Bursa Saham Amsterdam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Kemasukan ini di Bursa Saham Amsterdam sebelum ia bergabung ke dalam Euronext.
Suatu ikatan dari Syarikat Hindia Belanda, yang bertarikh 7 November 1623, dengan jumlah 2,400 florin. Ikatan ini dicuri dari Arkib Perbandaran Amsterdam dan dibeli secara murah oleh para pelabuh Jerman, yang menolak untuk memulangkan harta curian itu.

Bursa Saham Amsterdam adalah nama bekas untuk bursa saham berasasnya di Amsterdam. Ia bergabung pada 22 September 2000 dengan Bursa Saham Brussel dan Bursa Saham Paris untuk membentuk Euronext, dan sekarang digelar sebagai Euronext Amsterdam.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bursa Saham Amsterdam adalah dianggap yang tertua di dunia. Ia ditubuh pada 1602 oleh Syarikat Hindia Belanda (Verenigde Oostindische Compagnie, atau "VOC") untuk urusan saham dan ikatan cetaknya. Ia telah secara selepas itu dinamakan semula Bourse Amsterdam dan ia adalah yang pertama untuk secara rasmi bermula berdagang dalam sekuriti.

European Option Exchange (EOE) telah ditubuh pada 1978 di Amsterdam sebagai suatu penukaran bursa berjangka dan pilihan. Pada 1983 ia bermula sebuah indeks pasar saham, digelar indeks EOE, terdiri dari 25 syarikat terbesar yang berdagang di bursa saham. Pada 1997 Bursa Saham Amsterdam dan EOE bergabung, dan indeks cip birunya dinamakan semula AEX, untuk "Amsterdam EXchange" (Bursa Amsterdam). Ia sekarang diurus oleh Euronext Amsterdam.

Bekas bagunan Bursa Saham ini adalah Beurs van Berlage.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 52°22′08″U 4°54′04″T / 52.369°U 4.901°T / 52.369; 4.901