Amadeus Cho

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Amadeus Cho, juga dikenali sebagai Brawn, merupakan seorang superhero yang muncul dalam komik Amerika yang diterbitkan oleh Marvel Comics. Dicipta oleh penulis Amerika Greg Pak dan pelukis Kanada Takeshi Miyazawa, watak ini pertama kali muncul dalam Amazing Fantasy vol. 2 #15 (Januari 2005). Cho biasanya muncul dalam buku yang menampilkan Avengers atau ahli-ahli individu dari kumpulan itu, seperti Hulk atau Hercules.

Seorang jenius berumur 19 tahun yang merupakan Korean American dan salah seorang orang yang paling bijak di Bumi, Cho menggantikan Bruce Banner sebagai Hulk dalam The Totally Awesome Hulk #1 (2015). Berbeza dengan Banner, yang mendapati kuasanya sebagai Hulk sebagai bebanan, Cho merupakan watak yang yakin diri yang menikmati keupayaan baru yang ditemuinya.[1] Dan seperti sepupu Banner, Jen Walters (She-Hulk), Cho kebanyakannya mengekalkan personalitinya yang normal, khususnya kebanyakan kecerdasannya dan kawalan emosinya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Amadeus Cho Becomes the Totally Awesome Hulk". Marvel Entertainment (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada February 14, 2021.