Festival Filem Dokumentari Antarabangsa Amsterdam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Festival Filem Dokumentari Antarabangsa Amsterdam (International Documentary Festival Amsterdam, IDFA) merupakan festival filem dokumentari terbesar di dunia yang dianjur di Amsterdam sejak 1988.

Festival ini pada mulanya telah berlangsung di Leidseplein di tengah-tengah Amsterdam. Namun, telah beberapa kali dianjurkan di lokasi lain seperti Tde Balie, Pathé City Theater, Filmmuseum Cinerama, Stadsschouwburg Amsterdam, Paradiso, the Ketelhuis, the Hotel American, Tuschinski Cinema, Pathé De Munt multiplex, Theatercompagnie dan Arti et Amicitiae.

Objekti IDFA adalah untuk mempromosi dokumentari kreatif dan mempersembahkan ia kepada penonton seramai yang mungkin. Ia bermula sebagai festival kecil asebelum menjadi festival 11 hari, dengan mempersembahkan lebih daripada 200 buah dokumentari dan menarik hampir 120,000 orang pengunjung.

Selain daripada program filem antarabangsa, pelbagai genre dan banyak dunia Eropah dan perdana dipaparkan setiap tahun, festival ini turut menjadi tuan rumah kepada debat, forum dan bengkel.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]