Alhamdulillah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Alhamdulillah (Arab: ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ, al-Ḥamdu lillāh) merupakan frasa bahasa Arab yang bermaksud "segala puji bagi Allah", kadangkala diterjemah dengan "terima kasih Allah".[1] Frasa ini digelar sebagai Tahmid (Arab: تَحْمِيد, lit.'Pujian')[2] atau Hamdalah (Arab: حَمْدَلَة).[3] Kepelbagaian frasa ini yang lebih panjang ialah al-ḥamdu l-illāhi rabbi l-ʿālamīn (ٱلْحَمْدُ لِلَّٰهِ رَبِّ ٱلْعَالَمِينَ), yang bermaksud "segala pujian bagi Allah, tuhan sekalian alam".

Khat perkataan "Alḥamdulillāh" gaya Ṣini yang terdapat di Masjid Agung Xi'an.

Ia kebiasaannya digunakan oleh umat Islam di setiap keadaan, disebabkan ia berpunca dari teks al-Quran dan Hadis—perkataan-perkataan daripada Nabi Muhammad SAW—dan maksudnya dan penerangannya yang lebih mendalam telah menjadi subjek banyak penafsiran. Ia juga kebiasaannya digunakan oleh penutur bahasa Arab yang bukan Islam.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Wehr, H.; Cowan, J. M. (1979). A Dictionary of Modern Written Arabic (PDF) (ed. 4th). Spoken Language Services.
  2. ^ P. Bearman; Th. Bianquis; C. E. Bosworth; E. van Donzel; W. P. Heinrichs, penyunting (2012). "taḥmīd". Encyclopaedia of Islam, Glossary and Index of Terms (ed. 2nd). Brill. doi:10.1163/1573-3912_ei2glos_SIM_gi_04657.
  3. ^ MacDonald, D. B. (2012). "Ḥamdala". Dalam P. Bearman; Th. Bianquis; C.E. Bosworth; E. van Donzel; W. P. Heinrichs (penyunting). Encyclopaedia of Islam (ed. 2nd). Brill. doi:10.1163/1573-3912_islam_SIM_2663.