Ashurbanipal

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ashurbanipal
Aššur-bāni-apli
ܐܫܘܪ ܒܢܐ ܐܦܠܐ
Raja Assyria, Babylon, Akkad, Sumer, Mesir Purba, Kush dan Elam
ܡܠܟܐ ܕܐܬܘܪ ܘܒܒܠ ܘܐܟܕ ܘܫܘܡܪ ܘܡܨܪܝܢ ܘܟܘܫ ܘܥܝܠܡ
Malkā d-ʾĀṯūr w-Bāḇēl w-Akkad w-Šūmēr w-Miṣrēn w-Kūš w-'Īlām
PSebahagian dari Ashurbanipal memburu singa.
Pemerintahan668 – c. 627 BC
Keputeraan685 BC
Tempat keputeraanNineveh
Mangkat627 BC
Tempat mangkatNineveh
PendahuluEsarhaddon
PenggantiAššur-etel-ilāni
PasanganLibbāli-šarrat
AnakandaAššur-etel-ilāni
Sîn-šarru-iškun
Aššur-uballiṭ II (?)
DinastiDinasti Sargonid
AyahandaEsarhaddon
BondaAššur-hammat
Ashurbanipal sebagai Sami Besar

Ashurbanipal (Akkadian: Aššur-bāni-apli; Syriac: ܐܫܘܪ ܒܢܐ ܐܦܠܐ‎; '; 'Ashur merupakan pencipta pewaris'; 668 BC – c. 627 BC),[1] juga dieja sebagai Assurbanipal atau Ashshurbanipal, merupakan raja Assyria, anak pada Esarhaddon dan raja kuat terakhir bagi Empayar Assyria Baru (934–609 BC).[1] Dia terkenal dengan mengumpul koleksi besar dokumen kuneiform bagi istana diraja di Nineveh.[2] Koleksi ini, yang dikenali sebagai Perpustakaan Ashurbanipal, kini ditempatkan di Muzium British, yang juga menyimpan set ukiran istana Assyria, Ashurbanipal memburu singa yang terkenal.

Dalam Alkitab Ibrani dia digelar Asenappar (Ezra 4:10).[3] Sejarahwan Rom, Justinus, mengenal pasti beliau sebagai Sardanapalus, sungguhpun Sardanapalus fiksyen digambarkan sebagai raja terakhir Assyria dan berwatakan lemah, tak berguna dan lembut, manakala tiga raja yang menggantikan Ashurbanipal, yang sebenarnya berpendidikan, cekap, yang berkebolehan dan raja pahlawan bercita-cita tinggi.[4]

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Ashurbanipal dilahirkan ke akhir tempoh 1,500 tahun kekuasaan Assyria.[5]

Bapanya, Esarhadon , anak bongsu Sanherib , telah menjadi waris apabila putera mahkota, Ashur-nadin-shumi, telah digulingkan oleh pemberontak dari kedudukannya sebagai orang suruhan bagi Babylon. Esarhaddon adalah anak bukan dari ratu Sennacherib, Tashmetum-sharrat, tetapi dengan "dayang istana " Zakutu, "tulen" (rujuk Modern Standard Arabic زكاة [zakat], "apa yang menyucikan"), yang dikenali dengan nama asalnya, Naqi'a. Terdapat beberapa cadangan bahawa Zakutu mungkin merupakan gundik Israel atau orang Aram, manakala yang lain menunjukkan aal keluarganya di utara Assyrian dari kota Harran.[6] Satu-satunya ratu diketahui bersama Esarhaddon adalah Ashur-Hamat, yang meninggal dunia pada 672 SM.

Ashurbanipal Membesar di istana kecil yang dikenali sebagai Bit Reduti (rumah pewaris), yang dibina oleh datuknya Sennacherib ketika dia merupakan putera mahkota di kuadran utara Nineveh.[5] Pada tahun 694 SM, Sennacherib telah menyempurnakan "Istana tanpa Singan" di sudut barat daya Acropolis, menghapuskan sebahagian besar struktur lebih tua. "Rumah Pewaris" telah menjadi istana Esarhadon, putera mahkota. Di rumah ini, datuk Ashurbanipal telah dibunuh oleh bapa saudara yang dikenal pasti dari akaun alkitab sebagai Adrammelech, Abimlech dan Sarezer Dari konspirasi ini Esarhaddon muncul sebagai raja pada 681 SM. Dia meneruskan untuk membina semula kediamannya di Bit Masharti (rumah senjata atau gudang senjata). "Rumah Pewaris" ditinggalkan pada ibunya dan anak-anak muda, termasuk Ashurbanipal.

