Bahasa Arab dalam Islam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dalam Islam, bahasa Arab lebih diutamakan daripada bahasa lain, kerana ia adalah bahasa Al-Quran dan Hadis, bahasa utama. sumber agama Islam, yang dipanggil Al-Quran Arab.

Dalam Al-Quran[sunting | sunting sumber]

Di dalam Al-Quran, Allah berfirman,

'Aku telah menurunkan Al-Quran dalam bahasa Arab yang jelas.'
—Surah Syu'ara : 195

In the explanation of this verse, Allama Abul Hussain Ahmad bin Fares said,

'Allah telah menyebut al-Quran sebagai kalimah yang jelas. Ini bermakna bahasa lain tidak mempunyai ciri ini dan bahasa Arab lebih unggul daripada semua bahasa lain. As Sahib fi Fiqhil Lugah: 4/1[1]

Dalam hadis[sunting | sunting sumber]

Nabi (SAW) bersabda,

مَنْ ‌قَرَأَ ‌حَرْفًا ‌مِنْ ‌كِتَابِ ‌اللَّهِ ‌فَلَهُ ‌بِهِ ‌حَسَنَةٌ، وَالحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا، لَا أَقُولُ الم حَرْفٌ، وَلَكِنْ أَلِفٌ حَرْفٌ وَلَامٌ حَرْفٌ وَمِيمٌ حَرْفٌ

‘Barangsiapa membaca satu huruf dari kitab Allah Ta’ala maka baginya pahala. Dan pahalanya sepuluh kali ganda. Aku tidak mengatakan Alif-Lam-Mim itu satu huruf, tetapi Alif itu satu huruf, Lam itu satu huruf dan Mim itu satu huruf.' [Sunan Tirmidzi, Hadis: 2910]

Sebagaimana kebanyakan ulama Muslim memetik hadis Nabi Islam Muhammad sebagai berkata bahawa setiap huruf Al-Quran membawa sepuluh unit ketakwaan (Sawab). Itulah sebabnya, mereka menggalakkan untuk menyebut perkataan Arab Islam asal "Allah" (ﷲ),,Nabi" (نبي), "Rasul" (رسول), "Malaika] " (ملاءكة‎)"jannah" (جنّة‎), "jahannam " (جهنم‎) dsb., sebagai hujah yang mereka katakan, kalimah Allah digunakan dalam Al-Quran, jadi apabila menyebut perkataan itu, sepuluh unit sawab atau neki akan diperolehi, yang tidak boleh diperolehi dengan sebutan Khuda, Pencipta, Ishwara, Tuhan, payambar, Farishta, Behesht, Dujokh atau sinonim bukan al-Quran dan bukan Arab yang lain.

Pendapat Salaf dan Ulama[sunting | sunting sumber]

Umar Ibn Khattab berkata,

Belajar bahasa Arab. Itu adalah sebahagian daripada agama kamu.
—(Masbuquz Zahab fi Fadlil Arab wa Sharful Ilmi ala Sharfin Nasbi:1/9)

[2][3][4] Ibn Taimiyyah berkata,

Bahasa Arab adalah lambang Islam dan umatnya (Muslim).

— Petikan terakhir daripada Iqtida al-Sirat al-Mustakim, 1/519[5]

Beliau seterusnya berkata,

Allah menurunkan Al-Quran dalam bahasa Arab dan memerintahkan Nabi yang dikasihi (SAW) untuk menyampaikan Al-Quran-Sunnah dalam bahasa Arab. Penganut agama pertama adalah berbahasa Arab. Oleh itu, tidak ada pengganti untuk menguasai bahasa ini dengan pengetahuan mendalam tentang agama. Mengamalkan bahasa Arab adalah sebahagian daripada agama dan simbol penghormatan kepada agama.

