Hari Penglihatan Transgender Antarabangsa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hari Penglihatan Transgender Antarabangsa
Penyampai di atas pentas dalam perayaan Hari Penglihatan Transgender 2016 di San Francisco
Diraikan oleh/di
Komuniti dan penyokong transgender
JenisAntarabangsa
Kebudayaan
Tarikh31 Mac
KekerapanTahunan
Kali pertama
2009
Berkaitan dengan
Hari Peringatan Transgender, Minggu Kesedaran Transgender

Hari Penglihatan Transgender Antarabangsa ialah sebuah acara tahunan yang diadakan pada 31 Mac[1][2] yang ditujukan untuk meraikan kaum transgender dan peningkatan kesedaran akan diskriminasi yang dihadapi oleh kaum transgender di seluruh dunia, serta sambutan atas sumbangan mereka kepada masyarakat. Hari tersebut dikumandangkan oleh aktivis transgender yang berpangkalan di AS[3] Rachel Crandall dari Michigan pada 2009[4] sebagai reaksi terhadap kekurangan pengakuan LGBT terhadap kaum transgender, memetik rasa resah kerana satu-satunya hari yang tertumpu kepada transgender ialah Hari Peringatan Transgender, yang merenungkan pembunuhan kaum transgender, namun tidak menyoroti dan meraikan ahli yang masih hidup dari komuniti transgender. Hari Penglihatan Transgender Antarabangsa pertama diadakan pada 31 Mac 2009. Sejak itu, hari tersebut disebarluaskan oleh pertubuhan advokasi pemuda yang berpangkalan di AS Trans Student Educational Resources.[5]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Nenshi proclaims Trans Day of Visibility". Canadian Broadcasting Corporation. Dicapai pada April 4, 2013.
  2. ^ "Today is International Transgender Day of Visibility". Human Rights Campaign. 31 March 2014. Dicapai pada 18 January 2016.
  3. ^ "A time to celebrate". The Hamilton Spectator. 27 March 2014. Dicapai pada 31 March 2014.
  4. ^ Carreras, Jessica. "Transgender Day of Visibility plans erupt locally, nationwide". PrideSource. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 27, 2013. Dicapai pada April 3, 2013.
  5. ^ http://www.takepart.com/article/2016/03/31/trans-visibility-day

Pautan luar[sunting | sunting sumber]