Ehren McGhehey

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ehren McGhehey
McGhehey pada tahun 2010
Kelahiran
Ehren Kenneth McGhehey

(1976-11-29) 29 November 1976 (umur 47)
Nama lainDanger Ehren
PendidikanMcMinnville High School
Pekerjaan
  • Pelakon lagak ngeri
  • pelakon
Tahun aktif1999–kini
Terkenal keranaPelakon Jackass
Anak-anak1

Ehren Kenneth McGhehey ( /ˈɛərən məˈɡhi/ AIR-ən-_--GHEE ; dilahirkan pada 29 November 1976), juga dikenali sebagai Danger Ehren, merupakan seorang penghibur aksi, pelakon dan bekas pemain papan salji profesional Amerika. Beliau terkenal sebagai salah seorang krew rancangan lagak ngeri realiti Jackass .

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

McGhehey dilahirkan dan dibesarkan di McMinnville, Oregon kepada bapa bernama Kenneth dan ibu bernama Linda. Beliau dibesarkan di rumah mayat kerana kedua ibu bapanya adalah bekerja di sana. [1] Beliau merupakan anak bongsu daripada tiga adik-beradik (dalam susunan kelahiran: Lesley, Stacey, dan Ehren). Beliau mula bermain papan selaju pada usia 12 tahun. [1] Selepas menamatkan pengajian dari Sekolah Tinggi McMinnville pada tahun 1995, beliau menjadi pemain papan salji profesional. Beliau kemudiannya bersara daripada papan salji kerana patah leher dan mendapat pekerjaan di kedai skate di Portland, Oregon . Di sana, beliau mula merakam beberapa idea dan aksinya secara kecil-kecilan.

Jackass[sunting | sunting sumber]

McGhehey tidak lama kemudian dikesan oleh pengarah Jackass Jeff Tremaine yang kemudiannya memasukkannya dalam pasukan Jackass . [2] Beliau muncul dalam keempat-empat filem Jackass . Moto beliau ketika melakukan aksi dalam rancangan itu ialah "Keselamatan Diutamakan". McGhehey sering dirujuk dengan nama samarannya "Danger Ehren" oleh rakan pelakon dan krew Jackass, apatah lagi kerana kecenderungannya untuk mencederakan dirinya sendiri dan kehilangan gigi dalam mengejar aksi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Danger Ehren, judge RSN". NBCSports. February 19, 2010. Dicapai pada November 22, 2021.
  2. ^ "Danger Ehren biodata". Diarkibkan daripada yang asal pada March 31, 2007. Dicapai pada June 19, 2007.