Nohara Rin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Rin Nohara (の は ら リ ン, Nohara Rin) adalah seorang chunin dari Konohagakure dan ahli Team Minato. Dia secara paksa dijadikan jinchūriki dari Three Tails Isobu, sebagai skema yang rumit oleh Kirigakure untuk menghancurkan kampungnya. Namun, Rin akhirnya akan mengorbankan dirinya untuk memastikan keselamatan orang yang dia sayangi.

Biodata
Tarikh Lahir 15 November
Jantina Wabita
Status Meninggal
Tinggi
  • Part I: 143 cm1.43 m <br />4.692 ft <br />56.299 in <br />
Berat
  • Part I: 39.8 kg87.744 lb <br />
Jenis Darah A
Klasifikasi
  • Ninja Medis
  • Jinchūriki
Biju Isobu (Forms)
Tempat Tinggal
  • Konohagakure
Team
  • Team Minato
Rank
Ninja Rank
  • Part I: Chūnin
Pendaftaran Ninja 010885
Umur Grad Alademi 9
Chūnin Prom. Age 11
Elemm
  • Api
  • Air
  • Yang
Jutsu
  • Mystical Palm Technique

Latar Belakang[sunting | sunting sumber]

Rin menghabiskan masa kecilnya bermain bersama rakan baiknya Uchiha Obito, sering bersorak ketika dia berjuang. Pada hari mereka masuk ke Akademi, Rin hadir ketika Obito tiba setelah upacara selesai, yang membuatnya kecewa. Rin, bagaimanapun, menyerahkan Obito dokumen masuknya, yang sangat dia syukuri. Rin juga yang pertama mengucapkan tahniah kepada Hatake Kakashi setelah dia lulus dari Akademi setahun lebih awal dari kelasnya yang lain - Kakashi telah mendapat pelindung dahinya sendiri setelah berjaya melakukan Teknik Klon. Setelah lulus dari Akademi beberapa tahun kemudian, Rin ditempatkan di bawah bimbingan jōnin Minato Namikaze, bersama Obito dan Kakashi. Dalam anime, untuk ujian akhir mereka menjadi genin, Minato menugaskan calon muridnya dengan mengambil satu daripada dua loceng darinya dalam pertempuran sebenarnya. Semasa awalnya, pasukan menyerang Minato secara bebas, dengan senang dikalahkan oleh ninja veteran, Kakashi meyakinkan Rin dan Obito untuk bekerja dengannya, akhirnya mendapat persetujuan Minato untuk menjadi pelajarnya ketika mereka lulus ujian sebenar: menunjukkan kerja berpasukan.

Semasa pelajar Minato mengambil bahagian dalam Peperiksaan Chunin, Rin dan Kakashi berdiri di luar pintu Hutan Kematian menunggu Obito yang terlambat tiba. Ketika berada di hutan, mereka dihadapkan oleh Might Guy, Genma Shiranui, dan Ebisu. Sebelum mereka bisa menyerang sebagai satu pasukan, Rin terkejut melihat Obito bergerak menyerang, tetapi sebelum Obito dapat melakukan apa-apa, dia dijatuhkan oleh Guy. Dia kemudian mengenakan luka Obito ketika Obito mengaku bangga dengan klannya, dan impiannya untuk menjadi Hokage. Dia kemudian menonton dengan penuh harapan dan bersorak ketika Kakashi melawan Guy semasa pusingan ketiga peperiksaan dengan Kakashi mengalahkan Guy. Setelah Kakashi menjadi jōnin, Rin akan mengadakan perayaan rahsia baginya sehingga membuat Obito kecewa kerana fakta bahawa Obito berharap dapat menggunakan masa itu untuk memberitahu Rin bahawa dia mencintainya.

Semasa Perang Dunia Shinobi Ketiga, Team Minato ditugaskan untuk menghancurkan Jambatan Kannabi. Semasa misi itu, Rin diculik oleh Taiseki semasa misi itu, dan Kakkō - salah seorang penculiknya - cuba menyoal siasatnya menggunakan genjutsu untuk mengetahui sama ada dia tahu apa-apa mengenai usaha perang Konoha. Akan tetapi kehendak Rin terbukti terlalu kuat dan tidak hancur di bawah genjutsu. Dia kemudian diselamatkan oleh Kakashi dan Obito. Walaupun mereka berjaya menyelamatkannya, Obito dihancurkan dalam gua yang disebabkan oleh Kakkō. Namun sebelum Obito "mati", dia meminta Rin memasukkan Sharingannya ke soket mata kiri Kakashi untuk menggantikan yang terakhir yang rusak. Tanpa membuang masa dengan keadaan yang sangat suram, Rin segera memulai prosedur, setelah itu, dia dan Kakashi terpaksa melarikan diri ketika pasukan musuh tiba dan meneruskan perjalanan. Minato kemudian tiba di tempat kejadian dan mengalahkan Iwa-nin. Setelah Kakashi pulih, pasukan terus menyelesaikan misi mereka dan menghancurkan jambatan itu. Dalam anime itu, ditunjukkan bahawa Rin dikirim dalam misi bersama Kakashi dan Guy. Dengan keadaan mereka yang muram, Guy menggunakan dirinya sebagai umpan untuk memimpin shinobi Iwagakure, dan Kakashi mengejarnya. Rin kemudian kembali dengan sandaran dari Konoha, yang menyebabkan musuh-nin mundur.