Nama lima adik-beradik dan seorang saudara perempuannya diketahui.[5] Ashur-nadin-shumi, putera mahkota, meninggal sebelum 672 BC. Kerana tidak dijangka akan menjadi pewaris takhta, Ashurbanipal telah dilatih dalam bidang ilmiah selain kemahiran yang biasa seperti menunggang kuda, memburu, memandu pedati, ketenteraan, pertukangan, dan adat diraja. Dalam pernyataan autobiografi unik , Ashurbanipal memperincikan kegiatan ilmiah semasa mudanya sebagai termasuk tilikan minyak, matematik, dan membaca dan menulis; dia mampu membaca dan menulis dalam bahasa Sumerian, Akkadian dan Aramaic. Menurut legenda, Ashurbanipal adalah satu-satunya raja Assyria yang belajar cara untuk membaca dan menulis.

Perwarisan diraja[sunting | sunting sumber]

Ashurbanipal Menggantikan ayahnya Esarhaddon (memerintah 681-669 BC), menjadi raja Assyria dan pemerintah Empayar Assyria pada 668 SM. Esarhaddon telah menyediakan kenaikan takhta anaknya dengan mewajibkan perjanjian-pengikut pada rakyat Parsi, Median dan Parthian, memastikan mereka menerima penguasaan Ashurbanipal terlebih dahulu. Dia juga telah membina semula Babylon dan meletakan seorang lagi anaknya Shamash-shum-ukin untuk memerintah di sana, di bawah pemerintahan abangnya Ashurbanipal di Niniwe.

Pencapaian ketenteraan[sunting | sunting sumber]

Sungguhpun menjadi raja popular di kalangan rakyatnya, beliau juga terkenal dengan kekejamannya terhadap musuh-musuhnya. Beberapa gambar menggambarkan dia meletakkan rantai anjing melalui rahang seorang raja Arab dikalahkan dan kemudian memaksanya hidup dalam kandang anjing.[7] Banyak daripada lukisan pada tempoh itu menggambarkan kekejamannya, bagaimanapun kekerasan Assyria dikhaskan semata-mata untuk orang-orang yang mengangkat senjata menentang raja Assyria, dan Ashurbanipal mahupun raja-raja sebelumnya melakukan pembersihan kaum, pembunuhan beramai-ramai atau pembersihan etnik terhadap penduduk awam[8][9]

Ashurbanipal mewarisi dari Esarhaddon bukan sekadar takhta empayar, tetapi juga perperangan berterusan di Mesir dengan Kush / Nubia. Ashurbanipal menamatkan gangguan Mesir di Timur Dekat, membinasakan Empire Kush, menghalau Kush / Nubia dari Mesir, dan menakluk Mesir dan Libya. Walau bagaimanapun Nubia masih mempunyai cita-cita untuk mendapatkan semula kawalan ke atas Mesir dan membangkitkan kembali empayar mereka.

Ashurbanipal menghantar tentera menentang mereka pada tahun 667 yang mengalahkan penduduk Nubia, raja Taharqa, berhampiran Memphis, manakala Ashurbanipal kekal di ibukotanya di Nineveh. Pada masa yang sama beberapa negeri takluk Mesir memberontak dan juga turut dikalahkan. Semua pemimpin yang dikalahkan kecuali satu telah dihantar ke Nineveh. Hanya Necho I, Putera Mesir tempatan dari Sais, meyakinkan Assyria mengenai kesetiaannya dan dihantar kembali sebagai Firaun Mesir boneka Assyrian. Selepas kematian Taharqa pada tahun 664 anak saudara-nya yang menggantikannya Tantamani menjajah Tanah Tinggi Mesir dan menguasai Thebes. Di Memphis dia mengalahkan raja-raja Mesir tempatan dan Necho mungkin telah terbunuh dalam pertempuran. Tentera lain telah dihantar oleh Ashurbanipal dan sekali lagi ia berjaya mengalahkan Kush / Nubia. Tantamani telah dikalahkan dan diundurkan kembali ke tanah airnya di Nubia dan tidak pernah lagi mengancam Assyria atau Mesir. Assyria telah menjarah Thebes dan mengambil pulang banyak harta rampasan bersama mereka. Bagaimana pemerintahan Assyria di Mesir berakhir tidak dipastikan, tetapi pada satu ketika anak Necho iaitu Psammetichus I memperolehi kemerdekaan dan dengan bijak menjaga hubungan-nya dengan Assyria kekal baik.

