Cats In Love

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Cats In Love bermula pada tahun 2004 pada asalnya sebagai kumpulan sokongan kepada penyanyi/penulis lagu Zack Yusof.[1]

Tetapi selepas "perbezaan muzik" Zack kemudiannya membentuk Free Deserters. Barisan asal Cats In Love terdiri daripada NR Lohan pada gitar dan vokal, Rizal Johan (yang menamakan kumpulan itu) pada bass, Joseph Loh pada keyboard dan Rudolf Frank pada dram.

Lohan dan Rudolf jugak telah main di kumpulan rock progressif Samarkand sejak tahun 1998.

Cats In Love membuat kemunculan pertama kali pada pertunjukan berbilang kugiran Too Far Gone karya Hassan Peter Brown di Paul's Place pada April 2005.

Barisan ini memainkan beberapa pertunjukan di lubang penyiraman dan kemudian bar rock penduduk Ol' Skool Bistro dan segelintir pertunjukan indie. Tetapi sekali lagi, komitmen peribadi menamatkan tempoh barisan ini, sebelum ditetapkan semula sepenuhnya dengan ketibaan Thevareuben Devanesan (dram), Zulhilmy Zulkifly (bass) dan Catherine Januarius pada keyboard. Barisan ini bermain di bar jazz terkenal No Black Tie secara kerap antara 2007 dan 2009 sebelum Catherine pergi.

Kugiran itu terus bertahan sebagai tiga keping yang membawa kepada 2011, sehingga Reuben juga pergi, digantikan oleh pemain dram semasa Ashwin Gobinath.

Cats kemudiannya terpaksa berehat sehingga versi yang diubah suai muncul pada tahun 2013 dengan satu lagi bekas ahli Samarkand LK Wong pada keyboard, Eu Gene pada bass dan Reuben kembali pada dram, yang akan menggantikan bangku dram dengan Ash sehingga 2016.[2]

Peranan pemain bass juga diputar dengan Zedes Liew. Tetapi sekali lagi, komitmen peribadi memaksa satu lagi rehat yang tidak diduga, hanya untuk kumpulan itu muncul semula dengan Jaime Gunter pada bass dan Rashaad Ali pada dram pada tahun 2019.[3]

Tetapi memandangkan kekangan pandemik, isu penjadualan dibayar kepada barisan itu.

Akhirnya, Cats kembali lewat 2022 dengan Eu Gene kembali pada bass, Ash pada dram sekali lagi, dan LK Wong menyelinap masuk sekali lagi pada keyboard.

Pada Januari 2023, Cats In Love mengeluarkan single pertama mereka 'Black Monday'. Album sulung yang akan datang 'No Paws For Regret' dijangka pada tahun 2024.[4]

  1. ^ "About". Cats in Love (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-14.
  2. ^ Suffian, Puteri Aisya (Dec 17, 2022). "Cats In Love marks the stage after 17 years". Malaysiakini.
  3. ^ List, The City. "Rock n' Roll with Cats In Love at No Black Tie KL". thecitylist.my (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2023-11-14.
  4. ^ Savitha, Anne Grace (January 17, 2023). "Retro rock band Cats In Love debuts first single". Free Malaysia Today.