Bombard

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Proyektil bombard mortar dan bola granit dari Knights of Saint John of Jerusalem, Rhodes, 1480–1500. Didirikan atas permintaan Pierre d'Aubusson, bombard itu digunakan untuk pertahanan dekat tembok (100–200 meter) di Pengepungan Rhodes. Ia melepaskan bola granit 260 kg. Pengebomnya mempunyai berat sekitar 3,325 kg. Musée de l'Armée.

Bombard adalah sejenis meriam atau mortar yang digunakan sepanjang zaman Pertengahan dan awal zaman moden. Bombard sebagian besar adalah artileri berkaliber besar yang pengisian depan yang digunakan semasa pengepungan untuk menembakkan tembakan batu bulat ke dinding kubu musuh, yang memungkinkan pasukan untuk masuk. Sebilangan besar bombard terbuat dari besi dan menggunakan mesiu untuk melancarkan projektil.[1] Terdapat banyak contoh bombard, termasuk Mons Meg, meriam Dardanelles, dan bombard genggam/bombard tangan.

Terminologi[sunting | sunting sumber]

Istilah "bombard " pertama kali digunakan untuk menggambarkan senjata apa pun dari awal hingga pertengahan abad ke-14, tetapi kemudian digunakan terutamanya untuk meriam besar pada abad ke-14 hingga ke-15.[2]:83 Walaupun hubungannya kuat dengan meriam besar, tidak ada ukuran standar untuk bombard, dan istilah ini telah diterapkan pada meriam sepanjang hanya satu meter serta meriam sepanjang beberapa meter dengan berat hingga 20 ton.[3]:155

Galeri[sunting | sunting sumber]

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Sands, Kathleen (1999). "Though One Of The Best-Documented Of Medieval Bombards, Mons Meg Was The Subject Of Exaggeration And Legend". Military History. 16 (3): 22.
  2. ^ Andrade, Tonio (2016). The Gunpowder Age: China, Military Innovation, and the Rise of the West in World History. Princeton University Press. ISBN 978-0-691-13597-7.
  3. ^ DeVries, Kelly (2012). Medieval Military Technology.