Kembar monoamnion

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Kembar monoamnion merupakan kembar seiras yang berkongsi pundi amniotik dalam uterus ibu mereka.[1] Kembar monoamnion adalah sentiasa sama, sentiasa bersifat monokorionik dan biasanya digelar sebagai kembar monoamnion-monokorionik ("Momo").[1] Mereka juga berkongsi plasenta, tetapi mempunyai dua tali pusat bayi yang berasingan. Kembar monoamnion berkembang apabila embrio tidak berpecah sehingga selepas pembentukan pundi amnion,[1] lebih kurang 9-13 hari selepas persenyawaan.[2] Kembar tiga monoamnion atau kembar gandaan monoamnion[3] mungkin berlaku, tetapi sangat jarang.[1] Lain-lain kemungkinan kabur termasuk pelbagai set di mana kembar monoamnion adalah sebahagian daripada kehamilan yang lebih besar seperti kembar tiga, kembar empat, atau lebih.

Kejadian[sunting | sunting sumber]

Kembar monoamnion jarang berlaku, dengan kebarangkalian bermula 1 dalam 35,000 sehingga 1 dalam 60,000 kehamilan,[1] yang bersamaan dengan kira-kira 1% daripada kehamilan kembar.[3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e Pregnancy-Info -- > Monoamniotic Twins Retrieved on July 9, 2009
  2. ^ Shulman, Lee S.; Vugt, John M. G. van (2006). Prenatal medicine. Washington, DC: Taylor & Francis. m/s. Page 447. ISBN 0-8247-2844-0.CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  3. ^ a b MoMo Twins; Monochorionic Monoamniotic Twins By Pamela Prindle Fierro, About.com. Retrieved on July 9, 2009

Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.