Mokele-mbembe

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ilustrasi Mokele-mbembe

Dalam mitologi Sungai Congo, Mokele-Mbembe (Lingala : mókɛlɛ ᵐbɛ́ᵐbɛ "orang yang menghentikan aliran sungai"[1]) ialah sebuah entiti kediaman air, kadangkala digambarkan sebagai makhluk hidup, kadang-kadang sebagai roh.

Pada awal abad ke-20, deskripsi entiti itu semakin mencerminkan kefahaman awam dengan dinosaur, termasuk aspek spesies dinosaur tertentu yang kini dikenal antara saintis yang tidak betul, dan entiti itu semakin digambarkan bersama beberapa dinosaur hidup yang diandaikan di Afrika.[2]

Dari waktu ke waktu, entiti itu menjadi titik tumpuan khusus di kalangan penganut pseudosains of kriptozoologi, dan penciptaan makhluk muda muda, menghasilkan banyak ekspedisi yang diketuai oleh ahli kriptozoologi dan dibiayai oleh pencipta dan kumpulan-kumpulan muda Bumi dengan tujuan mencari bukti yang membatalkan konsensus saintifik mengenai evolusi . Paleontolog Donald Prothero menyatakan bahawa "pencarian untuk Mokele Mbembe ... adalah sebahagian daripada usaha oleh penciptaan untuk menggulingkan teori evolusi dan pengajaran sains dengan cara yang mungkin".[2] Selain itu, Prothero memerhatikan bahawa "satu-satunya orang yang mencari Mokele-mbembe adalah menteri penciptaan, bukan ahli biologi hidupan liar."[3]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Regusters, Herman A. (1982). Munger, Ned (penyunting). "Mokele-Mbembe: An Investigation into Rumors Concerning a Strange Animal in the Republic of the Congo, 1981" (PDF) (64). Pasadena: California Institute of Technology: 4. ISSN 0047-8350. OCLC 810484029. OL 12484505W. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 5 February 2017. In ... Lingala ... the animal is called 'mokele-mbembe,' interpreted as 'one who stops the flow of rivers.' Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan); Cite journal requires |journal= (bantuan)
  2. ^ a b Loxton & Prothero (2013).
  3. ^ Prothero, Donald R. (25 August 2015). The Story of Life in 25 Fossils: Tales of Intrepid Fossil Hunters and the Wonders of Evolution. Columbia University Press. m/s. 233–235. ISBN 978-0-231-53942-5.