Kesihatan di Maghribi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jangka hayat semasa lahir di Maghribi

Maghribi menjadi negara merdeka pada tahun 1956. Pada masa itu hanya terdapat 400 pengamal swasta dan 300 doktor kesihatan awam di seluruh negara. Menjelang tahun 1992, kerajaan telah menambah baik perkhidmatan dan kualiti penjagaan kesihatan mereka secara menyeluruh. Penjagaan kesihatan disediakan kepada lebih 70% penduduk. Program dan kursus untuk mengajar kesihatan dan kebersihan telah diperkenalkan untuk memaklumkan ibu bapa dan anak-anak tentang cara menjaga kesihatan diri dan keluarga dengan betul.

Dasar penjagaan kesihatan pertama di Maghribi telah dirangka pada tahun 1959, dengan majoriti perkhidmatan dan pengurusan penjagaan kesihatan percuma tertumpu kepada orang awam. Negeri menyediakan pembiayaan dan pentadbiran. Kementerian Kesihatan menjalankan Institut dan Makmal Negara, Rangkaian Kesihatan Penjagaan Asas dan Rangkaian Hospital. Jabatan Pertahanan memiliki dan menjalankan hospital sendiri, dan kerajaan tempatan menjalankan perkhidmatan kesihatan bandar.[1]

Sistem penjagaan kesihatan terdiri daripada AMO (Mandatory Health Insurance). AMO dibahagikan kepada dua bahagian: CNSS (swasta)[2] dan La CNOPS (awam).[3] Terdapat juga RAMED, program insurans kesihatan yang direka untuk menyokong penduduk sosioekonomi rendah daripada tragedi kewangan akibat isu berkaitan kesihatan.[4]

Sistem penjagaan kesihatan Maghribi mempunyai empat lapisan, yang pertama ialah "penjagaan kesihatan utama". Ini termasuk klinik, pusat kesihatan dan hospital tempatan untuk penjagaan kesihatan awam, dan rumah sakit dan pejabat perubatan untuk penjagaan kesihatan swasta. Bahagian kedua termasuk hospital wilayah dan provinsi untuk kesihatan awam, dan klinik dan pejabat khusus untuk kesihatan swasta. Kawasan ketiga termasuk hospital di semua bandar utama, dan kawasan keempat termasuk hospital universiti. Pusat-pusat ini mempunyai peralatan yang paling canggih.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ World Health Organization (2006). "Health system profile: Morocco" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 3 Ogos 2016. Dicapai pada 27 Oktober 2016.
  2. ^ National Social Security Fund (2016). "Mandatory health insurance". Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Oktober 2016. Dicapai pada 28 Oktober 2016.
  3. ^ Manager of Mandatory Health Insurance (2016). "National fund of social welfare organisations". Diarkibkan daripada yang asal pada 15 Oktober 2016. Dicapai pada 28 Oktober 2016.
  4. ^ Access Health International. "The RAMED project". Diarkibkan daripada yang asal pada 28 Oktober 2016. Dicapai pada 28 Oktober 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]