Beberapa ketika selepas kejadian di Jambatan Kannabi, Rin secara diam-diam diculik oleh Uchiha Madara dengan alasan perbuatan Kirigakure, dan Isobu telah menutupnya. Dia juga diberi label dengan Tanda Kutukan Individu Terlarang dan diprogramkan agar binatang berekor itu akan dilepaskan di dalam Konoha setelah dia dan Kakashi kembali ke kampung. Dia segera diselamatkan oleh Kakashi. Untuk memastikan pengambilan binatang ekor, pelbagai jōnin dan Anbu Kiri shinobi dihantar untuk "mengejar" mereka. Mengejutkan alasan sebenarnya dia dijadikan jinchūriki, Rin - tidak dapat mengambil nyawanya sendiri - meminta Kakashi membunuhnya untuk melindungi kampung, yang ditolak oleh Kakashi, dengan menyatakan bahawa dia telah berjanji kepada Obito untuk melindunginya dengan cara yang diperlukan .

Rin, bagaimanapun, kemudian memilih untuk bunuh diri dan tidak membahayakan keselamatan Konoha yang dia capai dengan memintas Kakidi Chidori, yang dimaksudkan untuk memukul Kiri-nin, memaksakan dirinya dan mati sebelum budak lelaki yang disukainya dengan kedua-dua mereka tidak menyedari kehadiran Obito. Rin juga menggunakan kekuatan terakhirnya untuk membisikkan nama Kakashi sebelum dia meninggal, dengan kematiannya membuat ninja musuh terpana dan kedua Kakashi dan Obito merasa ngeri. [10] Beberapa saat kemudian, ketika Kakashi pingsan kerana keletihan, Obito yang menyaksikan kejadian itu bertindak balas dengan kejam dan tanpa ampun menyembelih semua ninja musuh sebelum melihat tubuh Rin dan bersumpah untuk mencipta semula dunia di mana dia dan Rin akhirnya dapat bersama lagi. Di akhirat kelak, Rin akan menghabiskan waktunya dengan selalu memerhatikan Obito, sama seperti yang dia janjikan sejak dulu, dan dengan sabar menunggu Obito suatu hari akan menyertainya.

Tidak diketahui apa yang menjadi mayat Rin setelah dia meninggal, tetapi dianggap Obito baik menguburkannya atau mereka ditemukan, dan mayatnya dibawa kembali ke Konoha dan dikebumikan di Tanah Perkuburan Konoha.

Personaliti[sunting | sunting sumber]

Rin adalah seorang gadis yang manis dan ramah yang sangat menjaga rakan-rakannya dan juga kampungnya. Dia sering memainkan peranan sebagai pendamai ketika Obito dan Kakashi bertengkar sambil tetap objektif. Rin juga merupakan individu intelektual, yang disaksikan oleh kemampuannya untuk belajar serta menggunakan ninjutsu perubatan peringkat tinggi pada usia muda. Dia terbukti tanggap dalam tekanan seperti yang terlihat ketika dia menyangka Obito telah meninggal dan setelah ditangkap oleh shinobi Kiri, dia menyimpulkan bahwa dia tidak harus kembali ke Konoha atau kampung itu akan diserang. Rin adalah orang yang taat seperti yang dilihat dalam kesediaannya untuk meninggalkan Obito walaupun hidupnya sendiri berada dalam bahaya. Dia mempunyai kehendak yang sangat kuat, seolah-olah di bawah genjutsu yang paling keras, dia tidak akan putus. Walaupun Obito mempunyai perasaan romantis padanya, Rin tidak membagikannya, malah mempunyai perasaan romantis terhadap Kakashi yang terungkap tidak lama setelah Obito tidak mampu semasa gua berada.