Satu inskripsi diraja Assyria menceritakan bagaimana raja Gyges, Lydia mendapat mimpi daripada Dewa Assyria Dewa Ashur. Mimpinya memberitahunya bahawa apabila dia menyerah kepada Ashurbanipal, dia akan menakluk musuh-musuhnya. Selepas Gyges menghantar utusannya untuk menerima kepertuanan Assyria, dia menewaskan musuh-musuh Cimmeriannya. Tetapi kemudian apabila beliau menyokong pemberontakan negara Mesir, negerinya telah ditakluki oleh Cilicia.[10]

Assyria ketika itu merupakan penguasa empayar terbesar dunia yang pernah dilihat, bermula dari Caucasus di utara ke Afrika Utara dan Semenanjung Arab di selatan, dan dari Cyprus dan timur Mediterranean di barat, ke tengah Iran di timur. Ashurbanipal mendapat penguasaan pelbagai negeri dan kaum, termasuk: Babylon, Chaldea, Media, Parsi, Mesir Purba, Libya, Elam, Gutium, Parthia, Cissia, Phrygia, Mannea, Corduene, Aramea, Urartu, Lydia, Cilicia, Commagene, Caria, Cappadocia, Phoenicia, Kanaan, Suteans, Sinai, Israel, Judah, Samarra, Moab, Edom, Ammon, Nabatea, negara Arab, Hittite Baru, Dilmun, Meluhha, Nubia, Scythia, Cimmeria, Armenia dan Cyprus tanpa masalah semasa pemerintahan Ashurbanipal. Untuk sementara ini, pemerintah dua raja di Mesopotamia berjalan baik, dengan Shamash-shum-ukin menerima kedudukannya sebagai pengikut adiknya secara aman.[11]

Bagi perlantikan abangnya, Ashurbanipal menghantar patung Dewa Marduk bersamanya sebagai tanda setiakawan.[12] Kuasa Shamash-shuma-ukin adalah terhad. Beliau melakukan upacara Babylon tetapi projek-projek bangunan rasmi masih dilaksanakan oleh adiknya. Pada tahun pertama Elam masih aman sebagaimana di bawah penguasaan bapanya. Ashurbanipal menghantar bekalan makanan kepada orang Elam semasa kebuluran. Sekitar tahun 664 BC keadaan ini berubah dan Urtaku, seorang raja Elamite, tanah jajahan Assyria menyerang Babylon secara mengejut. Assyria lambat menghantar bantuan ke Babel. Ini boleh disebabkan kerana dua sebab: sama ada perutusan yang menenangkan duta Elamite atau Ashurbanipal mungkin tiada pada masa itu. Walau bagaimanapun orang Assyria akhirnya menyerang dan bangsa Elam berundur di hadapan tentera Assyria, dan pada tahun yang sama Urtaku meninggal dunia. Dia digantikan dengan Teumman (Tempti-Khumma-In-Shushinak) yang bukan waris sahnya, kerana ramai bangsawan Elamite terpaksa melarikan diri ke istana Ashurbanipal, termasuk anak sulung Urtaku Humban-nikash. Pada 658/657 BC kedua empayar bertempur lagi, apabila wilayah Gambulu pada tahun 664 BC memberontak menentang orang Assyria dan Ashurbanipal memutuskan untuk menghukum mereka. Sebaliknya, Teumman melihat kuasanya diancam oleh putera Elamite di istana Assyria dan menuntut ekstradisi mereka. Tentera Assyria menyerang Elam dan bertempur dalam Pertempuran Ulai di Sungai Ulai. ("Ini merupakan nama menurut sumber Assyria; sungai itu masa kini dikenali sebagai samaada Karkheh atau Karun.")

