Interferometri garis pangkal amat panjang

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Beberapa teleskop radio Atacama Large Millimeter Array.
Lapan teleskop radio Smithsonian Submillimeter Array, yang terletak di Observatorium Mauna Kea di Hawai'i.
A blurry photo of a supermassive black hole in M87.
VLBI digunakan untuk mencipta imej langsung pertama dari lubang hitam, yang digambarkan oleh Event Horizon Telescope dan diterbitkan pada April 2019.[1]

Interferometri garis pangkal amat panjang (VLBI) adalah sejenis interferometri astronomi yang digunakan dalam astronomi radio. Dalam VLBI isyarat dari sumber radio astronomi, seperti kuasar, dikumpulkan di pelbagai teleskop radio di Bumi. Jarak antara teleskop radio kemudiannya dikira dengan menggunakan perbezaan masa antara ketibaan isyarat radio pada teleskop yang berlainan. Ini membolehkan pemerhatian objek yang dibuat serentak oleh banyak teleskop radio untuk digabungkan, meniru teleskop dengan saiz yang sama dengan pemisahan maksimum antara teleskop.

Data yang diterima pada setiap anten dalam jajaran termasuk masa ketibaan dari jam atom tempatan, seperti maser hidrogen. Pada masa yang kemudian, data tersebut dikaitkan dengan data dari antena lain yang mencatatkan isyarat radio yang sama, untuk menghasilkan imej yang dihasilkan. Resolusi yang boleh dicapai menggunakan interferometri adalah berkadar dengan frekuensi pemerhatian. Teknik VLBI membolehkan jarak antara teleskop lebih besar daripada yang mungkin dengan interferometri konvensional, yang memerlukan antena disambung secara fizikal oleh kabel sepaksi, pandu gelombang, gentian optik, atau jenis talian penghantaran lain. Pemisahan teleskop yang lebih besar mungkin dalam VLBI disebabkan oleh perkembangan teknik pengimejan fasa penutupan oleh Roger Jennison pada tahun 1950-an, yang membolehkan VLBI menghasilkan imej dengan resolusi yang lebih baik.[2]

VLBI paling terkenal dengan pengimejan sumber radio kosmik jauh, pengesanan ruang angkasa, dan untuk aplikasi dalam astrometri. Walau bagaimanapun, kerana teknik VLBI mengukur perbezaan masa antara ketibaan gelombang radio pada antena berasingan, ia juga boleh digunakan "sebaliknya" untuk melaksanakan kajian putaran bumi, pergerakan peta tektonik tepat tepat (dalam milimeter), dan melaksanakan lain jenis geodesi. Menggunakan VLBI dengan cara ini memerlukan pengukuran perbezaan masa yang banyak dari sumber jauh (seperti quasar) yang diperhatikan dengan rangkaian antena global sepanjang tempoh masa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ The Event Horizon Telescope Collaboration (April 10, 2019). "First M87 Event Horizon Telescope Results. I. The Shadow of the Supermassive Black Hole". The Astrophysical Journal Letters. 87: L1. doi:10.3847/2041-8213/ab0ec7.
  2. ^ R. C. Jennison (1958). "A Phase Sensitive Interferometer Technique for the Measurement of the Fourier Transforms of Spatial Brightness Distributions of Small Angular Extent". Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. 119: 276–284. Bibcode:1958MNRAS.118..276J. doi:10.1093/mnras/118.3.276.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]