Atikah binti Murrah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ātikah binti Murrah
Terkenal keranaNenek moyang kepada Muhammad
PasanganAbd Manaf bin Qusai
Anak-anakHasyim bin Abdu Manaf (anak)
Abdu Syams bin Abdu Manaf (anak)
Muttalib bin Abdu Manaf (anak)
Ibu bapaMurrah bin Hilal (bapa)
Safiya (ibu)

ʿĀtikah binti Murrah bin Hilāl bin Fālij bin Dhakwān (Arab: عاتكة بنت مرة) (hidup abad ke-5 M) ialah seorang pewaris Hawazin, dan ibu kepada Hasyim bin Abdu Manaf, dan dengan itu, nenek moyang kepada Nabi Muhammad.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Atikah ialah isteri kepada Abd Manaf bin Qusai. Kelahiran anak kembar siam beliau, 'Amr (lebih dikenali sebagai Hasyim) dan Abdu Syams dikenali dengan 'Amr dilahirkan dengan salah satu jari kakinya ditekan ke dahi 'Abd Syams. Dikatakan bahawa mereka telah bergelut dalam rahim untuk menjadi anak sulung. Legenda mengatakan bahawa bapa mereka Abd Manaf bin Qusai memisahkan saudara-saudara siam dengan pedang, dan beberapa agamawan percaya bahawa darah yang mengalir di antara mereka menandakan peperangan antara keturunan mereka (konfrontasi memang berlaku antara Khalifah Abbasid dan Khilafah Umayyah pada 750 Hijrah).[1][2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ibn Kathir; Le Gassick, Trevor; Fareed, Muneer. The Life of the Prophet Muhammad: Al-Sira Al-Nabawiyya. m/s. 132.
  2. ^ Maqsood, Ruqaiyyah Waris. "The Prophet's Family Line No. 4 – Amr (Hashim), the Founder of the Hashimites". Ruqaiyyah Waris Maqsood Dawah. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-05-30. Dicapai pada 4 August 2011.