Grannies Gone Wild

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.


"Grannies Gone Wild"
Episod My Little Pony: Friendship Is Magic
No. episodMusim 8
Episod 5
Diarahkan oleh
  • Denny Lu
  • Mike Myhre
  • Jim Miller (menyelia)
Ditulis olehGillian M. Berrow
Diterbitkan oleh
  • Devon Cody
  • Josh Haber
  • Stephen Davis (eksekutif)
  • Nicole Dubuc (eksekutif)
  • Eliza Hart (penerbit bersama)
  • Meghan McCarthy (eksekutif bersama)
  • Kirsten Newlands (eksekutif)
  • Sarah Wall (eksekutif)
Tarikh keluaran asal14 April 2018 (2018-04-14)
Durasi penyiaran22 minit
Tetamu undangan
  • Peter New sebagai Goldie Delicious, Bell Hop Pony, dan Big Stallion
  • Marcy Goldberg sebagai Apple Sauce
  • Shirley Millner sebagai Apple Rose
  • Alex Zahara sebagai Jack Pot
  • Peter Kelamis sebagai Carnival Barker dan Resort Pony
  • Tariq Leslie sebagai Big Bucks
  • Matt Hill sebagai Soarin
  • Kelly Sheridan sebagai Line Pony dan Misty Fly
Kronologi episod
← Sebelum
"Fake It 'Til You Make It"
Selepas →
"Surf and/or Turf"

"Grannies Gone Wild" ialah episod ke-5 siri televisyen animasi musim ke-8 My Little Pony: Friendship Is Magic serta episod keseluruhan ke-174. Episod ini mengikuti Rainbow Dash, yang tidak sabar-sabar untuk menaiki Wild Blue Yonder, roller coaster terkenal di Las Pegasus, sebelum ia ditutup secara kekal. Bagaimanapun, sebagai balasan kerana Applejack mengambil alih kelasnya di School of Friendship, dia dengan berat hati bersetuju untuk menemani Granny Smith dan saudara-maranya yang sudah tua pada percutian tahunan Las Pegasus mereka. Ini terbukti sukar kerana Rainbow Dash sentiasa mengganggu nenek dengan mengganggu aktiviti menarik mereka mengikut arahan Applejack.

"Grannies Gone Wild" menampilkan kameo daripada watak utama siri animasi dewasa Rick and Morty. Ramai penulis mendapati crossover ini pelik dan mengejutkan, memandangkan perbezaan antara kedua-dua rancangan itu. Sambutan peminat adalah polarisasi, dengan sesetengah menganggapnya tidak sesuai dan yang lain menunjukkan bahawa krew memilih untuk memberi penghormatan kepada Rick dan Morty.

Plot[sunting | sunting sumber]

Rainbow Dash tidak sabar-sabar untuk menaiki Wild Blue Yonder, roller coaster terkenal di Las Pegasus, sebelum ia ditutup secara kekal. Applejack bersetuju untuk mengambil alih kelasnya di School of Friendship jika dia menemani Granny Smith dan saudara maranya yang sudah tua untuk percutian tahunan Las Pegasus mereka, dengan tegas mengarahkan Rainbow Dash supaya tidak pernah membiarkan mereka terlalu memaksa diri atau dibiarkan. Rainbow Dash dengan berat hati bersetuju, dan cuba meyakinkan nenek untuk berehat di hotel mereka supaya dia boleh mempunyai masa untuk dirinya sendiri. Walau bagaimanapun, nenek menyelinap keluar sementara Rainbow Dash menemui barisan menunggu yang panjang di coaster, memaksanya menghabiskan sebahagian besar hari mengikuti mereka yang dianggap sangat menjengkelkan dan mengganggu aktiviti menarik mereka. Apabila Rainbow Dash meminta maaf kerana merosakkan keseronokan mereka dan menjelaskan bahawa dia hanya mengikut arahan Applejack, nenek-nenek itu ketawa kerana terlalu melindungi Applejack dan menjemput Rainbow Dash untuk menaiki coaster bersama mereka, menggunakan pas VIP mereka untuk memotong barisan.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Denny Lu dan Mike Myhre mengarahkan episod itu dengan Jim Miller menyelia.[1] Kebanyakan skrip episod yang ditulis di The Mirage, sebuah pusat peranginan kasino di Las Vegas, oleh Gillian M. Berrow.[2] Watak-watak utama siri animasi dewasa Rick dan Morty menjadi cameo dalam episod itu. Mereka muncul sebagai kuda menunggu dalam barisan untuk Wild Blue Yonder dan, menurut Comic Book Resources, telah mengesan ciri-ciri mereka:[3][4] Rick—seorang saintis sosiopatik dalam siri asalnya[5]—memakai kot makmal, dan mempunyai rambut berduri biru dan kulit kelabu;[6] Morty—cucunya yang lemah[5]—mempunyai ton kulit yang sama dengan baju kuningnya dan berekspresi cemas.[4] Screen Rant menyatakan bahawa tanda comel Rick ialah kelalang kimia, menandakan kemahirannya dalam sains.[6] Cameo ini pertama kali disedari oleh pengguna Reddit "Roxopenguim". Sebelum "Grannies Gone Wild" disiarkan, seorang YouTuber meramalkan bahawa crossover ini akan berlaku.[7]