Elam telah dikalahkan dalam pertempuran, menurut catatan Assyria, Teumman membunuh diri.[13] Ashurbanipal melantik Humban-nikash sebagai Raja Madaktu dan putera lain, Tammaritu, sebagai raja bandar Hidalu. Elam dianggap sebagai taklukan Assyria dan bayaran upeti telah dikenakan ke atasnya. Dengan masalah Elamite diselesaikan Assyria akhirnya boleh menghukum Gambulu dan merampas ibukotanya. Kemudian tenteranya yang menang berarak rumah membawa bersama dengan mereka kepala Teumman. Di Nineveh, apabila duta Elamite melihat kepala Teumman, satu menarik keluar janggutnya dan yang lain membunuh diri. Sebagai penghinaan lanjut kepala raja Elamite itu dipamerkan di pelabuhan Nineveh. Kematian dan kepala Teumman digambarkan beberapa kali dalam ukiran istana Ashurbanipal.[14]

Pergeseran meningkat antara kedua raja adik beradik dan pada tahun 652 SM Babylon memberontak. Kali ini Babel tidak bersendirian - ia telah bersekutu dengan ramai orang yang bencikan pemerintahan Assyria, Termasuk Sutean, Chaldean dan orang Aram, suku kaum yang tinggal di kawasan selatan, raja-raja "Gutium", Amurru dan Meluhha, orang Persia, Arab dan Nabatea yang mendiami Semenanjung Arab, dan juga Elam. Menurut kisah Aramaic berikutnya pada Papyrus 63, Shamash-shum-ukin secara rasmi mengistiharkan peperangan kepada Ashurbanipal dalam surat-di mana dia mendakwa bahawa adiknya hanya merupakan gabenor Nineveh dan merupakan rakyatnya.[15] Sekali lagi Assyria lewat bertindak, kali ini disebabkan petanda yang tidak baik. Ia tidak pasti bagaimana pemberontakan menjejaskan kawasan tengah Assyria tetapi terdapat beberapa kekacauan di bandar-bandar.[16] Apabila Babylon akhirnya diserang, orang Assyria menang. Perang saudara mengelakkan bantuan ketenteraan lanjut, dan pada tahun 648 BC Borsippa dan Babel telah dikepung. Tanpa bantuan keadaan adalah tiada harapan. Selepas dua tahun Shamash-shum-ukin menemui ajalnya di istananya yang terbakar sebelum bandar tersebut menyerah diri. Kali ini Babylon tidak dimusnahkan, sebagaimana di bawah Sanherib, Tetapi pembunuhan pemberontak beramai-ramai berlaku, mengikut Prasasti Raja, dengan orang Assyria membalas dendam secara ganas terhadap orang Babylon, Aram, Kasdim dan Parsi, bersama dengan penjarahan Arab dan penaklukan kejam pada suku-suku Arab di selatan Mesopotamia. Ashurbanipal membenarkan Babylon untuk mengekalkan kedudukan semi autonominya, tetapi ia menjadi lebih formal berbanding sebelum ini. Seterusnya seorang raja Kandalanu (seorang gabenor Assyria) yang tidak meninggalkan sebarang catatan rasmi, kemungkinannya fungsinya hanyalah sebagai adat.[17]

Berakhirnya empayar Assyria[sunting | sunting sumber]

Semasa dua dekad terakhir pemerintahan Ashurbanipal, Assyria adalah aman dan kekuasaannya tiada tandingan, tetapi negeri ini kelihatanya berhadapan dengan kelemahan asas kerana terlalu luas, kekurangan dana daripada tanah jajahannya yang musnah, dan tentera yang tidak mencukupi untuk mentadbir empayar yang luas. Dokumentasi dari tahun-tahun terakhir pemerintahan Ashurbanipal adalah sukar didapati. Pengakusaksian terakhir mengenai pemerintahan Ashurbanipal adalah pada tahun ke-38 pemerintahannya (631 SM), tetapi menurut seorang ahli sejarah Yunani Castor, ia memerintah selama 42 tahun sehingga 627 SM.

Selepas kematian Ashurbanipal pada tahun 627 BC ia digantikan oleh Ashur-etil-ilani (626-623 SM). Walau bagaimanapun, tidak lama lagi Assyria mengalami satu siri perang saudara dalaman yang akhirnya akan membawa kepada kejatuhannya. Ashur-etil-ilani digulingkan sebagai penguasa pada tahun 623 BC oleh seorang Jeneral Sin-shumu-lishir yang turut mengistiharkan dirinya sebagai raja Babylon. Abang Ashur-etil-ilani menggulingkannya pada tahun 622 SM, tetapi dia sendiri turut berhadapan dengan satu siri perang saudara yang melumpuhkan pemerintahannya di Assyria. Semasa pemerintahannya, Empayar Assyria mula runtuh, dengan negara takluk berhenti untuk memberi penghormatan. Babylon mengambil kesempatan daripada anarki dalam Assyria dan memberontak di bawah pimpinan Nabopolassar yang merampas takhta pada tahun 620 SM, dan empat tahun berikitnya melihat Sin-shar-iskun mara di Babylon untuk cuba menjatuhkan Nabopolassar manakala pada masa yang sama cuba untuk memadamkan pemberontakan besar-besaran di kalangan kaumnya sendiri di kawasan tengah Assyria.