— ' Majmu'ul Fatwa: 8/343[2]
Menurut ulama Islam, "Sebab pentingnya bahasa Arab ialah bahasa Arab mempunyai banyak kelebihan dan ciri-ciri, tetapi yang paling penting ialah kaitannya dengan agama Islam yang diturunkan dalam bahasa ini. Hubungan antara  bahasa Arab dengan turunnya Al-Quran yang datang kepada seluruh umat manusia.Ibadah Islam hanya dilakukan dalam bahasa Arab.Bahasa Arab dicirikan oleh kecanggihan ungkapan, kefasihan dalam pertuturan dan limpahan gambaran seni.  kepada ulama, memelihara bahasa Arab adalah memelihara agama Islam. Pernyataan lengkap teks bertulis hanya boleh dibuat dalam bahasa Arab, Maka Al-Quran tidak diturunkan tanpanya. Sentiasa bercakap bahasa Arab memberi kesan positif kepada  akal, agama dan akhlak. Kejahilan bahasa Arab adalah salah satu punca terpesongnya agama yang benar. Bahasa Arab adalah bahasa kuno, stabil dan mapan dari segi sejarah."[6]

Sebab Solat dalam Bahasa Arab[sunting | sunting sumber]

Ahmed Hussain Sharif dalam bukunya "Mengapa Berdoa dalam Bahasa Arab" (Mengapa doa yang ditawarkan dalam bahasa Arab?) sebab-sebab berdoa dalam bahasa Arab adalah:

  1. Bahasa Arab adalah bahasa yang mendalam dan luas
  2. Bahasa umum dan universal untuk berdoa
  3. Menghubungkan persaudaraan Islam (melalui bahasa Arab)
  4. Quran adalah ciptaan Allah
  5. Mustahil untuk menterjemah al-Quran yang lengkap dan lengkap
  6. Quran adalah satu-satunya wahyu (ilahi) yang terpelihara
  7. Quran ada iramanya yang tersendiri
  8. Perbezaan antara Doa dan Namaz ialah: Doa adalah jemputan atau doa, yang bersifat pilihan, jadi santai dan boleh dilakukan dalam apa-apa bahasa, dan solat adalah solat, yang wajib dan prinsip-prinsipnya adalah ketat. Selain itu, terdapat kewajipan untuk menjaga hubungan sosial umat Islam dalam hal solat fardhu berjemaah, oleh itu solat hanya boleh dibaca dalam bahasa Arab.
  9. Perbezaan antara Doa dan Namaz ialah: Doa adalah jemputan atau doa, yang bersifat pilihan, jadi ia santai dan boleh dilakukan dalam apa jua bahasa, dan solat adalah solat, yang wajib dan prinsip-prinsipnya adalah ketat. Selain itu, terdapat kewajipan untuk menjaga hubungan sosial umat Islam dalam hal solat fardhu berjemaah, oleh itu solat hanya boleh dibaca dalam bahasa Arab.
  10. Belajar memahami solat bahasa arab bukan susah dan senang.

Akhirnya dia berkata, "Maka kita melihat bahawa kemanisan, kemuliaan, keindahan dan kerohanian doa itu bergantung kepada doa yang dibaca dalam bahasa Arab asli; dan jika doa itu dibaca dalam terjemahan, nilai sastera dan seni al-Quran. pasti akan hilang, dan dengan terjemahan doa yang pertama menderita adalah persaudaraan Islam. "[7]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "আরবি ভাষার গুরুত্ব". দেশ রূপান্তর. Dicapai pada 29 June 2023.
  2. ^ a b Ubaidullah, Munshi Muhammad (24 December 2021). "Importance of Arabic language" (dalam bahasa Bengali). daily ittefaq. Dicapai pada 23 November 2022.
  3. ^ Yusuf, Mahmud (23 February 2017). "Arabic is the oldest language in the world" (dalam bahasa Inggeris). Dainik Inqilab. Dicapai pada 23 November 2022.
  4. ^ Rashid, Md. Harunur (18 December 2021). "Teaching Arabic Language as Encouraged by the Holy Prophet | Kaler Kantho" (dalam bahasa Bengali). Kaler Kantho.
  5. ^ "Virtue of teaching Arabic - Islam Question & Answer". islamqa.info (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 23 November 2022.
  6. ^ "أهمية اللغة العربية في الإسلام". mawdoo3 (dalam bahasa Arab). Dicapai pada 12 November 2022.
  7. ^ Sheriff, Ahmed H. (1 January 1991). Why Pray in Arabic? (dalam bahasa Inggeris). Bilal Muslim Mission of Tanzania. Dicapai pada 11 November 2022.

External links[sunting | sunting sumber]