Harimau Tjampa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Harimau Tjampa
Gambar pegun filem Harimau Tjampa.
PengarahD. Djajakusuma
PenulisAlwi Dahlan
Lakon layarAlwi Dahlan
Dihasilkan olehD. Djajakusuma
Dibintangi
  • Bambang Hermanto
  • Nurnaningsih
  • Titi Savitri
  • Wahid Chan
  • Raden Ismail
  • Malin Maradjo
SinematografiMax Tera
Disunting olehSumardjono
Muzik olehE. Sambas
Diedarkan olehPERFINI
Tarikh tayangan
  • 1953 (1953)
Masa tayangan
97 minit
NegaraIndonesia
BahasaIndonesia

Harimau Tjampa ialah filem drama hitam dan putih Indonesia yang dikeluarkan pada tahun 1953, yang diterbitkan oleh Perfini, ditulis dan diarahkan oleh D. Djajakusuma. Ia masih dianggap hari ini di Indonesia sebagai gambaran awal dalam filem fiksyen aspek budaya serantau tradisional. Walaupun banyak adegan tempur serta adegan-adegan pelajar yang mengamalkan pencak silat, bentuk pertahanan diri tradisional Indonesia, berdasarkan pergerakan haiwan dan walaupun dalam filem itu, pengajaran dilakukan oleh tuan yang terkenal, Harimau Tjampa tidak pernah disampaikan sebagai filem seni mempertahankan diri.

D. Djajakusuma memenangi Skrip Terbaik untuk filem ini di Festival Filem Indonesia pertama yang diadakan pada tahun 1955.

Plot[sunting | sunting sumber]

Berlatarkan pada tahun 1930-an, dan diriwayatkan seperti balada lama, Harimau Tjampa menceritakan kisah seorang pemuda, Lukman (Bambang Hermanto) yang berusaha untuk membalas dendam pembunuhan ayahnya dengan mempelajari pencak silat, bentuk pertahanan diri tradisional Indonesia Pada pergerakan haiwan. Pencak silat yang ditunjukkan dalam filem ini secara spesifik merujuk kepada Sumatera Barat.

Lukman merayu kepada Datuk Langit (Raden Ismail) untuk mengajarnya, lelaki itu memintanya untuk mendapatkan tiga bufal sebagai bayaran yang melebihi kemampuannya. Lukman kemudian menyaksikan seorang lelaki mengalahkan lawannya dalam pertarungan dengan mudah dan memohon kepadanya untuk mengajarnya silat. Lelaki itu bersetuju dengan syarat bahawa silatnya tidak akan digunakan untuk menindas yang lemah, tetapi untuk pertahanan diri sahaja. Lukman memecah janjinya berkali-kali, tetapi setiap kali gurunya selalu berjaya mengampuninya sehingga pelajarannya selesai. Lukman kemudian sekali menentang gurunya dengan membunuh seorang penjudi, dan dipenjarakan.

Di dalam penjara, Lukman mengetahui bahawa Datuk Langit bertanggungjawab atas kematian bapanya. Dia berjaya melepaskan diri dari penjara dan menghadapinya, akhirnya mengalahkannya, dan selepas itu dia berpaling kepada dirinya sendiri dan kepada pihak berkuasa.

Harimau Tjampa bukan sekadar satu cerita balas balas dendam, tetapi sebenarnya adalah penerokaan dasar dan praktik pencak silat falsafah, dan hubungannya dengan nilai-nilai Islam. Lukman berulang kali ditunjukkan sebagai penindasan, dan mudah diprovokasi. Selain belajar seni mempertahankan diri, dia juga harus belajar ketabahan dan kekangan diri. Dia mesti belajar tunggu sabar (untuk bersabar).

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Difilemkan secara besar-besaran di lokasi pada tahun 1953 di kampung-kampung di Sumatera Barat, wilayah orang Minangkabau, Harimau Tjampa adalah luar biasa dalam evokasinya di rantau dan milieu yang unik. Selain beberapa pelakon utama, hampir semuanya dalam filem itu berasal dari Sumatera Barat. Semua kepelbagaian muzik dari filem itu dari sana, seperti tariannya. Dalam dialognya, filem itu juga secara berkesan menggunakan peribahasa - maksim dan peribahasa yang diturunkan untuk generasi dalam budaya lisan - dengan ciri-ciri mereka meretas irama Minangkabau. Filem ini juga menampilkan semangat masyarakat yang kuat yang mendasari amalan pendidikan dalam budaya lisan.

Djajakusuma, yang mengambil alih projek ini dari Usmar Ismail, diingati di Indonesia sebagai salah satu yang pertama membuat filem-filem cetera di kawasan serantau selepas kemerdekaan. Kedua-duanya sebagai pembikin filem, dan sebagai guru di Institut Kesenian Jakarta, advokasi Djajakusuma untuk pawagam yang terlibat dengan wilayah mempengaruhi generasi muda pengarah untuk mengikuti contohnya, di antara mereka ialah Slamet Rahardjo dan Garin Nugroho.

Anugerah[sunting | sunting sumber]

D. Djajakusuma menerima anugerah Skrip Terbaik untuk filem ini di Festival Filem Indonesia pada 1955.

Kontroversi[sunting | sunting sumber]

Tiger from Tjampa menimbulkan kontroversi apabila pelakon wanita, Nurnaningish muncul setengah telanjang di skrin. Ini adalah yang pertama di pawagam Indonesia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]