Terier Skye

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Terier Skye
Seekor terier Skye
Negara asalScotland
Anjing (Canis lupus familiaris)

Terier Skye[a] ialah satu baka anjing Scotland yang merupakan terier panjang, rendah, dan tahan lasak dan "salah satu baka anjing asli paling terancam di United Kingdom" menurut The Kennel Club.

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Terier Skye

Bulu[sunting | sunting sumber]

Terier Skye berlapis bulu ganda dengan lapis bulu bawah yang pendek dan lembut dan lapis bulu atas keras dan lurus. Bulu lebih pendek pada kepala menutupi dahi dan mata, lalu membentuk janggut sederhana. Telinga pada umumnya cukup berjumbai dan, dalam contoh telinga mencucuk, bulunya biasanya jatuh seperti jumbai, lalu menyerlahkan bentuk, dan bercampur dengan gelung sisi.

Warna[sunting | sunting sumber]

Perang kekuning-kuningan, biru, kelabu gelap atau cerah, perang muda, dan hitam dengan titik-titik hitam (telinga dan muncung) semuanya wujud. Ia mungkin mempunyai apa-apa warna diri yang mengizinkan sesetengah kesan cahaya warna bagi warna sama pada tubuh dan lapis bulu bawah lebih cerah, selagi hidung dan telinga berwarna hitam. Pada umumnya tiada lagi corak lanjut pada tubuh, tetapi tompok putih kecil pada dada adalah agak lazim.

Jenis[sunting | sunting sumber]

Kecuali rupa bentuk dan saiz telinga, tiada perbezaan ketara atau keutamaan yang diberikan antara jenis telinga mencucuk dan telinga labuh. Apabila telinganya mencucuk, ia bersaiz sederhana, terangkat tinggi-tinggi pada tengkorak dan bersudut sedikit ke luar.

Terier Skye, lapis bulu kelabu muda

Kesihatan[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1998, 'hepatitis terier Skye' diperihalkan daripada biopsi hati sembilan ekor terier Skye berkaitan.[1] Keadaan ini tidak diketahui pada mana-mana baka lain dan etiologinya tidak diketahui. Ini menyebabkan penyakit hati parah dengan pembentukan tisu parut yang mungkin maju ke arah sirosis. Para penyelidik dengan Jabatan Perubatan Veterinar Universiti Cambridge mendapati bahawa keadaan ini sebenarnya bukan suatu bentuk hepatitis. Prognosis berbeza-beza antara anjing dan tiada gen yang telah dikenal pasti sebagai punca bagi keadaan ini serta tiada sebarang kebolehwarisan yang telah betul-betul ditunjukkan.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebuah patung Greyfriars Bobby, seekor terier Skye yang masyhur kerana kesetiaan

Anjing ini terdapat di Kepulauan Skye dan oleh itu dinamai terier Skye. Sesetengah kekeliruan wujud dalam penjejakan sejarahnya kerana, buat masa tertentu, beberapa baka berlainan mempunyai nama sama "terier Skye". Anjing setia ini, yang dikatakan pernah hadir di bawah simis Mary, Ratu Scots semasa hukuman mati baginda, telah disifatkan sebagai terier Skye. Pada tahun 1840, Ratu Victoria menjadikan baka ini mewah dan mengekalkan kedua-dua anjing bertelinga labuh (terkelepai) dan mencucuk (ke atas). Litograf warna tentang terier Skye disertakan dalam "The Illustrated Book of the Dog" karya Vero Shaw pada tahun 1881.[3][4]

Ini meningkatkan kepopularannya dan terier Skye datang ke Amerika kerana ini. AKC mengiktiraf baka ini pada tahun 1887 dan ia secepatnya muncul dalam adegan pertunjukan. Kepopularannya telah menurun dengan ketara dan kini ia merupakan salah satu baka terier paling kurang terkenal. Terdapat sedikit kesedaran tentang kepopularannya dahulu.[5]

Ancaman[sunting | sunting sumber]

Terdapat kebimbangan bahawa baka ini berada dalam ancaman kepupusan dengan hanya 30 ekor yang lahir di United Kingdom pada tahun 2005.[6] Kini, ia merupakan salah satu Baka Asli Rentan paling terancam di negara itu. Baka ini mungkin lenyap sepenuhnya dalam tempoh 40 tahun.[7]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jawi: تيريئر سکاي; bahasa Inggeris: Skye terrier

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Haywood, S.; Rutgers, H. C.; Christian, M. K. (1988). "Hepatitis and Copper Accumulation in Skye Terriers". Veterinary Pathology (dalam bahasa Inggeris). 25 (6): 408–414. doi:10.1177/030098588802500602. ISSN 0300-9858.
  2. ^ "Skye Terrier Hepatitis". The Canine Genetic Centre (dalam bahasa Inggeris). Universiti Cambridge. Diarkibkan daripada yang asal pada 29 April 2024. Dicapai pada 4 Mei 2024.
  3. ^ Shaw, Vero (1881). Skye Terriers (Gambar) (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 6 Disember 2023. Dicapai pada 6 Mac 2024.
  4. ^ Shaw, Vero Kemball; Stables, Gordon (1881). The Illustrated Book of the Dog (dalam bahasa Inggeris). Perpustakaan Universiti California. London, United Kingdom; Paris, Perancis; New York, Amerika Syarikat: Galpin & Co. m/s. 488. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Jun 2020.
  5. ^ Coile, Caroline (2005). "The Terrier Group". Encyclopedia of Dog Breeds (second edition) (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-2). Barron's Educational Series. m/s. 352. ISBN 0-7641-5700-0.
  6. ^ Savill, Richard (5 Julai 2006), "Skye Seven raise hope for breed's survival", Daily Telegraph (dalam bahasa Inggeris), diarkibkan daripada yang asal pada 21 Oktober 2021
  7. ^ Elliott, Valerie (12 Jun 2006), "Fight is on to save dogs that fell out of fashion", The Times (dalam bahasa Inggeris)