Atheis (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Atheis
PengarahSjumandjaja
Lakon layarSjumandjaja
Cerita olehAchdiat Karta Mihardja
BerdasarkanAtheis oleh
Achdiat Karta Mihardja
Dihasilkan oleh
  • Sjumandjaja
  • Handojo
Dibintangi
SinematografiSjamsuddin Jusuf
Muzik olehIdris Sardi
Syarikat
penerbitan
Matari Film
Tarikh tayangan
  • 1974 (1974) (Indonesia)
Masa tayangan
127 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia
BajetRp. 80 juta

Atheis (harfiah Ateis, juga dikenal sebagai Kafir) ialah filem Indonesia 1974 yang diarahkan oleh Sjumandjaja dan diadaptasi dari novel Achdiat Karta Mihardja dengan nama yang sama. Ia mengisahkan seorang pemuda Muslim bernama Hasan yang, melalui interaksinya dengan orang lain, kehilangan kepercayaannya.

Difilemkan dengan anggaran Rp. 80 juta dan dibintangi oleh Deddy Sutomo, Emmy Salim, Kusno Sudjarwadi, dan Farouk Afero, Atheis dimaksudkan untuk menjadi cabaran bagi masyarakat agama Indonesia. Ia menjadi kontroversi setelah dikeluarkan, pada satu ketika ditolak oleh biro penapisan negara. Kegagalan pecah panggung setelah dilancarkan, filem ini telah menjadi salah satu filem terkenal Sjumandjaja.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Atheis diarahkan oleh Sjumandjaja, yang juga menerbitkan filem bersama Handojo. Sjumandjaja pernah belajar filem di Kesatuan Soviet, yang mungkin mempengaruhi teknik penggambarannya; adegan dari filem Sergei Eisenstein 1925 Battleship Potemkin, sebuah kereta bayi yang melalui tangga batu, digunakan semula dalam Atheis.[1] Adegan pertama filem ini menunjukkan Kartini menangis di atas tubuh Hasan di sebuah hospital; plot kemudian menunjukkan bagaimana ini berlaku.[2] Kesan yang serupa telah digunakan dalam novel. Filem ini menggunakan format hitam-putih untuk menunjukkan pemandangan dari zaman kanak-kanak Hasan, sementara pemandangan yang lebih moden berwarna; rakaman arkib digunakan untuk menunjukkan orang Jepun tiba di Indonesia.[2]

Filem ini diadaptasi dari novel Acheat Karta Mihardja tahun 1949 Atheis, yang terbukti menjadi ontroversi setelah dilancarkan tetapi dianggap sebagai karya terbaik Mihardja. [3] Dalam sebuah wawancara dengan Suara Karya, pengarah itu menyatakan bahwa ia bermaksud agar filem ini menjadi cabarab bagi komuniti agama Indonesia, yang diharapkannya dapat mereka terima.[4]

Pelakonnya termasuk Deddy Sutomo, Kusno Sudjarwadi, Emmy Salim, Farouk Afero, Christine Hakim, Aedy Moward, Ernie Djohan, Maruli Sitompul, Kris Biantoro, dan Rita Zahara. Novelis dan sarjana Islam Hamka berkhidmat sebagai penyelia semasa penggambaran.[5] Kos penerbitan Rp. 80 juta (AS $ 193,771[a]). [4]

Keluaran dan sambutan[sunting | sunting sumber]

Atheis dikeluarkan pada tahun 1974 kerana banyak kontroversi. Kontroversi ini telah bermula semasa penerbitan. Pada Mei 1974, lembaga penapisan Indonesia telah menulis bahawa filem tersebut memiliki kandungan yang tidak sesuai untuk penonton Indonesia. Sjumandjaja membantahnya dengan menyatakan bahawa buku ini telah lama menjadi sebahagian daripada kurikulum untuk pelajar sekolah rendah dan menengah.[6] Filem ini akhirnya ditayangkan, walaupun beberapa adegan dipotong.[4]

Walaupun diakui secara kritis pada masa itu, Atheis tidak berjaya di pecah panggung.[5] Pada Festival Filem Indonesia 1975, ia memenangi Adaptasi Terbaik dari Novel.[7] Pengkritik filem Salim Said mencadangkan bahawa Sjumandjaja mungkin sangat berbangga dengan karyanya dalam Atheis.[1]

Menulis setelah kematian Sjumandjaja, Said mendapati filem itu sangat berat dan menyatakan bahawa banyak novel Indonesia dengan struktur plot yang lebih sederhana dapat digunakan sebagai gantinya.[1] Olin Monteiro, yang mengulas untuk The Jakarta Globe pada tahun 2012, menulis bahawa filem ini ialah salah satu karya Sjumandjaja yang paling terkenal dan menyatakan bahawa pengarah itu telah "memberi perhatian pada pemikiran terdalam watak-watak untuk mencari makna sebenarnya dari keberadaan Tuhan dan perbahasan yang mengelilinginya ", meninggalkan khalayak untuk memutuskan sama ada Tuhan wujud atau tidak.[2]

Catatan penjelasan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dari 1971 hingga 1978 Rupiah telah ditukar ke Dolar AS dari 415 kepada 1 (Siregar 1999, p. 164).

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

Karya dipetik[sunting | sunting sumber]

  • "Atheis". filmindonesia.or.id (dalam bahasa Indonesian). Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 15 October 2013. Dicapai pada 5 November 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Mahayana, Maman S.; Sofyan, Oyon; Dian, Achmad (1995). Ringkasan dan Ulasan Novel Indonesia Modern [Summaries and Commentary on Modern Indonesian Novels] (dalam bahasa Indonesian). Jakarta: Grasindo. ISBN 978-979-553-123-4.CS1 maint: unrecognized language (link) CS1 maint: ref=harv (link)
  • Monteiro, Olin (27 Mac 2012). "Rethinking Atheism Through an Indonesian Filmmaker's Lens". Jakarta Globe. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 July 2012. Dicapai pada 5 November 2012.
  • Rusdi, Hamid (22 Januari 1975). "Syuman dan Atheis-nya" [Syuman and his Atheis] (PDF). Suara Karya (dalam bahasa Indonesian). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 17 October 2013. Dicapai pada 5 November 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  • Said, Salim (1991). Pantulan Layar Putih: Film Indonesia dalam Kritik dan Komentar [Song of the White Screen: Indonesian Films in Critique and Commentary] (dalam bahasa Indonesian). Jakarta: Sinar Harapan. ISBN 978-979-416-137-1.CS1 maint: unrecognized language (link) CS1 maint: ref=harv (link)
  • Siregar, Reza Yamora (Disember 1999). "Empirical Properties of the Indonesian Rupiah: Testing for Structural Breaks, Unit Roots, and White Noise" (PDF). Journal of Economic Development. 24 (2): 163–176. Diarkibkan (PDF) daripada yang asal pada 15 October 2013. Dicapai pada 6 November 2012.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Syuman (yang Kurang) Djaya dengan 'Atheis' nya" [Syuman (Who is not Quite) Thriving with His 'Atheis'] (PDF). Berita Yudha (dalam bahasa Indonesian). 4 Mei 1974. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 17 October 2013. Dicapai pada 5 November 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]