Faverolles (ayam)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Ayam Faverolles)
Faverolles
Ayam jantan dan betina Faverolles Salmon
Negara asalPerancis
Kegunaantelur, daging, hiasan
Ciri-ciri
BeratJantan: 5.0 kg
 Betina: 4.3 kg
Warna telurperang muda ke merah jambu
Klasifikasi
APAkontinental[1]
ABAkaki berbulu
PCGBbulu lembut: besar[2]
Ayam
Gallus gallus domesticus

Faverolles adalah satu baka ayam yang berasal daripada Perancis. Baka ini mula dibangunkan pada tahun 1860an di kawasan utara-tengah Perancis di sekitar perkampungan Houdan dan Faverolles. Ayam ini dinamakan bersempena dengan nama tempat ini iaitu Faverolles.[3] Since the final “s” is silent in French, this is only necessary when writing the name.

Awalnya, Faverolles dibiakkan bertujuan untuk dijadikan sebagai unggas utiliti; bagi penghasilan telur dan daging tetapi kini dibiakkan untuk tujuan hiasan.[4]:46[5]:86

Apabila Faverolles dibawa masuk ke UK pada tahun 1886, baka ini ditambah baik untuk memenuhi standard pertunjukan. Para peminat Britain telah membangunkan sejenis baka Faverolles dengan ekor yang lebih tinggi dan panjang berbanding jenis yang terdapat di Perancis dan Jerman.[4]:46

Rujukan[sunting | sunting sumber]


  1. ^ APA Recognized Breeds and Varieties: As of January 1, 2012. American Poultry Association. Archived 4 November 2017.
  2. ^ Breed Classification. Poultry Club of Great Britain. Archived 12 June 2018.
  3. ^ British Faverolles Society
  4. ^ a b Jeremy Hobson, Celia Lewis (2009). Choosing & Raising Chickens: The complete guide to breeds and welfare. London: David & Charles Publishing.
  5. ^ Carol Ekarius (2007). Storey's Illustrated Guide to Poultry Breeds. North Adams, Massachusetts: Storey Publishing. ISBN 9781580176675.