Major Arcana

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Major Arcana ataupun Arcana Utama daripada sebuah set kad Tarot yang terdiri darpada 22 kad. Nama Major Arcana ini adalah digunakan secara berleluasa bukan sahaja dalam amalan-amalan esoterik. Para pemain yang menggunakan kad-kad Tarot sebagai permainan menggelar mereka Trumps dan seringkali menunjukkan sebuah nombor Roman atau Arab pada setiap kad, disertakan dengan hiasan yang serupa di setiap kadnya.

Dalam set-set esoterik, setiap Major Arcanum menggambarkan sebuah kejadian, selalunya mempamerkan seseorang individu ataupun sekumpulan manusia, dengan banyak elemen-elemen simbolik. Dalam kebanyakan set-set kad, setiap daripadanya mempunyai nombor (selalunya ditulis sebagai nombor dalam Roman) dan nama, namun bukan semuanya mempunyai kedua-dua ciri ini, dan sesetengah hanya mempunyai gambar sahaja. Set-set awal tidak mempunyai nama mahupun nombor pada gambar-gambar mereka pada Major (mungkin disebabkan kebanyakan daripada mereka yang bermain pada waktu itu adalah buta huruf), dan susunan kad-kadnya tidak menurut piawaian. Walau bagaimanapun, salah satu daripada set bernombor dan bernama yang seringkali digunakan adalah seperti berikut:

Imej-imej pada Major Arcana dalam set-set esoterik selalunya digunakan dengan elemen simbolik yang tebal. Major Arcana selalunya dianggap oleh penilik kad sebagai merujuk kepada hal-hal yang mempunyai tujuan yang lebih "tinggi" atau lebih bermakna kepentingannya, bertentangan dengan Minor Arcana yang merujuk kepada dunia harian dan hal-hal dengan kepentingan segera.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]