Pengguna:Darrenbaradhan/Sandbox

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Pada tahun 1958, Pengarah Urusan daripada Bouwcentrum berasaskan Rotterdam [1] yang telah ditubuhkan untuk membina semula Rotterdam selepas perang, Jan van Ettinger Snr. Ditubuhkan Kursus Antarabangsa yang pertama pada Bangunan (ICB). [2] Objektifnya adalah untuk membiasakan perancang, jurutera dan arkitek dari negara-negara membangun dengan kaedah sistematik untuk memenuhi keperluan bangunan. Dalam Jun 1972 aktiviti-aktiviti pendidikan ICB ini telah dipindahkan ke Bouwcentrum International Education (BIE), yang kekal terletak di bangunan yang bulat di tengah-tengah Rotterdam. Selain kursus standard yang terdapat, lebih dan lebih khusus kursus telah ditambah kepada program pengajaran, bertujuan untuk profesional pertengahan kerjaya.

Pada tahun 1982 BIE menukar namanya kepada Institut Kajian Perumahan (IHS). Institut ini direka semula kursus-kursus untuk menggalakkan pembangunan kemahiran untuk menyelesaikan masalah dalam konteks tempatan mereka. Pada tahun 1990 nama ditukar sekali lagi kepada Institut Perumahan dan Pembangunan Bandar Pengajian, tetapi singkatan IHS kekal. Pada masa yang sama institut mula mengaitkan kursus pendek untuk program Sarjana baru bertajuk Pengurusan Bandar. Program ini merupakan kerjasama dengan Fakulti Ekonomi Universiti Erasmus Rotterdam dan kemudian digantikan oleh Pengurusan Master sekarang ini Bandar dan Pembangunan (UMD). Program Sarjana telah direka semula sebagai ijazah Sarjana satu tahun ini dengan enam pengkhususan.

Semasa aktiviti-aktiviti 90-an di luar negara dipergiatkan. Program pembangunan institusi jangka panjang telah dipupuk. IHS yang ditubuhkan atau diperkukuhkan lebih daripada sedozen institusi antarabangsa di luar negara untuk latihan, penyelidikan, dan pembinaan keupayaan. [3] Terdapat juga peningkatan yang ketara dalam projek-projek yang melibatkan pertubuhan pelbagai hala dan dua hala, termasuk Bank Dunia, Bank Pembangunan Asia dan Inter -Amerika Bank Pembangunan. Kerjasama dengan UN-HABITAT dan pelbagai programnya membawa pihak yang terlibat terutamanya dekat.

Pada bulan Januari 2000 IHS berpindah premis ke bangunan baru di Kampus Woudestein dan pembelajaran Universiti Erasmus Rotterdam. Aktivitinya telah disusun semula - kerana mereka hari ini - sekitar penyelidikan, latihan dan pendidikan, dan khidmat nasihat. Kedua-dua Majlis Perbandaran Rotterdam (melalui bekas Perbadanan Pembangunan Rotterdam) dan Universiti Erasmus Rotterdam menjadi pihak yang berkepentingan. Kemudian pada tahun 2004, IHS menjadi sebuah syarikat yang terhad bebas sebagai sebahagian daripada EUR Holding BV. [4] Sejak Jun 2010 pengarah IHS adalah Kees van Rooijen.

Hari ini, IHS membangunkan kapasiti manusia dan institusi untuk mengurangkan kemiskinan dan meningkatkan taraf hidup di bandar-bandar di seluruh dunia. IHS mempunyai lebih 8,000 alumni di lebih daripada 140 buah negara. [[|thumbnail|default]]