Keadaan kacau-bilau di Mesopotamia melemahkan Assyria sehingga pada tahap sebilangan kaum talukkannya - orang Babylon, orang Chaldea, Media, Parsi, Scythian dan Cimmerian, menyerangnya secara serentak pada tahun 616 BC, dan pergelutan sengit, menjarah Nineveh dan membunuh Sin-shar-ishkun pada tahun 612 BC. Penentangan Assyria berterusan dari 612 SM, di bawah Ashur-uballit II, seorang jeneral Assyria yang dilantik di tengah-tengah pertempuran rumah-ke-rumah di Nineveh dan berjaya bertarung lepas keluar dari bandar dan membentuk ibu kota Assyria baru di Harran. Walau bagaimanapun, dikalahkan oleh perikatan di Karkemis pada 605 BC mengakhiri sebarang harapan realistik bagi kebangkitan kembali kerajaan Assyria, sungguhpun kesan organisasi empayar Assyria, pentadbiran dan kemungkinan penentangan kekal di sekitar dan di Dur-Katlimmu sehingga 599 SM.

Seni dan budaya[sunting | sunting sumber]

Raja, perincian dari Ashurbanipal memburu singa

Ashurbanipal berbangga dengan pendidikan menulisnya. Beliau menegaskan sedemikian dalam satu kenyataan: "Saya Assurbanipal dalam [istana], menjaga kebijaksanaan Nebo, seluruh kepingan tertulis, semua kepingan tanah liat, seluruh misteri dan kesukaran mereka, saya selesaikan.”.[18] Beliau adalah salah satu daripada sebilangan kecil raja-raja yang boleh membaca skrip kuneiform (baji) dalam bahasa Akkadian dan Sumerian, dan mendakwa beliau telam membaca teks sebelum banjir besar. Beliau juga dapat menyelesaikan masalah matematik. Semasa pemerintahannya, dia mengumpul teks kuneiform dari seluruh Mesopotamia, terutama Babylon, dalam perpustakaan Nineveh.[19]

Nineveh adalah ibu kota Assyria dari abad ke-9 gingga ke-7 SM, tetapi telah dimusnahkan pada tahun 612 SM. Istana Ashurbanipal di Nineveh telah dibongkar pada Disember 1853. Perpustakaan ini telah ditemui di dalam Bilik Memburu Singa (Murray, 2009).[20] Perpustakaan Ashurbanipal di Nineveh adalah kemungkinannya penemuan paling menarik di Timur Dekat Purba (disebalik, sungguhpun, penemu British tidak mengekalkan rekod jumpaan mereka dari tapak berlainan "dan tidak lama selepas sampai ke Eropah, kepingan tersebut kelihatannya bercampur aduk dengan tidak dapat dibezakan sesama sendiri dengan kepingan yang berasal dari tapak lain". Terdapat lebih 30,000 kepingan tanah liat dan serpihan ditemui di perpustakaan Ashurbanipal,[21] memberikan ahli-ahli arkeologi dengan kekayaan karya sastera, agama dan pentadbiran Mesopotamia yang menakjubkan.

