Kambing hitam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Upacara kambing hitam yang digambarkan di Katedral Lincoln dalam kaca berwarna: "[Harun] hendaklah mengambil dua ekor kambing itu dan mempersembahkannya di hadapan Tuhan di pintu masuk ke khemah pertemuan. Dia harus membuang undi untuk dua kambing—satu undi untuk Tuhan dan satu lagi untuk kambing hitam." (NIV , Imamat 16:7–8)

Dalam kitab Bible, kambing hitam adalah salah satu daripada sepasang anak kambing yang dilepaskan ke alam liar, membawa bersamanya segala dosa dan kekotoran, manakala yang lain dikorbankan. Konsep ini mula-mula muncul dalam Buku Imamat, di mana seekor kambing ditetapkan untuk dibuang ke padang pasir untuk membawa dosa-dosa komunitinya.

Kemudian Harun harus meletakkan kedua tangannya di atas kepala kambing jantan yang masih hidup itu, dan mengaku di atasnya segala kesalahan orang Israel, dan segala pelanggaran mereka, segala dosa mereka, dengan meletakkannya di atas kepala kambing itu, dan menghantarnya pergi ke alam liar melalui seseorang yang ditetapkan untuk tugas itu. Kambing itu akan menanggung segala kesalahan mereka ke kawasan yang tandus; dan kambing itu akan dibebaskan ke alam liar.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]