Fermata

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Urlinie dalam G dengan fermata pada not kedua. Mengenai audio iniMain tanpa fermata  & Mengenai audio inidengan fermata  (bandingkan dengan nota terakhir di Mengenai audio iniganda dua nilai )

Fermata (Itali: [ferˈmaːta]; "dari fermare, kekal atau berhenti"; juga dikenali sebagai tahan atau jeda; atau jeda besar apabila diletakkan pada not atau rehat) ialah simbol notasi muzik yang menunjukkan bahawa not itu perlu dipanjangkan melebihi tempoh yang ditakrifkan nilai not asal.[1] Berapa lama ia perlu ditahan terpulang kepada pemain atau konduktor, tetapi kebiasannya, dua kali lebih lama. Ia biasanya dicetak di atas tetapi kadangkala boleh berada di bawah (apabila ia terbalik) nota yang akan dipanjangkan.

Apabila fermata diletakkan di atas bar atau bar ganda dua, ia digunakan untuk menunjukkan penghujung frasa atau bahagian karya. Dalam konsert, ia menunjukkan titik di mana pemain solo akan bermain kadenza.[2]

Fermata boleh berlaku pada penghujung gubahan (atau gerakan) atau di tengah-tengah gubahan. Ia boleh diikuti dengan suati rehat sebentar atau lebih banyak not.[3]

Sejarah dan penggunaan[sunting | sunting sumber]

Simbol ini muncul seawal abad ke-15. Ia agak biasa dalam karya Guillaume Du Fay dan Josquin des Prez

Dalam chorale Johann Sebastian Bach dan komposer Baroque yang lain, fermata selalunya menandakan hanya penghujung frasa, dan nafas perlu diambil. Dalam beberapa komposisi organ, fermata berlaku dalam ukuran yang berbeza bagi tangan kanan dan kiri serta kaki, yang akan menjadikan pemegangan tidak praktikal. "Dalam muzik yang lebih awal, tanda fermata digunakan, sekerap mana oleh Bach, semata-mata sebagai menunjukkan penghujung karya, selepas Da Capo, apabila komposer moden biasanya menulis perkataan 'fine.' Ia kemudiannya tidak membayangkan sebarang jeda dalam muzik antara bahagian pertama dan kedua nombor itu."

Dalam era klasik dan barok, fermata biasanya merupakan titik di mana pemain dijangka membuat improvisasi kadenza yang sepadan dengan tempatnya dalam skor: di tengah-tengah gerakan pula memerlukan kadenza pendek, sepanjang I64, dan ia membayangkan jenis kadenza yang dikaitkan dengan pengakhiran pergerakan konserto.

Perkataan lunga (bentuk singkatan daripada lunga pausa Itali, bermaksud "jeda panjang") kadangkala ditambah di atas fermata untuk menunjukkan tempoh yang lebih lama, yang panjangnya adalah mengikut budi bicara pemain dan bukan nilai not.

Beberapa komposer moden (termasuk Francis Poulenc, Krzysztof Penderecki, György Kurtág, dan Luigi Nono) telah mengembangkan penggunaan simbol untuk menunjukkan tempoh anggaran, menggabungkan fermata yang berlainan saiz, fermata berbentuk segi empat sama dan segi tiga, dan seterusnya untuk menunjukkan jeda berbeza panjang. Walau bagaimanapun, itu bukan penggunaan piawai. Dalam program notasi muzik Sibelius: "Secara lalai, fermata biasa ditetapkan kepada 1.5 kali tempoh tertulis, fermata panjang (persegi) ditetapkan kepada 1.75 kali tempoh tertulis, dan fermata pendek (segi tiga) ditetapkan kepada 1.25 tempoh bertulis."[4] Oleh itu, satu nota keseluruhan dengan fermata akan bertahan masing-masing 4+2=6 not suku, 4+3=7 not suku, atau 4+1=5 not suku masing-masing.

Nota kaki[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Harvard Dictionary of Music, p. 310
  2. ^ The Oxford Dictionary of Music, p. 293
  3. ^ McElheran, Conducting Technique, Chapter XVII, "Fermatas", p. 85. The author classifies them into three types: fermatas followed by uninterrrupted sound, fermatas followed "by a short period of silence," and fermatas "followed by a long period of silence." After that classification, the author gives detailed advice for conducting each type.
  4. ^ Spreadbury, Daniel; Eastwood, Michael; Finn, Ben; and Finn, Jonathan (March 2008). "Sibelius 5 Reference", p.284. Edition 5.2.