Wirda Mansur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Wirda Mansur
Kelahiran
Wirda Salamah Ulya Mansur

(2001-11-29) 29 November 2001 (umur 22)
Pekerjaan
Ibu bapa
Keluarga

Hj. Wirda Salamah Ulya Mansur (lahir di Tangerang, 29 November 2001; umur 22 tahun) ialah seorang pempengaruh, karyawan dan usahawan terkenal dari Indonesia dan bahagian daripada keluarga Mansur.[perlu rujukan]

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Wirda merupakan anak pertama daripada lima bersaudara, adik dibawahnya bernama Qumit Rahmatul Qulub Mansur, saudaranya lelakinya yang merupakan anak tengah ialah Muhammad Kunn Syafii Mansur, saudara yang bernombor keempat ialah Muhammad Yusuf Al Hafizh Mansur dan adik paling kecilnya bernama Aisyah Humairoh Hafidzoh Mansur.

Dia terlahir dari pasangan usahawan Betawi Yusuf Mansur dan Siti Maemunah yang berketurunan Sunda[1].

Biografi[sunting | sunting sumber]

Wirda lahir di Tanggerang, Banten, Indonesia pada tarikh 29 November 2001. Ia mengikut pendidikan formalnya hanya sampai kepada darjah lima Sekolah Dasar. Selepasnya ia berhenti selama beberapa tahun sebelum memutuskan untuk bersekolah di Jordan. Wirda mengatakan dalam sebuah hantaran muat naik akaunnya bahawa kepergiannya ke Jordan ialah untuk mengkaji bahasa Arab.

Pada tahun 2019, Wirda berlakon dalam sebuah filem bertema asrama pondok pesantren yang bertajuk The Santri dan di usianya yang belum sampai 18 tahun, ia menubuhkan syarikat yang bernama PT WirdaMae Group yang beroperasi sebagai syarikat fesyen dan alat rias perempuan. Pada tahun 2024, jumlah pelanggannya di YouTube telah mencapai 1,4 juta.

Buku[sunting | sunting sumber]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Tahun Judul Peran Produksi
2016 Cahaya Cinta Pesantren Avira Fullframe Pictures
2019 The Santri

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hidayat, Kholid. "Biodata Siti Maemunah, Istri Yusuf Mansur yang Viral Tentang Paytren, dari Umur, IG, Anak dan Kisah Cinta - Berita DIY". beritadiy.pikiran-rakyat.com (dalam bahasa Indonesia). Dicapai pada 2022-08-04.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]