Walaupun begitu, Rin sangat memperhatikan Obito dan bersedia selalu membantunya dalam hampir semua perkara, baik dengan merawat luka atau memberi sokongan moral kepadanya. Dia adalah salah satu orang pertama yang mengakui dia sebagai orang dan ninja, dan dia yakin bahawa suatu hari dia akan menjadi Hokage kerana dia selalu mendukung impiannya, dan berharap dapat berada di sampingnya sekiranya itu terjadi. Dia juga sangat sedih ketika Obito tidak berupaya semasa gua masuk dan dia meratapi kematiannya yang disangka. Rin juga tidak pernah merasa kecewa atau marah pada Obito atas tindakannya setelah kematiannya, dan meyakinkannya bahawa walaupun tidak pernah menunaikan janjinya kepadanya, dia tahu dia melakukan yang terbaik. Rin juga sangat berdedikasi untuk desanya dan dengan rela mengorbankan nyawanya sendiri untuk melindunginya daripada berisiko memainkan peranan besar dalam kemungkinan kehancurannya.

Penampilan[sunting | sunting sumber]

Rin adalah seorang gadis muda dengan ketinggian rata-rata. Dia memiliki rambut coklat lurus, yang dipotong di dagu panjang dagu yang membingkai wajahnya, dan mata coklat. Ketika dia masih kecil di Akademi, rambutnya panjang, tergantung hampir di bahagian atas bahunya. Dia juga mempunyai tanda ungu segi empat tepat di kedua-dua belah pipinya. Dia memakai atasan hitam lengan panjang dan rok apron ungu muda, di mana dia memakai seluar pendek hitam. Dia juga mengenakan pelindung dahi Konoha yang standard, bersama sepasang sandal, stoking merah yang berhenti di pahanya, dan gelang kecil kecil di pergelangan tangan kirinya walaupun harus diperhatikan selain gelang itu terlihat di anime, ia juga dapat dilihat dalam beberapa halaman manga Naruto. Semasa dalam misi, Rin membawa beg galas dan bukannya beg berisi semua peralatannya.

Sebagai pelajar Akademi, dia mengenakan pakaian sederhana yang terdiri dari blaus berwarna terang dengan busur diikat di tengah dan haori tanpa lengan yang sederhana. Sebagai genin, Rin mengenakan pakaian ungu muda dengan corak shuriken di atasnya, dengan tali pinggang di pinggangnya dan beberapa kantung. Di bawahnya, dia memakai baju besi rantai surat, dan sandal sepanjang betis.

Dalam anime itu, semasa misi bersama Kakashi dan Might Guy, dia memakai jaket flak Konoha standard di atas pakaiannya yang berwarna ungu dan bercorak shuriken.

Kebolehan[sunting | sunting sumber]

Rin adalah kunoichi yang cekap dan berkeinginan tinggi. Dia tidak dapat membocorkan sebarang maklumat walaupun berada di bawah genjutsu Kakkō. Dalam anime, Rin menunjukkan sekurang-kurangnya kemahiran taijutsu asas semasa ujian geninnya melawan Minato.

Ninjutsu Medis[sunting | sunting sumber]

Sebagai ninja perubatan, tugas utama Rin dalam misi adalah memberi sokongan kepada rakan sepasukannya. Dia menunjukkan kebolehan yang tinggi dan bahkan dapat mengajar pertolongan cemas asas rakan sepasukannya. Walaupun usianya sudah tua, dia menunjukkan kemahiran yang hebat dengan ninjutsu perubatan yang dipamerkan ketika dia berjaya memasukkan Sharingan kiri Obito ke dalam soket mata Kakashi yang rosak. Walaupun situasinya mengerikan, dia menyelesaikan prosedur dengan cepat dan efisien sambil hanya menggunakan alat perubatan asas.

Legasiegun, sehingga tidak dapat bergerak.

Kematian Rin memberi kesan yang lebih mendalam kepada Obito. Laman mayat Rin menghancurkan idealisme Obito dan mendorongnya untuk memeluk Kutukan Kebencian klannya, tumbuh membenci kenyataan itu sendiri kerana membiarkan sistem sedemikian memungkinkan kematian yang tidak masuk akal. Kematian Rin juga menjadi motivasi bagi Obito untuk melaksanakan Rencana Mata Bulan dari Madara - untuk menciptakan dunia baru di mana para pahlawan tidak perlu berdiri di atas kubur dan membuat alasan yang menyedihkan. Obito bahkan mendakwa bahawa Rin adalah satu-satunya cahaya dalam hidupnya. Pada akhirnya, di sebalik jalan yang gelap dia akhirnya mengambil - Obito dengan cara dapat memenuhi janji yang dia buat kepada Rin ketika dia memberikan nyawanya untuk melindungi Naruto Uzumaki, yang akan terbukti penting dalam penyegelan Kaguya Ōtsutsuki, yang bermaksud tindakan Obito terhadap pengorbanan secara tidak langsung menyelamatkan dunia - sama seperti yang dijanjikannya kepada Rin bertahun-tahun yang lalu.

Secara keseluruhan, Rin mati sebagai shinobi yang setia di desanya, walaupun diculik dan membuat jinchūriki dalam usaha menimbulkan kekacauan di Konoha oleh Kiri. Dia memilih untuk mati, memilih untuk bunuh diri dan bahkan tidak berisiko membawa kehancuran ke rumahnya, yang sangat menggambarkan kehendak Api yang diwarisi oleh generasi Konoha shinobi.