Siaran dan penerimaan[sunting | sunting sumber]

Episod ini disiarkan pada 14 April 2018, di Discovery Family. Corey Plante, menulis untuk Inverse, berfikir secara negatif tentang pengajaran episod ini, berkata, "Dalam beberapa cara, Friendship Is Magic boleh menjadi lebih buruk daripada Rick dan Morty."[3] Ramai penulis mendapati cameo Rick dan Morty pelik dan tidak dijangka. Dan Seddon dari Digital Spy berkata bahawa memandangkan perbezaan keadaan yang ketara antara kedua-dua rancangan itu, cameo ini tidak sama dengan rancangan harian yang lain.[5] Daripada Comic Book Resources, Nicole Herviou menyatakan bahawa Friendship Is Magic ialah "siri animasi terakhir yang anda jangkakan" dan "tempat yang agak rawak" untuk cameo, dan ia "nampak seperti sesuatu yang sangat liar".[4] Plante mendapati ia amat pelik kerana betapa "kucar-kacir" rancangan Rick dan Morty.[3]

Sambutan peminat sangat berbelah bahagi. Sesetengah orang tersinggung dengan pemikiran animasi kanak-kanak yang mempersembahkan Rick dan Morty dalam bentuk kuda sebagai jenaka. Pihak lain pula mengkritik mereka kerana mengadu tentang bagaimana orang yang salah ternyata menghargai barang yang sama seperti mereka dan memilih untuk memberi penghormatan kepadanya dalam kerja mereka. [6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Grannies Gone Wild". My Little Pony: Friendship Is Magic. Musim 8. Episod 5. April 14, 2018. Discovery Family.
  2. ^ @gmberrow (April 15, 2018). "Fun fact: I wrote part of GGW sitting poolside at the Mirage in Vegas. I randomly had to go there for something else & it worked out!" (Twit). Dicapai pada November 9, 2021 – melalui Twitter.
  3. ^ a b c Plante, Corey (April 16, 2018). "'Rick and Morty' Were in 'My Little Pony: Friendship Is Magic,' Please Help". Inverse (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2021. Dicapai pada November 9, 2021.
  4. ^ a b c Herviou, Nicole (April 19, 2018). "Rick & Morty Just Appeared in the Last Animated Series You'd Expect". Comic Book Resources. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2021. Dicapai pada November 9, 2021.
  5. ^ a b c Seddon, Dan (April 18, 2018). "Rick and Morty made a strange cameo in My Little Pony". Digital Spy. Dicapai pada November 9, 2021.
  6. ^ a b c Morrison, Matt (April 19, 2018). "Rick and Morty Cameo In My Little Pony". Screen Rant. Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2021. Dicapai pada November 9, 2021.
  7. ^ Mufson, Beckett (April 17, 2018). "Rick and Morty Made a Bizarre Appearance on 'My Little Pony'". Vice (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada November 9, 2021. Dicapai pada November 9, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Rick and Morty