Zenrin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bangunan ibu pejabat Zenrin di Riverwalk Kitakyushu

Zenrin Co. Ltd. (株式会社ゼンリン) (TYO: 9474 ) adalah syarikat penerbitan peta di Jepun. Diasaskan pada tahun 1948,syarikat ini terkenal kerana menerbitkan peta penempatan dan dan digunakan dalam komputer sebagai perisian atau menjadi Sistem navigasi automotif. Syarikat ini juga merupakan perintis syarikat peta di Jepun.

Ibu pejabat[sunting | sunting sumber]

Ibu pejabat Zenrin berada di dalam bangunan Zenrin-Asahi di 1-1-1, Muromachi, Kokura Kita Ward, Kitakyushu. Bangunan terbabit terletak di tempat di mana terletaknya pembuat peta terkemuka Zaman Edo, Inō Tadataka yang memulakan pembuatan peta Kyūshū, di tengah-tengah kawasan pusat beli belah dan kebudayaan moden yang dinamakan Riverwalk Kitakyushu. Syarikat ini juga mempunyai pusat pembangunan (Techno Center) di Nakabaru Shinmachi 3-1, Tobata Ward, Kitakyushu.

Presiden[sunting | sunting sumber]

Shinobu Osako (大迫忍; 1945-2005) adalah presiden dari 1980 hingga 2001 berikutan persaraan beliau. mewarisi syarikat dari bapanya, beliau menubukan syarikat tersebut sebagai syarikat pembuat peta yang terkemuka, dan perisian navigasi kenderaan gunung. Beliau juga merupakan presiden pertama syarikat penerbangan StarFlyer.

Muzium Peta[sunting | sunting sumber]

Muzium peta terletak di tingkat 14 di banguanan syarikat. Ianya dibuka pada pukul 10:00-17:00 pada hari kerja, ditutup pada hujung minggu dan cuti umum Jepun. Harga kemasukan adalah berharga ¥100 (RM:3.80).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]