Legasi[sunting | sunting sumber]

Kematian Rin memberi kesan besar kepada rakan-rakannya. Pada mulanya, hal itu menyebabkan Kakashi dan Obito, yang selamat dari gua dan menyaksikan peristiwa-peristiwa yang terjadi dari jauh, menyedarkan Mangekyō Sharingan di mata masing-masing dan akhirnya menyebabkan Obito membalas dendam dengan membunuh semua ninja musuh sambil melihat Kakashi . Dalam anime itu, Kakashi mengalami gangguan tekanan pasca trauma daripada membunuh Rin, menderita banyak mimpi buruk kematiannya (yang akan berlanjutan pada masa dewasa), dengan salah satu daripadanya terdiri dari Rin yang tersekat membisikkan nama Kakashi sebelum marah memarahinya, yang menyedarkan Kakashi meninggalkannya sangat ketakutan dan ditanggung rasa bersalah. Sejak kematian Rin, Kakashi kerap mengunjungi kuburnya untuk membersihkan batu nisannya dan meninggalkan bunganya, bahkan berkongsi maklumat rahsia dengannya seperti kelahiran Naruto Uzumaki, tanpa menyedari bahawa Obito bersembunyi. Kematian Rin, seperti kematian setiap orang yang sangat disayanginya, mempengaruhi Kakashi tetapi lebih daripada biasa kerana Rin telah mengasihi Kakashi dan juga menggunakannya untuk membunuhnya dengan tangannya sendiri. Bahkan di ambang kematian sendiri semasa serangan Pain di Konoha, Kakashi meratapi bagaimana dia gagal melindungi Rin dan mengatakan dia akan melihatnya bersama pasukan mereka yang lain. Ketika kematiannya dibesarkan kemudian, Kakashi kelihatan terpegun, sehingga tidak dapat bergerak.

Kematian Rin memberi kesan yang lebih mendalam kepada Obito. Laman mayat Rin menghancurkan idealisme Obito dan mendorongnya untuk memeluk Kutukan Kebencian klannya, tumbuh membenci kenyataan itu sendiri kerana membiarkan sistem sedemikian memungkinkan kematian yang tidak masuk akal. Kematian Rin juga menjadi motivasi bagi Obito untuk melaksanakan Rencana Mata Bulan dari Madara - untuk menciptakan dunia baru di mana para pahlawan tidak perlu berdiri di atas kubur dan membuat alasan yang menyedihkan. Obito bahkan mendakwa bahawa Rin adalah satu-satunya cahaya dalam hidupnya. Pada akhirnya, di sebalik jalan yang gelap dia akhirnya mengambil - Obito dengan cara dapat memenuhi janji yang dia buat kepada Rin ketika dia memberikan nyawanya untuk melindungi Naruto Uzumaki, yang akan terbukti penting dalam penyegelan Kaguya Ōtsutsuki, yang bermaksud tindakan Obito terhadap pengorbanan secara tidak langsung menyelamatkan dunia - sama seperti yang dijanjikannya kepada Rin bertahun-tahun yang lalu.

Secara keseluruhan, Rin mati sebagai shinobi yang setia di desanya, walaupun diculik dan membuat jinchūriki dalam usaha menimbulkan kekacauan di Konoha oleh Kiri. Dia memilih untuk mati, memilih untuk bunuh diri dan bahkan tidak berisiko membawa kehancuran ke rumahnya, yang sangat menggambarkan kehendak Api yang diwarisi oleh generasi Konoha shinobi.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  1. ↑ Second Databook, page 164
  2. ↑ 2.02.1 Fourth Databook, pages 134-135
  3. Naruto: Shippūden episode 415
  4. ↑ 4.04.1 Naruto chapter 599, pages 1-14
  5. ↑ 5.05.1 Naruto: Shippūden episode 360
  6. Naruto chapters 239-244
  7. ↑ 7.07.1 Naruto: Shippūden episode 288
  8. Naruto chapter 675, pages 8
  9. Naruto chapter 629, pages 14-16
  10. Naruto chapter 604, page 19
  11. Naruto chapter 244, page 14
  12. Naruto chapter 629
  13. Naruto chapter 240, page 3
  14. Naruto chapter 599, pages 2-3
  15. Naruto chapter 599, page 5
  16. Naruto chapter 243, page 3
  17. Naruto: Shippūden episode 349
  18. Naruto chapter 607, pages 5-7
  19. Naruto chapter 425, page 2
  20. Naruto chapter 598, pages 2-3
  21. Naruto chapter 597, page 15
  22. Naruto chapter 629, page 15
  23. Naruto chapter 603, page 13
  24. Naruto chapter 653, page 13