Nandivarman III

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nandivarman III merupakan salah seorang raja India dari keturunan Nandivarman II yang memerintah kerajaan Pallava dari 846 hingga 869. Dia menjadi raja menggantikan bapanya Dantiverma dan merupakan cucu pada Nandivarman II pada AD 846. Kisah dalam buku Tamil, Nandikkalubalakam menyatakan Nandivarma III amat berkuasa.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Nandivarman III merupakan raja yang berkuasa dan cuba menghantikan kemerosotan yang bermula semasa pemerintahan bapanya. Dia mengadakan perikatan dengan Rashtrakutas dan Gangas dan mengalahkan Pandyas di Thellar berhampiran Kanchi. Dia kemudian mengejar tentera Pandyan sejauh sungai Vaigai. Raja Pandyan Sri Vallabha, bagaimanapun, merampas kembali kebanyakan jajahannya malah mengalahkan Pallavas di Kumbakonam.

Nandivarman memiliki tentera laut yang kuat dan mengekalkan hubungan perdagangan dengan Siam dan Semenanjung Malaysia.

Nandivarma III kemudiannya digantikan oleh Nrupatungavarma yang mempunyai dua saudara, Aparajitavarma dan Kampavarma. Raja Chola mendorong Aparajitavarma membuat perang saudara dan akhirnya berjaya menawan takhta Pallava dengan bantuan Chola tetapi terpaksa membayar harga yang mahal bagi bantuan mereka. Raja berikutnya yang lemah dan ketidak stabilan politik menjadikan Pallavas sebagai kerajaan kecil dan menjadikan Chola sebagai kerajaan utama di pentas politik Selatan India.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Sailendra Nath Sen (1999). Ancient Indian History and Civilization. New Age International. m/s. 449. ISBN 8122411983, ISBN 978-81-224-1198-0.
Nandivarman III
Didahului oleh
Dantivarman
Dinasti Pallava
846–869
Diikuti oleh:
Aparajitavarman