Pemeriksaan pra-penghantaran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pemeriksaan prapenghantaran (juga dikenali sebagau pemeriksaan prapenghantaran atau PSI) ialah sebahagian daripada pengurusan rantaian bekalan dan kaedah kawalan kualiti yang penting untuk menyemak kualiti barangan yang dibeli pelanggan daripada pembekal.

PSI membantu memastikan pengeluaran mematuhi spesifikasi tadbir urus, kontrak atau pesanan pembelian. Pemeriksaan rawak akhir (Final Random Inspection, FRI) menyemak produk siap, selalunya apabila sekurang-kurangnya 80% pesanan telah dihasilkan dan dibungkus dengan eksport. Sampel dipilih secara rawak, mengikut piawaian dan prosedur.

Proses[sunting | sunting sumber]

Persampelan penerimaan penghantaran semula, yang melibatkan pemeriksaan dan ujian penerimaan, boleh dipersetujui di antara pembeli, pembekal dan bank, dan ia boleh digunakan untuk memulakan pembayaran di bawah surat kredit. PSI boleh dilakukan pada peringkat yang berbeza sebelum penghantaran, seperti menyemak jumlah barang dan pembungkusan, mengawal kualiti atau ketekalan barangan, menyemak semua dokumentasi, contohnya laporan ujian, senarai pembungkusan, atau pengesahan pematuhan dengan piawaian. negara destinasi seperti ASME, tanda CE dan duti import.

Pemilihan secara rawak[sunting | sunting sumber]

  • Pada titik siap 80 peratus, kepingan rawak ditarik. Matlamatnya ialah 8 dan 2: untuk setiap sepuluh produk, dua kecacatan dibenarkan. Jika Terdapat lebih banyak, dan keseluruhan kumpulan boleh ditarik.
  • ANSI / ASQC Z1.4 (ISO 2859-1) ialah piawaian antarabangsa untuk proses pemeriksaan. [1] Had Kualiti Boleh Diterima, AQL, sebelum ini ditentukan oleh perjanjian pengimport dan pengilang dan merupakan bahagian yang perlu dalam perjanjian kontrak.

Kecacatan[sunting | sunting sumber]

Terdapat tiga tahap pengekelasan kecacatan dalam pemeriksaan pra-penghantaran dengan setiap kecacatan meningkat ke seterusnya.

  • Kecil - Kecacatan tahap ini tidak akan menjejaskan kefungsian seperti salah warna kecil.
  • Major - Kecacatan adalah bermasalah dan mesti diselesaikan segera. Pengilang mempertaruhkan keseluruhan kumpulan dalam kes ini.
  • Kritikal - Kumpulan mempunyai masalah serius dan ditolak. Produk yang melibatkan bahan kimia seperti kosmetik, selalunya memerlukan makmal profesional untuk menyelesaikan pemeriksaan.

Pematuhan[sunting | sunting sumber]

Tugas pasukan pemeriksa meliputi semasa proses pemesanan dan penghantaran. Pemeriksaan ini mungkin yang paling terperinci daripada semua proses dan adalah apabila isu kemungkinan besar ditemui. Langkah ini mengambil masa yang agak lama tetapi pengimport menganggapnya sebagai sebahagian de facto proses pemeriksaan.

Kefungsian[sunting | sunting sumber]

Adakah produk berfungsi mengikut cara yang dimaksudkan, dan perkara ini penting untuk produk komiditi seperti elektronik, mainan dan seumpamanya.

Keselamatan[sunting | sunting sumber]

UL, CE, BSI, CSA, FDA, dll. merupakan beberapa kod mengenai bahagian pemeriksaan keselamatan. Adalah menjadi kepentingan terbaik pengimport untuk memastikan bahawa semua produk memenuhi keperluan, terutamanya untuk jentera dan sebarang produk yang menggunakan elektrik.

Syarikat pemeriksaan[sunting | sunting sumber]

Terdapat dua jenis syarikat PSI:

  • Syarikat pasaran bebas yang dimiliki secara persendirian, menjual perkhidmatan mereka kepada pasaran. Risiko yang terlibat mungkin, terutamanya jika ia adalah syarikat yang lebih kecil, syarikat itu dibayar oleh pengilang dan bekerja untuk kepentingannya. Dua syarikat pasaran swasta dan bebas pra-pemeriksaan terbesar ialah SGS dan Bivac.[2]
  • Syarikat pemeriksaan milik kerajaan: hanya sedikit syarikat yang beroperasi di pasaran adalah milik kerajaan atau sebahagiannya milik kerajaan. Pegangan saham institusi kerajaan menjamin kebebasan dan objektiviti.

Bentuk PSI yang lebih tinggi dipanggil mempercepatkan (<i>expediting</i>), di mana tarikh penghantaran dan pengeluaran disertakan dalam kawalan.

Penamatan pada keperluan PSI[sunting | sunting sumber]

PSI meningkatkan beban dan kos dalam perdagangan antarabangsa dan boleh menjadi punca tidak produktif untuk negara pengimport dan pedagangnya.

Beberapa negara sedang mempertimbangkan penamatan penggunaan perkhidmatan syarikat pemeriksaan, berikutan Perjanjian WTO mengenai Fasilitasi Perdagangan Perkara 10.5 Pemeriksaan Pra-penghantaran: 5.1. yang menyebut: Ahli tidak boleh menghendaki penggunaan pemeriksaan pra-penghantaran berhubung dengan klasifikasi tarif dan penilaian kastam.

Pada tahun 1988, Suruhanjaya Ekonomi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Eropah, Syor No.18 - Recommended Measure 8.2 “Ketidaksampaian Pemeriksaan Pra-Penghantaran” telah diterima pakai. Hal ini kemudiannya diterima pakai pada tahun 1999, dalam Cadangan UNECE No. 27, yang "menggalakkan penggunaan instrumen WTO berkenaan pemeriksaan pra-penghantaran (PSI) di mana pemeriksaan sedemikian dianggap perlu sebagai langkah sementara, sambil tidak menggalakkan amalan PSI secara umum." [3]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "ANSI/ASQ Z1.4 & Z1.9 Sampling Plan Standards for Quality Control | ASQ". asq.org. Dicapai pada 2021-06-04.
  2. ^ "Pre-Shipment Inspection – Keep Quality High And Customers Happy | Sourcing Nova" (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2021-06-04.
  3. ^ "Trade Facilitation Recommendations | UNECE". unece.org. Dicapai pada 2022-06-21.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]