Dust II (Counter-Strike)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dust II
Fail:Csgo dust2.jpg
Kedudukan pangkal A pada permainan Counter-Strike: Global Offensive selepas pembaharuan bulan Oktober 2017
Lokasi Counter-Strike
Dicipta olehDavid Johnston
GenrePenembak orang pertama
Penampilan pertamaCounter-Strike

"Dust II", juga dikenali dengan nama failnya de_dust2, ialah peta permainan video yang tersenarai dalam siri POP Counter-Strike. Dust II ialah penerus daripada "Dust" yang asal, salah satu daripada peta Counter-Strike, ketika permainan Counter-Strike masih merupakan salah satu moda half-life. Peta ini direka bentuk dengan matlamat kesederhanaan dan keseimbangan, berdasarkan reka bentuk simetri dan dua mata, di mana kedua-dua pasukan mesti bersaing bagi menguasai setiap pusingan perlawanan.

Peta ini pertama kali tersenarai pada Mac 2001 bagi permainan Counter-Strike yang asal dan terdapat dalam semua permainan francais ini.[1] Selain daripada pembaharuan grafik, ia tidak mengalami banyak perubahan selepas keluaran awalnya, sebelum menerima reka yang bayan dalam Counter-Strike: Global Offensive pada Oktober 2017.[2] de_dust2 popular dengan pemain sejak awal siri, dan kedua-dua reka bentuk asal dan semak semula dalam Global Offensive telah diterima secara positif oleh pemain dan pembuat peta.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Version 1.1". Counter-Strike Planet. March 13, 2001. Diarkibkan daripada yang asal pada March 30, 2005. Dicapai pada April 8, 2018.
  2. ^ Bowman, Mitch (October 13, 2017). "CS:GO's new Dust 2 map, reviewed". PC Gamer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada February 10, 2018. Dicapai pada November 19, 2017.
  3. ^ Leack, Jonathan (February 2, 2017). "Dust 2: How Counter-Strike's Most Popular Map Was Almost Completely Different - GameRevolution". GameRevolution (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada December 1, 2017. Dicapai pada November 29, 2017.