Harta awam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Harta awam ialah harta yang dikhaskan bagi kegunaan awam. Istilah ini boleh digunakan sama ada untuk menerangkan kegunaan harta itu diletakkan, atau untuk menggambarkan sifat pemilikannya (dimiliki secara kolektif oleh penduduk sesebuah negeri). Ini berbeza dengan harta persendirian, yang dimiliki oleh individu atau entiti tiruan yang mewakili kepentingan kewangan orang, seperti syarikat.[1] Pemilikan negara, juga dipanggil pemilikan awam, pemilikan kerajaan atau harta negara, adalah kepentingan harta yang terletak pada negeri, bukannya individu atau komuniti.[2]

Perbezaan dengan harta persendirian[sunting | sunting sumber]

Agihan harta awam ke dalam masyarakat antara peserta berasingan tidak melibatkan pertukaran, dan tidak menukar pemilik. Oleh kerana itu, harta awam dalam masyarakat itu menjadi produk bukan komoditi, dan kepunyaan harga tidak membawa kepada nilai ekonomi.

Pemilik harta persendirian boleh mengawalnya mengikut budi bicara sendiri. Selain itu, pihak berkuasa berhak untuk mengenakan cukai dan menjadikannya milik negara, atau menggunakannya buat sementara waktu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Clarke, Alison; Paul Kohler (2005). Property law: commentary and materials. Cambridge University Press. m/s. 207. ISBN 978-0521614894.
  2. ^ Clarke, Alison; Paul Kohler (2005). Property law: commentary and materials. Cambridge University Press. m/s. 40. ISBN 978-0521614894.