Pasukan ragbi kebangsaan Afrika Selatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pasukan ragbi kebangsaan Afrika Selatan (Afrikaans: Suid-Afrikaanse nasionale rugbyspan) biasanya dikenali sebagai Springboks (secara lazim Boks, Bokke atau Amabhokobhoko),[1] ialah pasukan kebangsaan negara yang ditadbir oleh Kesatuan Ragbi Afrika Selatan. Springboks bermain dalam jersi hijau dan emas dengan seluar pendek putih. Lambang mereka ialah antelop asli, Springbok, yang merupakan haiwan kebangsaan Afrika Selatan. Pasukan ini telah mewakili Kesatuan Ragbi Afrika Selatan dalam kesatuan ragbi antarabangsa sejak 30 Julai 1891 apabila mereka bermain perlawanan test pertama mereka menentang pasukan jelajah British Isles. Mereka kini merupakan pasukan ragbi ranking nombor satu di dunia dan Juara Dunia kini setelah memenangi Piala Dunia dalam rekod empat kali ( 1995, 2007, 2019 dan 2023). Mereka juga merupakan negara kedua yang memenangi Piala Dunia berturut-turut (2019 dan 2023), dan menduduki tempat kedua di belakang pesaing mereka, All Blacks (New Zealand), dari segi kejayaan dalam ragbi antarabangsa.

Pasukan itu membuat penampilan sulung Piala Dunia pada tahun 1995, apabila Afrika Selatan yang baru menjadi demokratik menjadi tuan rumah kejohanan itu. Walaupun Afrika Selatan memainkan peranan penting dalam penciptaan pertandingan Piala Dunia Ragbi, Springboks tidak bertanding dalam dua Piala Dunia pertama pada 1987 dan 1991 kerana boikot sukan antiapartheid antarabangsa. Springboks menewaskan All Blacks 15–12 pada perlawanan akhir 1995, yang kini diingati sebagai salah satu momen terhebat dalam sejarah sukan Afrika Selatan, dan detik penting dalam proses pembinaan negara pascaaparteid.

Afrika Selatan memperoleh semula gelaran sebagai juara 12 tahun kemudian apabila mereka mengalahkan England 15–6 pada final 2007 . Hasil daripada kejohanan Piala Dunia 2007, Springboks telah dinaikkan ke tempat pertama dalam Kedudukan Dunia IRB, gelaran yang mereka pegang sehingga Julai tahun berikutnya apabila New Zealand mendapat semula tempat teratas. Mereka dinobatkan sebagai Pasukan Terbaik Dunia 2008 dalam Anugerah Sukan Dunia Laureus.[2] Afrika Selatan kemudian memenangi kejuaraan Piala Dunia ketiga, mengalahkan England 32–12 pada perlawanan akhir 2019. Hasilnya, Pasukan Kesatuan Ragbi Kebangsaan Afrika Selatan dinamakan Pasukan Terbaik Dunia 2020 dalam Anugerah Sukan Dunia Laureus buat kali kedua. Mereka terus mengekalkan gelaran mereka pada 2023.

Springboks juga bersaing dalam Kejohanan Ragbi tahunan (dahulunya Tri-Nations), bersama-sama pasukan Hemisfera Selatan, Argentina, Australia dan New Zealand. Mereka telah memenangi Kejohanan sebanyak empat kali dalam pertandingan Dua Puluh Empat, dan merupakan satu-satunya pasukan yang memenangi versi pertandingan dan Piala Dunia Ragbi pada tahun yang sama.

Selama hampir satu abad, rakyat Afrika Selatan sangat berbangga dengan prestasi pasukan kesatuan ragbi kebangsaan mereka. Pasukan ini telah mendapat pengiktirafan meluas di seluruh dunia, termasuk dalam kalangan bukan peminat ragbi. Kesatuan ragbi ialah sukan yang sangat popular di Afrika Selatan, dan sering menjadi sukan pilihan atlet paling berbakat di negara itu. 16 bekas atlet Springbok dan warga Afrika Selatan berpengaruh telah dilantik ke dalam Dewan Kemasyhuran Ragbi Dunia.

Banyak pasukan telah mengalami kekalahan terbesar mereka kepada Springboks; termasuk Australia, Itali, Scotland, Uruguay, Wales dan New Zealand.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Amabokoboko Back at No.1". Rugby365. 3 November 2019. Dicapai pada 7 November 2019.
  2. ^ "Winners archive – South Africa Rugby Team". Dicapai pada 4 September 2011.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]