POSB Bank

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
POSB Bank
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
IndustriPerbankan
DitubuhkanSingapura, Negeri-negeri Selat (1877; 147 tahun yang lalu (1877))
Ibu pejabatSingapura
Tokoh pentingPeter Seah Lim Huat, Pengerusi
Piyush Gupta, CEO
KeluaranPerkhidmatan kewangan
PemilikDBS Bank Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukDBS Bank
Tapak webwww.posb.com.sg
Facebook: POSB Twitter: posb Instagram: posb Youtube: UCx630oJbfdYpJIPZAeMM8lg Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

POSB Bank (atau dikenali sebagai POSB) ialah bank Singapura yang menawarkan perkhidmatan perbankan pengguna dan merupakan bank tertua dalam operasi berterusan di Singapura. Ditubuhkan pada 1 Januari 1877 sebagai Post Office Savings Bank (Bank Simpanan Pejabat Pos),[1] bank ini kini beroperasi sebagai sebahagian daripada DBS Bank, yang memperoleh institusi dan anak-anak syarikatnya pada 16 November 1998.[2]

Sebelum pemerolehannya, bank itu merupakan bank awam utama yang menawarkan perkhidmatan perbankan kos rendah kepada warga Singapura. DBS Bank cuba meneruskan tradisi ini dengan menjanjikan untuk mengekalkan kos rendah untuk akaun simpanan asas, dan untuk mengecualikan anak-anak, pelajar sepenuh masa di bawah umur 21 tahun dan Anggota Perkhidmatan Negara sepenuh masa dari tuduhan bank.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Consulton Research Bureau. (1977). The first hundred years of the Post Office Savings Bank of Singapore. Singapore: The Post Office Savings Bank, pp. 10–11. (Call No.: RSING 332.22095957 CON). Retrieved August 22, 2016.
  2. ^ "Singapore Statutes Online - 237 - Post Office Savings Bank of Singapore (Transfer of Undertakings and Dissolution) Act". Singapore Statues (Government of Singapore). Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-05-10. Dicapai pada August 22, 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]