Parc de la Butte-du-Chapeau-Rouge

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bufet-d'eau Parc de la Butte-du-Chapeau-Rouge (1938)

Parc de la Butte-du-Chapeau-Rouge yang dahulunya dikenali sebagai Square de la Butte-du-Chapeau-Rouge, ialah sebuah taman awam di arondisemen ke-19 Paris yang telah diwujudkan pada tahun 1939. Ia ialah contoh reka bentuk taman moden 1930-an, dan mengandungi air pancut dan karya arca daripada Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne (1937) yang diadakan di Trocadéro.

Taman ini terletak di antara Boulevard d'Algérie, Boulevard Séruier, dengan Avenue Debidour. Stesen Metro terdekat ialah Pré-Saint-Gervais.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Laluan mendaki lereng bukit Parc de la Butte-du-Chapeau-Rouge.

Taman ini dibina di atas jalur tanah yang luas di sekitar pinggir bandar yang telah diketepikan sebagai zon tentera pada tahun 1840-an. Beberapa arkitek dan perancang Paris telah meminta untuk mengubah seluruh zon di sekitar bandar menjadi taman yang berterusan, tetapi rancangan itu telah ditinggalkan dan hanya sejumlah kecil zon itu didedikasikan menjadi ruang hijau.[1]

Taman baharu itu direka oleh arkitek Léon Azéma, seorang arkitek terlatih secara klasik yang telah memenangi Prix de Rome pada tahun 1921, bersama-sama dengan rakan-rakannya Jacques Carlu dan Louis-Hippolyte Boileau, yang semuanya telah bekerja bersama di lereng bukit dan air pancut Palais de Chaillot dalam Exposition Internationale des Arts et Techniques dans la Vie Moderne (1937).

Taman ini menandakan pelepasan besar untuk reka bentuk taman Paris. Sejak 1855, semua taman dan taman baharu Paris telah direka bentuk atau direka semula oleh Jean-Charles Adolphe Alphand, ketua pertama Paris Promenades dan Plantations di bawah Maharaja Napoleon III dari 1855 hingga 1870, dan kemudian Pengarah Kerja Raya Paris dari tahun 1871 sehingga kematiannya pada tahun 1891, atau oleh murid-murid Alphand, dan mereka semua mengikuti gaya asas yang indah, dengan pokok-pokok pokok, petak bunga, laluan berliku dan kiosk. Gaya Azéma lebih klasik, dengan rumput terbuka lebar yang menonjolkan karya arca, dan pokok-pokok pokok yang berfungsi sebagai latar belakang.[2]

Ciri-ciri taman[sunting | sunting sumber]

Hutan pokok di Parc de la Butte-du-Chapeau-Rouge

Taman ini mempunyai keluasan 4.68 hektar dan dibina di lereng bukit, yang menawarkan pemandangan bandar dari kawasan atas. Bufet d'eau gaya moden di pintu masuk di Boulevard d'Algérie, di hujung bawah taman, mempunyai patung Hawa (1938) yang telah dipamerkan pada pameran 1937, oleh Raymond Couvégne, pemenang prix de Rome.

Dua tangga dan dua lorong panjang mendaki lereng bukit dari pintu masuk, di kedua-dua belah halaman yang besar, dan dua laluan berpusing menuju ke dua belvedere, dikelilingi oleh pokok-pokok, yang menawarkan pemandangan bandar. Laluan lain menuju ke teres yang lebih tinggi di taman, yang juga menawarkan pemandangan panoramik. Sekumpulan tiga patung (dua wanita dan seorang kanak-kanak dengan anggur) oleh Pierre Traverse (1938) menghiasi rumput lereng bukit, dalam fesyen patung di taman klasik abad ke-18. Taman ini juga mempunyai dua taman permainan yang besar, satu dengan tiang neo-klasik. Seni bina di taman ini adalah dalam gaya hiasan tahun 1930-an, menggunakan batu bata yang digabungkan dengan simen dilapisi kerikil.

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Catatan dan petikan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Jarrassé, Dominque, Grammaire des jardins Parisiens, ms. 191.
  2. ^ Jarrassé, Dominque, Grammaire des jardins Parisiens, ms. 191.

Bibliografi[sunting | sunting sumber]

  • Jarrassé, Dominique (2009). Grammaire des jardins Parisiens. Parigramme. ISBN 978-2-84096-476-6.
  • Racine, Michel (2007). Guide des jardins en France -Tome Nord. Paris: Les Editions Eugen Ulmer. ISBN 978-284138-300-9.

Koordinat: 48°52′54″N 2°23′56″E / 48.88167°N 2.39889°E / 48.88167; 2.39889