Beban pembuktian

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Templat:Evidence law

Beban pembuktian (Bahasa Inggeris: burden of proof, Latin: onus probandi) adalah suatu tanggungjawab memindahkan kesimpulan teranggap dari suatu pendapat berbantah ke kedudukan seorang sendiri. Burden of proof hanya boleh ditepati dengan bukti.

Di bawah Bahasa Latin maxim necessitas probandi incumbit ei qui agit, peraturan umumnya adalah bahawa "keperluan bukti terletaknya dengan dia yang merungut." Burden of proof, oleh itu, biasanya terletak dengan parti membuat dakwaan baru. Pengecualian pada peraturan ini adalah apabila sebuah kes prima facie telah dilakukan.

Dia yang tidak membawa burden of proof membawa keuntungan anggapan, bermakna dia tidak perlu bukti untuk mendukung dakwaannya. Menetapi burden of proof secara berkesan menangkap keuntungan anggapan, meluluskan burden of proof ke sebuah parti yang lain.

Burden of proof adalah khususnya suatu isu penting dalam undang-undang dan sains.

Jenis-jenis tanggungan[sunting | sunting sumber]

Pada umumnya ada dua jenis beban yang lebar:

  • Suatu "tanggunan legal" atau suatu "tanggungan pujukan" adalah suatu tanggungjawab yang tetap pada suatu parti satu untuk jangka dakwaannya. Sekali tanggungan telah keseluruhannya dipunggah muat ke kepuasan pencuba nyata, parti membawa tanggungan akan berjaya dalam dakwaannya. Contohnya anggapan kesucian meletakkan suatu tanggungan lehal ke atas pihak pendakwa untuk membukti semua elemen kesalahan (biasanya di luar sangsi munasabah) dan untuk menyangkalkan semua pembelaan kecuali pembelaan afirmatif yang mana bukti ketidakadaan semua pembelaan afirmatif bukan secara berperlembagaan diperula pada pihak pendakwa.[1]
  • Suatu "tanggungan berbukti" atau "tanggungan bukti memimpin" adalah suatu tanggungjawab yang memindah di kalangan parti ke atas arah pendengaran atau perbicaraan. Sebuah parti harus mengirim bukti yang mahkamah akan menganggap bukti prima facie pada sesuatu kedudukan hal ehwal. Ini mendirikan usaut tanggungan berbukti ke atas parti pembantah untuk menghadiri bukti untuk menyangkal anggapan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. Patterson v. New York, 432 U.S. 197 (1977)

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Bibliografi[sunting | sunting sumber]