Deepak Jaikishan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Deepak Jaikishan s/o Jaikishan Rewachand
Butiran peribadi
LahirKuala Lumpur, Malaysia

Deepak Jaikishan adalah seorang penjual karpet Malaysia yang berumur 50 tahun yang telah menjadi popular kerana pendedahan-pendedahan berani beliau terhadap mantan Perdana Menteri Malaysia dan isterinya di mana PM dan isterinya telah dihukum oleh Makamah Persekutuan Malaysia kerana kes-kes rasuah.[1]


Deepak is from a family pioneering in the Property Development, Investment and Carpet Manufacturing with twenty (20) years’ experience in the industry.

He has initiated the marketing and distribution operations in 1997. Through his vision and foresight of the carpet industry in Malaysia, Mr.Deepak initiated and successfully acquired the largest carpet manufacturing plant in Malaysia knowns as Nobel Carpet Sdn.Bhd. In the year 2000 whereby this manufacturing unit is the only carpet manufacturer that extruded its own carpet yarn. In addition, in the year 2003, Mr.Deepak embarked on the biggest manufacturing plant (Carpet Prima Sdn Bhd) with the latest weaving technology in Malaysia with an investment of RM150,000,000.00 located in Nilai, Negeri Sembilan.

Mr.Deepak has initiated the huge property investment for the past decade such as Oval Apartments RM404.58million, Pearl Apartments RM470million, Angkasaraya building RM152million and many others property investments.


Mr.Deepak contribution not only to the carpet industry and property market but also to the society, namely

(1)  Sukan Bomba Malaysia 2016 (SUKBOM 2016)

(2)  Pelbagai sumbangan kepada

(i) Masjid Kariah Kampung Tengah Labu, Batu 8, Negeri Sembilan, 71900 Labu.

(ii) Masjid Al-Ansar Felda Jelai 4, Negeri Sembilan.

(iii) Surau Rumah Rakyat Batu 7 Labu, Negeri Sembilan.

(iv) Rotary Club Tampin

(v)  Sumbangan kepada persatuan bolasepak tampin

(vi) Sumbangan kepada surau dan masjid di Negeri Sembilan

(3)  Contribute for various events of Lakshmi Narayan Temple located in Jalan Ipoh and Ganesh Temple located in Jalan Pudu, Kuala Lumpur.

Dari Penjual Karpet kepada Ikon Pembangkang[sunting | sunting sumber]

Deepak secara tiba-tiba menjadi popular disebabkan oleh tuduhan beliau kepada Raja Ropiah Raja Abdullah. Mengikut laman web Malaysiakini.com, dia kini sedang membuat tuduhan dan juga menulis sebuah buku fiksyen yang berjudul “The Black Rose”.[2]

Deepak vs Raja Petra Kamaruddin[sunting | sunting sumber]

Pada April 2011, Deepak Jaikishan juga mengeluarkan kenyataan bahawa beliau akan menyaman Raja Petra Kamaruddin atas tuduhan Raja Petra di dalam pembunuhan Altantuya. Deepak juga mengatakan akan mengupah peguam handalan untuk mengheret RPK ke Mahkamah.[3] Raja Petra pula menarik semua pertuduhan beliau berkenaan pembabitan Najib Razak, Rosmah Mansor dan Deepak Jaikishan selepas perkara itu dibawa ke mahkamah.[4] Sungguhpun begitu , pada tahun 2012 Deepak telah membuat kenyataan bahawa beliau telah terlibat dengan pembunuhan Altantuya dan telah pun memohon maaf kepada roh Altantuya.[5]

The Black Rose[sunting | sunting sumber]

Sebelum ini Deepak pernah mengeluarkan sebuah buku berkenaan dengan pembunuhan altantuya, Raja Ropiah dan kerajaan Malaysia. Namun begitu setelah buku itu tersebar luas Deepak dengan secara tiba-tiba mengatakan bahawa beliau tidak terlibat dengan perkara tersebut. Dan buku itu telah ditulis oleh orang lain, dan bukunya yang bertajuk The Black Rose tidak pernah di terbitkan.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Star News. "Deepak to sue if RPK returns", The Star Online, Kuala Lumpur, 13 April 2011. Retrieved on 18 Februari 2013.
  2. ^ Hazlan, Zakaria. "Ignore Deepak's claims, Dr M advises Najib" Malaysiakini, Kuala Lumpur, 9 Februari 2013. Dicapai pada 18 Februari 2013.
  3. ^ The Star News. "Deepak To Sue RPK" The Star Online, Kuala Lumpur, 13 April 2011. Dicapai pada 18 Februari 2013.
  4. ^ http://malaysia-today.net/mtcolumns/letterssurat/34181-raja-petra-lied-yet-again-and-amazingly-some-people-believe-it,Raja[pautan mati kekal] Petra Lied Again.
  5. ^ Malaysian Insider. "Deepak Has Sought Altantuya Forgiveness" Diarkibkan 2012-12-18 di Wayback Machine The Malaysian Insider, 13 Disember 2012. Dicapai pada 18 Februari 2013.
  6. ^ Mohd Farhan Darwis. "Pelancaran buku ‘The Black Rose’ Deepak dibatal" Diarkibkan 2013-01-06 di Wayback Machine The Malaysian Insider 2 Januari 2013. Dicapai pada 18 Februari 2013,