Arthur Jaffe

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Arthur Michael Jaffe ( /ˈæfi/ ; lahir 22 Disember 1937) merupakan seorang ahli fizik matematik Amerika Syarikat di Universiti Harvard, di mana pada tahun 1985 beliau menggantikan George Mackey sebagai Profesor Landon T. Clay bagi Matematik dan Sains Teori. [1]

Selama beberapa tahun Jaffe adalah presiden Persatuan Antarabangsa Fizik Matematik, dan kemudiannya Persatuan Matematik Amerika . Beliau mempengerusikan Majlis Presiden Persatuan Saintifik. Beliau kini berkhidmat sebagai pengerusi lembaga Dublin Institute for Advanced Studies, School of Theoretical Physics.

Jaffe mengasaskan idea Institut Matematik Clay dan programnya, termasuk penggajian felo penyelidik dan Hadiah Milenium dalam matematik. Beliau berkhidmat sebagai ahli pengasas, ahli pengasas lembaga, dan presiden pengasas organisasi itu.

Arthur Jaffe bermula sebagai ketua editor Communications in Mathematical Physics pada tahun 1979 dan berkhidmat selama 21 tahun sehingga tahun 2001. Beliau merupakan profesor pelawat yang terkenal di Akademi Matematik dan Sains Sistem Akademi Sains China .

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Jaffe telah berkahwin dari 1971 hingga 1992 dengan Nora Frances Crow dan mereka mempunyai seorang anak perempuan, Margaret Collins, lahir pada 1986. Jaffe telah berkahwin dengan artis Sarah Robbins Warren dari 1992 hingga 2002.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]