Cradle Fund

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cradle Fund Sdn. Bhd.
Jenis/bentuk sahAwam
Ditubuhkan2003; 21 tahun yang lalu (2003)
Ibu pejabatKuala Lumpur, Malaysia
Kawasan perkhidmatanMalaysia
Syarikat indukKementerian Kewangan Malaysia
Anak syarikatCradle Seed Ventures Pte Ltd.
Tapak webwww.cradle.com.my
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Cradle Fund Sdn. Bhd. ialah syarikat penyumbang permulaan peringkat awal Malaysia yang diperbadankan di bawah Kementerian Kewangan Malaysia (MOF) pada tahun 2003 dengan mandat untuk membiayai permulaan teknologi berkebolehan dan tinggi melalui Program Pelaburan Cradle (CIP). Cradle telah membantu membiayai lebih 700 permulaan teknologi berteknologi tinggi Malaysia dan memegang kadar pengkomersilan tertinggi di kalangan geran kerajaan di negara ini.

Mempunyai pengalaman dalam sektor pembiayaan geran negara, Cradle terus memperluaskan peranannya daripada penyedia geran kepada pelabur menerusi penubuhan cabang usahasamanya, Cradle Seed Ventures pada tahun 2015 dan berikutan pengembangan portfolionya kepada pelaburan ekuiti pada awal tahun 2017, Cradle kini menawarkan bantuan dana dan pelaburan.[1]

Insiden[sunting | sunting sumber]

Nazrin Hassan[sunting | sunting sumber]

Cradle Fund menjadi subjek media utama apabila CEOnya, Nazrin Hassan maut dalam kebakaran berikutan letupan telefon bimbitnya di bilik tidur atas di rumahnya pada malam Hari Raya dan hari terakhir Ramadan pada 14 Jun 2018 pada usia 45 tahun.[2] Kes ini menjadi bahan bualan, malah kontroversi yang berterusan.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Cradle Fund sees potential in young local entrepreneurs — CEO The Borneo Post (11 Mac 2019). Dicapai pada 28 Ogos 2019.
  2. ^ "Obituary: Nazrin Hassan, Cradle Group CEO | Astro Awani". English.astroawani.com (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-11-14.
  3. ^ "Nazrin Hassan Wiki, Wife, Age, Bio, Net Worth, Ethnicity, Height & Profile". Dreshare.com (dalam bahasa Inggeris). 2018-06-15. Dicapai pada 2018-11-10.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]