Jack-o'-lantern

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Sebuah jack-o'-lantern.

Jack-o'-lantern atau jack o'lantern ialah sebuah perhiasan Halloween daripada labu kuning yang dipotong di bahagian atas, dikorek isinya dan diukir hingga berbentuk kepala makhluk-makhluk menakutkan.

Penghasilan[sunting | sunting sumber]

Salah satu sisi labu diukir untuk membuat mata dan lubang mulut setelah bagian atas labu dipotong untuk mengeluarkan isinya. Pisau dapur atau senduk biasanya memadai untuk membuat Jack-o'-lantern, walaupun pisau ukir boleh digunakan juga. Bentuk mulut dan bentuk mata ialah mengikut selera pengukir: kadang-kala menyeramkan atau terlihat lucu. Setelah pengukiran selesai, lilin atau lampu diletakkan di dalam dengan bahagian atas labu menjadi penutup. Cahaya lilin yang sedikit bergoyang-goyang terkena angin membuat wajah Jack-o'-lantern terlihat semakin seram. Bahagian tutup sebaiknya sedikit diberi lubang agar panas dari api lilin bisa keluar. Pada zaman sekarang, labu Jack-o'-lantern sering diukir agar terlihat seperti wajah orang-orang terkenal atau karakter kartun.

Asal usul[sunting | sunting sumber]

Cerita rakyat[sunting | sunting sumber]

Menurut legenda Ire, seorang petani malas tetapi cerdas bernama Jack berhasil menipu para syaitan dengan salib sehingga si syaitan berjanji untuk tidak memasukkan Jack ke neraka. Walau bagaimanapun, ketika Jack meninggal, Jack tidak berjaya masuk ke syurga karena telah banyak berbuat dosa. Akan tetapi, Jack juga tidak boleh masuk ke neraka kerana tidak diizinkan si syaitan. Jack kemudian membuat lantera daripada lobak besar yang di dalamnya berisi arang batu, dan merayau-rayau tak berkesudahan dalam mencari tempat berehat terakhirnya di Bumi. Dengan ini, Jack-o'-Lantern merupakan singkatan dari "Jack of the Lantern" atau "Jack yang membawa lantera".

Ada banyak variasi cerita Jack yang menjadi asal usul jack-o'-Lantern, tetapi sebenarnya istilah Jack-o'-lantern digunakan untuk orang yang bertugas sebagai penjaga malam, dan sudah dikenal sejak pertengahan abad ke-17.[1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Jack-o'-lantern," Oxford English Dictionary. Penggunaan paling awal direkodkan pada 1663.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Ben Truwe, The Halloween Catalog Collection. Portland, Oregon: Talky Tina Press, 2003. ISBN 0-9703448-5-6. Sejarah jack-o'-lantern sebagai simbol Halloween.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]