Kepingan tanah liat itu telah ditulis dalam tulisan pepaku, yang berasal dari perkataan Latin "cunea" yang bermaksud "baji" dalam bahasa Inggeris, kerana ia dicipta dengan membuat bentuk baji pada kepingan tanah liat. Perpustakaan Assurbanipal di Nineveh adalah perpustakaan diraja dan perpustakaan yang pertama untuk mengelaskan koleksi mereka mengikut genre. Empat sisi kepingan telah digunakan untuk transaksi kewangan dan kepingan tanah liat dua belah bahagian telah dikhaskan untuk rekod pertanian (Murray, 2009).[20] Antara penemuan tersebutadalah Enuma Elish, juga dikenali sebagai Epic Penciptaan,[22] yang menggambarkan pandangan tradisional penciptaan Babylon di mana dewa Marduk membunuh Tiamat, penjelmaan air garam, dan mencipta dunia dari badannya . Khususnya dalam versi ini, manusia dijadikan dari darah tuhan memberontak, Qingu, untuk berkerja bagi pihak para dewa. Turut ditemui di Nineveh, Epik Gilgamesh[23] adalah kisah menarik mengenai perwira dan rakannya Enkidu mengembara untuk memusnahkan syaitan Humbaba. Bagaimanapun, para Dewa menghukum pasangan tersebut di atas keangkuhan mereka, dengan menjadikan Enkidu mati akibat penyakit. Selepas kematian Enkidu, Gilgamesh mencari Utnapishtim , yang terselamat daripada Banjir, untuk mengetahui rahsia keabadian. Juga terdapat Hikayat Ashurbanipal di sini. Hikayat Ashurbanipal telah diperincikan, hampir seperti penceritaan novel mengenai pencapaian ketenteraan dan awam beliau.[24]

Perpustakaan ini juga memiliki puji-pujian dan doa, perubatan, matematik, upacara, menilik dan teks astrologi, bersama pelbagai dokumen pentadbiran, surat dan kontrak. Penemuan kepingan tablet ini pada tahun 1853 oleh Hormuzd Rassam (dia sendiri berbangsa Assyria) memberikan dunia moden imbasan teperinci pertama bahasa dan kesasteraan Mesopotamia Purba.[20] Ashurbanipal amat minat dengan masa lalu, dan semasa pemerintahannya yang ke empat puluh dua dia menaja pengumpulan dan penyalinan teks yang lebih tua untuk perpustakaannya di Nineveh.[25]

Assyria. Jamuan Assurbanipal, Raja dan Ratu di meja; Muzium British Arkib Muzium Brooklyn, Himpunan Arkib Goodyear

Selain daripada banyak mitos-mitos yang lain yang dijumpai di Nineveh, banyak pilihan "teks petanda" telah digali dan ditafsirkan. Marc Van de Mieroop menunjukkan yang Enuma Anu Enlil adalah teks popular di antara mereka: "Ia mengandungi petanda yang berkaitan dengan bulan, kehadirannya, gerhana, dan bersama-sama dengan planet-planet dan bintang-bintang tetap, matahari, koronanya, tompok matahari, dan gerhana, berkenaan cuaca iaitu kilat, guruh, dan awan, dan planet-planet dan daya kelihatan mereka, penampilan, dan kedudukan.”[26]

Genre lain yang dijumpai semasa penggalian termasuk senarai piwai yang digunakan oleh guru-guru agama dan sarjana, senarai perkataan, kosa kata dwibahasa, senarai tanda-tanda dan sinonim, senarai diagnosis perubatan, astronomi teks / astrologi. Teks-teks jurutulis terbukti sangat berguna di dalam memahami kuneiform.[19]

"Perpustakaan Nineveh adalah minat Ashurbanipal." Dalam usaha untuk memelihara kebijaksanaan dan pengetahuan pada zamannya Raja Ashurbanipal telah mengumpul beberapa karya. Beliau menempah beberapa salinan karya sastera dari perpustakaan di seluruh kerajaan oleh para penulis untuk mendapatkan "khazanah pengetahuan tersembunyi penulis."[27]

Video luar
Ikon video Assyrian Art: Ashurbanipal Hunting Lions, Smarthistory

Muzium British di London mempunyai Ashurbanipal memburu singa, set ukiran istana Assyria yang menyeronokkan dari Istana Utara Ashurbanipal, yang juga digali di Nineveh, yang menggambarkan seorang raja memburu dan membunuh singa Mesopotamia.[28] Di Assyria, memburu singa itu dilihat sebagai sukan diraja; gambaran-gambaran dilihat sebagai simbol keupayaan raja untuk menjaga negara.[29] Ukiran "Parti Taman" menunjukkan raja dan permaisurinya mengadakan jamuan meraikan kemenangan Assyria ke atas Tuemman dalam kempen menentang Elam. Ukiran halus itu adalah bukti kepada penghargaan Ashurbanipal pada seni, tetapi turut menyampaikan mesej penting bertujuan untuk diwarisi oleh generasi akan datang.[30]

