PEMBINAAN NEGARA BANGSA DI SWEDEN

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

PENDAHULUAN


  Pembinaan negara bangsa ialah proses pelbagai yang merangkumi pembinaan identiti nasional yang padu, menggalakkan perpaduan sosial dan penubuhan struktur tadbir urus yang berkesan. Sweden ialah sebuah negara Nordik yang diiktiraf secara meluas untuk kestabilan, sistem kebajikan sosial yang teguh dan komitmen yang tidak berbelah bahagi terhadap nilai demokrasi menyediakan satu kajian kes yang menawan tentang kejayaan pembinaan negara bangsa.


LATAR BELAKANG SEJARAH

  Perjalanan pembinaan negara bangsa Sweden berakar umbi dalam perkembangan sejarahnya."The Swedish Welfare State: Historical Foundations and Future Challenges". Journal of Contemporary European Studies. Vol. 23: pp. 163-180. |volume= has extra text (bantuan); |pages= has extra text (bantuan) Negara ini mengalami peralihan daripada konfederasi wilayah yang longgar kepada negara berpusat pada abad ke-16 dan ke-17. Pada abad ke-17 menyaksikan penyatuan kuasa yang ketara di bawah monarki yang kuat menyumbang kepada penubuhan identiti Sweden. Dalam tempoh ini, Sweden muncul sebagai kuasa Eropah yang terkemuka, mengukuhkan kebanggaan negara dan memupuk rasa identiti bersama di kalangan penduduknya (Blomkvist, 2016). Faktor sejarah ini meletakkan asas bagi proses pembinaan negara bangsa Sweden.


MEMBINA JATI DIRI KEBANGSAAN YANG BERPADU

  Pusat kepada proses pembinaan negara bangsa ialah pembinaan identiti nasional yang padu. Sweden  aktif memupuk dan mengukuhkan identiti kebangsaannya melalui pelbagai cara. Sebagai contoh, sistem pendidikan Sweden menggabungkan pendidikan sivik, mengajar pelajar tentang sejarah negara, nilai demokrasi dan warisan budaya. Pendekatan ini memupuk pemahaman bersama tentang nilai teras Sweden dan menyumbang kepada pembentukan identiti nasional yang padu (Nilsson, 2020).

  1. Sweden berbangga dengan kepelbagaian budaya dan toleransinya mengiktiraf nilai dan sumbangan latar belakang budaya yang pelbagai. Negara ini telah menerima pendekatan inklusif untuk pembinaan negara bangsa, menggalakkan penerimaan dan penghormatan terhadap budaya, agama dan etnik yang berbeza (Scheibelhofer, 2019).
  2. Sweden menggalakkan integrasi dan kemasukan melalui pelbagai dasar dan program. Kerajaan Sweden telah melaksanakan inisiatif yang memudahkan integrasi pendatang dan pelarian, menyediakan sokongan untuk pembelajaran bahasa, latihan pekerjaan dan akses kepada perkhidmatan sosial (Korac, 2018).
  3. Sweden mengiktiraf kepentingan memelihara bahasa, tradisi dan warisan budaya minoriti. Negara ini telah melaksanakan langkah-langkah untuk melindungi dan mempromosikan bahasa minoriti seperti Sami, Finland, dan Meänkieli memastikan pengiktirafan dan perwakilan mereka dalam identiti nasional (Larsen, 2016).
  4. Proses pembinaan negara bangsa Sweden menekankan pengiktirafan dan perwakilan semua rakyat. Kerajaan Sweden telah melaksanakan dasar untuk memastikan kumpulan minoriti diwakili dalam institusi awam, proses membuat keputusan politik dan ekspresi budaya (Borevi, 2013).


MEMUPUK KESEPADUAN SOSIAL

  Proses pembinaan negara bangsa SwedenAnderson, John. "Swedish Nation-Building and European Integration". Nations and Nationalism. Vol 22: PP 773 - 794. |volume= has extra text (bantuan); |pages= has extra text (bantuan) dicirikan oleh penekanan yang kuat terhadap perpaduan sosial. Penubuhan negara berkebajikan menyeluruh pada awal abad ke-20 memainkan peranan penting dalam memupuk perpaduan dan mengurangkan jurang sosial. Dasar kebajikan sosial Sweden seperti penjagaan kesihatan sejagat dan pendidikan boleh diakses menyumbang kepada rasa keadilan dan keterangkuman, menggalakkan perpaduan sosial dan komitmen bersama untuk kesejahteraan kolektif (Hadenius & Teorell, 2017).

