Klon Grand Theft Auto

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Klon Grand Theft Auto (sering dipendekkan kepada klon GTA) ialah subgenre permainan video pengembaraan aksi dunia terbuka, dicirikan oleh persamaan mereka dengan siri Grand Theft Auto sama ada dalam permainan, atau reka bentuk keseluruhan. Dalam jenis permainan dunia terbuka ini, pemain boleh mencari dan menggunakan pelbagai kenderaan dan senjata semasa merayau dengan bebas dalam persekitaran dunia terbuka. Objektif klon Grand Theft Auto adalah untuk melengkapkan urutan misi teras yang melibatkan pemanduan dan menembak, tetapi selalunya misi sampingan dan permainan mini ditambah untuk meningkatkan nilai main semula. Jalan cerita permainan dalam subgenre ini biasanya mempunyai tema jenayah, keganasan dan unsur kontroversi lain seperti dadah dan kandungan seksual eksplisit yang kuat.

Subgenre ini berasal dari permainan pengembaraan aksi dunia terbuka yang dipopularkan di Eropah (dan khususnya United Kingdom) sepanjang 1980-an dan 1990-an. Keluaran Grand Theft Auto (1997) menandakan kejayaan komersial utama untuk reka bentuk permainan terbuka di Amerika Utara, dan menampilkan tema jenayah yang lebih boleh dipasarkan. Tetapi populariti sekuel 3D Grand Theft Auto III pada tahun 2001 yang membawa kepada penyebaran meluas set konvensyen permainan yang lebih spesifik yang konsisten dengan subgenre. Subgenre kini termasuk banyak permainan daripada pembangun yang berbeza di seluruh dunia di mana pemain boleh mengawal pelbagai jenis kenderaan dan senjata. Subgenre telah berkembang dengan tahap perincian alam sekitar yang lebih tinggi dan tingkah laku yang lebih realistik.

Memandangkan penggunaan istilah "klon" selalunya mempunyai konotasi negatif dan boleh dilihat sebagai kontroversi, pengulas telah menghasilkan nama lain untuk subgenre tersebut. Terminologi yang sama untuk genre lain, seperti "Donkey Kong-type" dan "Doom clone", telah memberi laluan kepada bahasa yang lebih neutral. Nama seperti "permainan kotak pasir," walau bagaimanapun, digunakan pada julat permainan yang lebih luas yang tidak berkongsi ciri utama siri Grand Theft Auto.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]