Rujukan dan nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Ini merupakan tarikh menurut senarai Raja Assyria, Assyrian kinglist
  2. ^ Ashurbanipal dari Encyclopædia Britannica
  3. ^ See other versions at Templat:Bible verse
  4. ^ Marcus Junianus Justinus. "Epitome of the Philippic History of Pompeius Trogus". His successors too, following his example, gave answers to their people through their ministers. The Assyrians, who were afterwards called Syrians, held their empire thirteen hundred years. The last king that reigned over them was Sardanapalus, a man more effeminate than a woman.
  5. ^ a b c Northen Magill, Frank; Christina J. Moose; Alison Aves; Taylor and Francis (1998). Dictionary of World Biography: The ancient world. m/s. 141–142.
  6. ^ 1.^ Jump up to: a b c d e f Melville, Sarah C. (1999). The role of Naqia/Zakutu in Sargonid politics. Helsinki: Neo-Assyrian Text Corpus Project. ISBN 9514590406.
  7. ^ Luckenbill, D.D. Ancient Records of Assyria and Babylonia II. m/s. 314.
  8. ^ "Ia perlu disedari bahawa, kekejaman ini biasanya disimpan pada putera tempatan dan bangsawannya yang memberontak dab berbeza dengan Israelites, sebagai contohnya yang menghapuskan Amalekites semata-mata dengan alasan etnik-budaya, Assyria tidak pernah melakukan pembersihan kaum sistematik." (Georges Roux, Ancient Iraq, Third Edition, p. 291)
  9. ^ Mereka telah difitnah. Sudah pasti mereka boleh menjadi kasar dan sukar untuk mengekalkan perintah, tetapi mereka pembela tamadun, bukanlah pemusnah gasar." (H.W.F. Saggs, The Might That Was Assyria, p. 2)
  10. ^ Roaf, M. Cultural atlas of Mesopotamia and the ancient near east 2004. m/s. 190–191.
  11. ^ Georges Roux – Ancient Iraq
  12. ^ Frame, G. Babylonia 689-627. m/s. 104.
  13. ^ Banipal, Cem (1986). The War of Banipalian. Çankaya: Bilkentftp Press. m/s. 31–52.
  14. ^ Frame, G. Babylonia 689–627 BC. m/s. 118–124.
  15. ^ Steiner and Ninms, RB 92 1985
  16. ^ Frame, G. Babylonia 689–627 BC. m/s. 131–141.
  17. ^ Oates, J. (2003). Babylon. m/s. 123.
  18. ^ Cylinder A, Column I, Lines 31–33, in Smith, George. History of Assurbanipal, Translated from the Cuneiform Inscriptions. London: Harrison and Sons, 1871: pg.6
  19. ^ a b Roaf, M. (2004). Cultural Atlas of Mesopotamia and the Ancient Near East. m/s. 191.
  20. ^ a b c Murray, Stuart (2009). The Library: An Illustrated History. New York, NY: Skyhorse Publishing. m/s. 3–10. ISBN 9780838909911.
  21. ^ https://www.britishmuseum.org/research/research_projects/ashurbanipal_library_phase_1.aspx "Assurbanipal Library Phase 1", British Museum One
  22. ^ Epik Penciptaan dalam Stephanie Dalley. Mitos dari Mesopotamia. Oxford, 1989: pg.233-81
  23. ^ Epik Gilgamesh dalam Stephanie Dalley. Myths from Mesopotamia. Oxford, 1989: pg.50–135
  24. ^ Pollard, Elizabeth (2015). Worlds Together Worlds Apart. W.W. Norton & Company. m/s. 130. ISBN 978-0-393-92207-3.
  25. ^ Coogan, Michael (2009). A Brief Introduction to the Old Testament. New York City: Oxford University Press. m/s. 292.
  26. ^ Van De Mieroop, Marc (2007). A History of the Ancient Near East ca. 3000–323 BC. Oxford: Blackwell Publishing. m/s. 263.
  27. ^ Murray, Stuart (2009). The Library: An Illustrated History. Chicago: ALA Editions.
  28. ^ Ashrafian, H. (2011). "An extinct Mesopotamian lion subspecies". Veterinary Heritage. 34 (2): 47–49.
  29. ^ ""Assyria: Lion Hunt (Room 10a)." British Museum". Dicapai pada 23 November 2014.
  30. ^ ""'Garden Party' relief from the North Palace of Ashurbanipal (Room S),". British Museum". Dicapai pada 23 November 2014.