dalam satu program yang layak, sambil mempunyai 5 tahun atau kurang lakonan skrin profesional dan/atau pengehosan skrin/audio (tidak termasuk penampilan/pengalaman kameo sebelum mencapai umur 18 tahun), dan berumur 18 tahun ke atas untuk dicalonkan. [7]
  • Star Award 2024 menandakan penyingkiran Anugerah Artis Malar Hijau Terbaik oleh Mediacorp, dan percaya bahawa kecemerlangan seni melangkaui usia. Hasilnya, artis veteran kini dihargai berdasarkan sumbangan mereka dalam pelbagai kategori lakonan dan program dalam pencalonan. Selain itu, Mediacorp memperkenalkan kategori baharu semasa majlis anugerah tahun ini: "Personaliti Audio Terbaik," bertujuan untuk mengiktiraf hos yang cemerlang dalam industri audio. Inisiatif ini bertujuan untuk menyediakan peluang yang lebih besar kepada DJ dan penyampai audio untuk mengambil bahagian dan diiktiraf atas sumbangan mereka. [8]

2 anugerah terakhir di Anugerah Bintang 2022 ialah Anugerah Pelakon Lelaki dan Pelakon Wanita Terbaik dan bukannya Anugerah 10 Terbaik. [9]



</br> ↑2 Previously, technical category awards (e.g. Best Director, Best Screenplay, Best Variety Show Producer, etc.), newscaster and current affairs awards and, for a time, the Young Talent Award (for child actors) were held separately at a gala dinner (or afternoon conference) due to time constraints and results and clips from the event would be shown either during the ceremony, or live-streaming before the ceremony. Antara 2010 dan 2015, dan sekali lagi pada 2017, anugerah teknikal tersebut telah disampaikan dalam Rancangan 1 (atau semasa tiga episod pendahuluan, pada 2017), manakala Rancangan 2 menyampaikan anugerah utama. Sejak 2016 (kecuali untuk 2017), format telah dikembalikan dengan anugerah kategori teknikal yang disampaikan pada majlis di luar tapak.



↑3 In accordance to the social distancing measures, the ceremony is conducted closed-doors, and international celebrities communicate via teleconference due to travel restrictions.[10]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Chin, Soo Fang (23 June 1996). "Popularity sections to play minor role at Star Awards". eresources.nlb.gov.sg (dalam bahasa Inggeris). m/s. 14. Dicapai pada 2022-07-26.
  2. ^ "Jeanette Aw wins big at Star Awards 2015 Show 1". Diarkibkan daripada yang asal pada 21 April 2015.
  3. ^ "Star Awards 红星大奖 2018 Show Info 节目简介 - Toggle". 2018-07-03. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 July 2018. Dicapai pada 2021-01-20.
  4. ^ "Mediacorp postpones Star Awards 2020 over COVID-19 concerns". CNA Lifestyle.
  5. ^ "It's official: No Star Awards this year and it will be back in April 2021". CNA Lifestyle.
  6. ^ "New meaning to 'airport fashion': Star Awards 2021 will be held at Jewel Changi Airport". Dicapai pada 7 April 2021.
  7. ^ "Star Awards 2023 - Eligibility & Judging Criteria". Mediacorp (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-03-08.
  8. ^ "Star Awards 2024 is coming up on April 21, here are your nominees". Asia One (dalam bahasa Inggeris). 3 March 2024. Dicapai pada 3 March 2024.
  9. ^ "Highlights: Star Awards 2022 sees Chen Hanwei, Huang Biren winning top prizes". CNA Lifestyle (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2022-04-27.
  10. ^ "Please be informed that Star Awards 2021 is a closed-door event and will not be available to a 'live' audience at Jewel and Terminal 4 on 18 April. Do catch the show on meWATCH, Channel 8, Channel U and Mediacorp Entertainment Channel on YouTube! 🤩". Facebook. Diarkibkan daripada yang asal pada 2022-02-26. Dicapai pada 16 April 2021.