Model rangka dawai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Contoh perenderan kubus, ikosahedron dan sfera kasar secara rangka dawai
Imej objek rangka dawai, menggunakan penyingkiran garis tersembunyi
Perspektif ditunjukkan secara representasi rangka dawai bagi projek seni bina
Renderan rangka dawai model 3D kompleks yang menyerupai jubah mandi [1]

Model rangka dawai (bahasa Inggeris: wire-frame model) merupakan representasi bagi visual objek fizikal tiga dimensi (3D) yang digunakan dalam bidang grafik komputer 3D, yang dihasilkan dengan menentukan setiap tepi objek fizikal di mana bertemunya dua permukaan licin selanjar, ataupun dengan menyambungkan bucu-bucu yang menganggotai objek menggunakan garis (lurus) atau lengkung. Objek dipancarkan ke dalam ruang skrin dan dirender dengan melukis garisan di setiap lokasi tepi. Istilah "rangka dawai" didatangkan oleh jurureka yang menggunakan dawai logam untuk menggambarkan bentuk objek pepejal dalam tiga dimensi. Model komputer rangka dawai 3D membenarkan pembinaan dan manipulasi pepejal dan permukaan pepejal. Pemodelan pepejal 3D dengan cekap melukis representasi pepejal berkualiti tinggi daripada lukisan garisan konvensional.

Menggunakan model rangka dawai membolehkan struktur reka bentuk asas model 3D divisualisasikan. Pemandangan dan penggambaran dua dimensi tradisional boleh dibuat dengan melakukan putaran objek yang sesuai serta pemilihan penyingkiran garis tersembunyi melalui satah keratan.

Memandangkan perenderan rangka dawai agak mudah dan pantas untuk dihitung, ia sering digunakan dalam hal-hal yang memerlukan kadar bidang skrin yang agak tinggi (contohnya, apabila mengusahakan model 3D yang sangat kompleks, atau pemodelan fenomena luaran dalam sistem masa nyata). Apabila butiran grafik yang lebih besar dikehendaki, tekstur permukaan boleh ditambah secara automatik selepas selesai perenderan awal rangka dawai, supaya jurureka dapat menyemak pepejal dengan pantas, atau memutarkan objek ke sudut pandangan yang berbeza tanpa penangguhan lama yang dikaitkan dengan perenderan yang lebih realistik, bahkan juga pemprosesan wajah dan pembayangan rata (flat shading) yang ringkas.

Kaedah rangka dawai juga sangat sesuai dan digunakan secara meluas dalam memprogramkan tatacara untuk perkakas mesin kawalan berangka terus (direct numerical control, DNC).

Sudah wujudnya ilustrasi seakan rangka dawai lukisan tangan sejak zaman <i>Renaissance</i> di Itali. [2] Model rangka dawai juga digunakan secara meluas dalam permainan video untuk menggambarkan objek 3D pada tahun 1980-an dan awal 1990-an, ketika teknologi komputer belum cukup maju untuk dapat menghitung dan melukis objek 3D yang "diisi dengan betul". Model rangka dawai juga digunakan sebagai input untuk pembuatan berbantu komputer (computer-aided manufacturing. CAM).

Terdapat tiga jenis utama model reka bentuk berbantu komputer (computer-aided design, CAD) 3D; rangka dawai adalah yang paling abstrak dan paling tidak realistik. Jenis-jenis lain ialah permukaan dan pepejal. Kaedah pemodelan rangka dawai hanya terdiri daripada garis-garis dan lengkung-lengkung yang menghubungkan titik atau bucu dan dengan itu menetapkan tepi-tepi sesebuah objek.

Contoh mudah model rangka dawai[sunting | sunting sumber]

Sebuah objek ditentukan oleh dua jadual, iaitu (1) Jadual Bucu, dan (2) Jadual Tepi.

Jadual bucu terdiri daripada nilai-nilai koordinat tiga dimensi untuk setiap bucu dengan merujuk kepada asalan.

Bucu X Y Z
1 1 1 1
2 1 -1 1
3 -1 -1 1
4 -1 1 1
5 1 1 -1
6 1 -1 -1
7 -1 -1 -1
8 -1 1 -1

Jadual tepi menentukan bucu mula dan tamat untuk setiap tepi.

Tepi Bucu Mula Bucu Tamat
1 1 2
2 2 3
3 3 4
4 4 1
5 5 6
6 6 7
7 7 8
8 8 5
9 1 5
10 2 6
11 3 7
12 4 8

Tafsiran secara bersahaja boleh menghasilkan representasi rangka dawai dengan hanya melukis garis-garis lurus antara koordinat-koordinat skrin bagi bucu-bucu yang bersesuaian menggunakan senarai tepi.

Tidak seperti representasi yang direka untuk perenderan yang lebih terperinci, maklumat wajah tidak dinyatakan (perlu dihitung jika diperlukan untuk pemaparan pepejal).

Penghitungan yang sesuai perlu dilakukan untuk mengubah koordinat 3D bucu kepada koordinat skrin 2D.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Wireframe Renders of 3D Models - CG Elves". 26 December 2015.
  2. ^ Nasifoglu, Yelda (7 November 2012). "Renaissance wireframe". Architectural Intentions from Vitruvius to the Renaissance Studio Project for ARCH 531. McGill University. Dicapai pada 11 March 2013.