  1. Penubuhan negara kebajikan komprehensif pada awal abad ke-20 Rothstein, Bo. "Sweden's Welfare State: Achievements and Challenges". Inclusive States: Social Policy and Structural Inequalities.adalah bukti komitmen Sweden terhadap dasar sosial yang inklusif. Pendekatan ini mengutamakan kesejahteraan rakyatnya dan bertujuan untuk mengurangkan jurang sosial. Negara kebajikan Sweden menyediakan pelbagai manfaat sosial termasuk penjagaan kesihatan sejagat, penjagaan kanak-kanak yang berpatutan dan faedah pengangguran, memastikan taraf hidup yang tinggi untuk semua individu (Esping-Andersen, 1990).
  2. Penekanan Sweden pada dasar sosial inklusif dicerminkan dalam penyediaan penjagaan kesihatan sejagat. Sistem penjagaan kesihatan Sweden menjamin akses kepada perkhidmatan penjagaan kesihatan untuk semua penduduk tanpa mengira status sosioekonomi mereka. Komitmen untuk menyediakan peluang penjagaan kesihatan yang sama memupuk perpaduan sosial dan mengukuhkan tanggapan kesejahteraan kolektif, satu aspek penting dalam pembinaan negara bangsa (Kunitz et al., 2009).
  3. Tumpuan Sweden pada dasar sosial inklusif meluas ke sistem pendidikannya. Negara ini amat menitikberatkan penyediaan pendidikan berkualiti untuk semua rakyat. Model Sweden memastikan bahawa pendidikan boleh diakses tanpa mengira latar belakang pelajar dan menggalakkan peluang yang sama untuk pembelajaran. Komitmen terhadap pendidikan berkualiti ini menyumbang kepada mobiliti sosial, memupuk rasa perpaduan dan mengukuhkan proses pembinaan negara bangsa (Gustafsson et al., 2012).
  4. Sistem keselamatan sosial Sweden yang teguh memainkan peranan penting dalam memupuk perpaduan dan kesaksamaan sosial. Sistem ini menyediakan jaring keselamatan untuk individu dan keluarga semasa pengangguran, sakit atau keadaan mencabar yang lain. Jaringan keselamatan ini membantu mengurangkan ketidaksamaan sosial, menggalakkan perpaduan sosial dan menyumbang kepada kestabilan dan kesejahteraan keseluruhan negara (Palme & Kvist, 2010).


STRUKTUR TADBIR URUS BERKESAN

  Struktur tadbir urus yang berkesan adalah penting untuk pembinaan negara bangsa memastikan kelancaran fungsi masyarakat demokratik. Sweden mempunyai sistem tadbir urus yang teguh yang menegakkan nilai demokrasi dan menggalakkan penyertaan rakyat. Sistem berbilang parti negara, pilihan raya bebas dan adil yang kerap serta penghormatan terhadap kedaulatan undang-undang adalah semua ciri struktur tadbir urusnya yang berkesan (Sundström, 2018). Kestabilan politik Sweden dan tadbir urus demokratik menyumbang kepada kejayaan proses pembinaan negara bangsa.

  1. Komitmen Sweden terhadap tadbir urus demokrasi bermula seawal abad ke-20 apabila negara itu memulakan laluan liberalisasi politik. Dalam tempoh ini, Sweden telah mengalami pembaharuan demokrasi yang ketara termasuk perluasan hak mengundi, kebebasan politik yang lebih besar dan penubuhan institusi demokrasi (Aylott & Bergman, 2017).
  2. Sistem politik Sweden merangkumi demokrasi berbilang parti di mana pelbagai parti politik mengambil bahagian dalam proses pilihan raya. Pilihan raya yang bebas dan adil secara tetap diadakan untuk memastikan perwakilan sudut pandangan politik yang pelbagai dan memberi peluang kepada rakyat untuk mengambil bahagian dalam proses demokrasi (Lührmann & Lindberg, 2019).
  3. Model negara kebajikan Sweden yang dikenali sebagai "Folkhemmet" atau Rumah Rakyat merupakan aspek unik dalam tadbir urus demokrasinya. Model ini menggalakkan demokrasi sosial dan penyertaan rakyat dengan menekankan kebajikan sosial, kesaksamaan, dan tanggungjawab kolektif (Esping-Andersen, 1990). Model negara kebajikan Sweden memastikan akses kepada pendidikan, penjagaan kesihatan dan keselamatan sosial, memupuk semangat kekitaan dan pemilikan yang kuat dalam kalangan penduduk.
  4. Komitmen Sweden terhadap tadbir urus demokrasi dicontohi lagi dengan penekanannya pada penyertaan rakyat dan demokrasi sosial. Sistem politik Sweden menggalakkan penglibatan rakyat secara aktif melalui pelbagai cara seperti proses membuat keputusan secara partisipatif, pergerakan akar umbi dan kesatuan pekerja (Aylott & Bolin, 2019). Jalan untuk penyertaan rakyat ini memberi peluang kepada individu untuk mempengaruhi dasar, menyumbang kepada pembangunan masyarakat dan mengukuhkan fabrik demokrasi negara.


  Komitmen Sweden terhadap nilai demokrasi dan pembinaan negara bangsa terbukti dalam rangka kerja undang-undangnya. Satu contoh undang-undang kes yang ketara ialah kes "Lex Västmanland". Pada 2014, Mahkamah Agung Sweden memutuskan bahawa hak untuk mengundi dalam pilihan raya tempatan perlu diperluaskan kepada semua penduduk asing tanpa mengira status kewarganegaraan mereka. Keputusan penting ini menyerlahkan komitmen Sweden terhadap keterangkuman dan penyepaduan populasi yang pelbagai ke dalam proses demokrasi dan mengukuhkan lagi usaha pembinaan negara bangsanya (Mahkamah Agung Sweden, 2014).


KESIMPULAN

  Proses pembinaan negara bangsa Sweden berfungsi sebagai model teladan yang dicirikan oleh kestabilan, kebajikan sosial yang teguh dan keterangkuman. Perkembangan sejarah negara, penekanan untuk membina identiti nasional yang padu, memupuk perpaduan sosial dan mewujudkan struktur tadbir urus yang berkesan telah menyumbang kepada kejayaan pembinaan negara bangsa. Komitmen Sweden terhadap nilai demokrasi seperti yang dibuktikan dalam rangka kerja undang-undang mengukuhkan lagi dedikasinya kepada pembinaan negara bangsa. Apabila Sweden terus berkembang dan menyesuaikan diri, ia kekal sebagai contoh yang memberi inspirasi kepada negara lain yang ingin membina masyarakat yang stabil, inklusif dan demokratik dari segi sosial.